Newsletter

Nauka i technologie

Dokąd zmierza moda cyfrowa? Analiza Boston Consulting Group i Vogue Polska

03.11.2022, 09:24aktualizacja: 03.11.2022, 09:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Do 2030 roku większość liderów branży modowej pojawi się w metawersum, co może przełożyć się na dodatkowe przychody rzędu 25 miliardów dolarów rocznie - to jedno ze spostrzeżeń płynących z najnowszego raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group i Vogue Polska.

Podczas gdy trendy dotyczące mody cyfrowej, metawersum i niewymienialnych tokenów (NFT) zyskują na popularności, eksperci analizują zależności pomiędzy nowymi zwyczajami zakupowymi a zrównoważonym rozwojem wielkich korporacji. 11 października odbyła się organizowana przez warszawskie biuro Boston Consulting Group i Vogue Polska trzecia edycja konferencji Business Fashion Environment Summit. W ramach wydarzenia liderzy branży, między innymi Stella McCartney, projektantka mody, Nicola Boari, były członek zarządu Ferrari, oraz Pascal Brun, szef zrównoważonego rozwoju w H&M, dyskutowali na temat potencjalnych kierunków rozwoju nowych technologii w przemyśle odzieżowym. Konferencji towarzyszyła publikacja raportu „Sustainability and the Metaverse in Fashion: Opportunity or Threat?” autorstwa BCG i Vogue Polska.

Moda cyfrowa póki co króluje głównie w Stanach Zjednoczonych, a jej użytkowanikami są w większości ludzie zainteresowani nowymi technologiami. Niemniej jednak najnowszy raport wskazuje na obiecujące przewidywania dotyczące jej globalnej ekspansji na inne rynki. W Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek jest najbardziej rozwinięty, w ciągu najbliższych 12 miesięcy liczba nabywców NFT ma się podwoić; z kolei wśród konsumentów europejskich i azjatyckich przewiduje się czterokrotny wzrost. W Polsce coraz bardziej zauważamy dynamicznie rozwijającą się branżę mody cyfrowej - ten proces stanowi stanowi główny temat raportu przygotowanego przez BCG i Vogue Polska, który podaje między innymi, że wsród respondentów raportu 39% kupiło kryptowaluty, 23% skórki awatarów, 29% inne aktywa do gier wideo, a 10% NFT.

Najsilniejszą pozycję na rozwijającym się rynku mody cyfrowej mają szansę zbudować marki luksusowe i sportowe - jak wskazują badania, to właśnie one wzbudzają największe zainteresowanie wirtualnymi odpowiednikami fizycznych ubrań (NFT). Według raportu najbardziej ciekawi cyfrowej mody pozostają przedstawiciele generacji Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku.

Czy moda cyfrowa jest w stanie zastąpić potrzebę tradycyjnego kupowania ubrań, które możemy dotknąć i nosić? 75% uczestników badania zaprzecza, jednakże sceptycyzm ten w mniejszym stopniu dotyczy produktów luksusowych - w ich przypadku, w dobie angażujących mediów społecznościowych, moda cyfrowa ma największy potencjał na zastąpienie produktów fizycznych. Na naszych oczach otwiera się ogromny, zupełnie nowy rynek.

„Razem z globalnymi zmianami w sferze polityczno-ekonomicznej, obserwujemy zmiany w świecie mody: spośród 120 największych firm modowych, 42 zaznaczyło swoją obecność w Metaverse. Aż 20% użytkowników cyfrowych w wieku 18-25 lat kupuje produkty modowe jedynie w celu generowania treści online. W tym kontekście moda cyfrowa ukazuje się przed nami jako szansa na redukcję minimalizację odpadów w sektorze fashion. Nie możemy przewidzieć zachowań konsumentów, ale dostrzegamy wyraźny potencjał digital fashion w zakresie ograniczenia ilości odpadów i obniżenia poziomu nadprodukcji w świecie mody” - zauważa Oktawian Zając, partner zarządzający warszawskiego biura BCG.

Wydarzenie Business Fashion Environment Summit poprzedziła wyjątkowa, w pełni cyfrowa konferencja prasowa - pierwsze tego typu wydarzenie w historii Vogue Polska i BCG. Konferencja odbyła się w Decentralandzie, czyli przypominającej grę wirtualnej rzeczywistości, która stanowi jedną z największych platform metawersum. Goście mieli okazję stworzyć własne awatary i zanurzyć się w wirtualnym świecie, wchodzić w interakcje z innymi uczestnikami, a także odkryć możliwości Decentralandu.

„Moda cyfrowa generuje realne przychody, a marki obecne w metawersum zyskują kolejnych klientów. Jak pokazują pierwsze dane z globalnego badania BCG, 19% respondentów zakupiło wirtualne ubrania lub akcesoria, 22% zakupiło akcesoria potrzebne do gier, a 62% nabyło cyfrowe dzieła sztuki" - wskazuje Kasia Jordan-Kulczyk, wydawczyni Vogue Polska.

BCG oraz Vogue Polska współpracowało z DressX przy sesji zdjęciowej, aby stworzyć cyfrowe ubrania, których zdjęcia zostały wykorzystane w raporcie. Dodatkowo BCG i Vogue Polska ogłosili wprowadzenie kolekcji NFT we współpracy z polską projektantką mody - Magdą Butrym.

Pełny raport można znaleźć pod tym linkiem.

Źródło informacji: BCG

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.11.2022, 09:24
Źródło informacji BCG
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ