Newsletter

Nauka i technologie

Ekologizacja przestrzeni edukacyjnych w sytuacjach kryzysowych

20.11.2025, 08:51aktualizacja: 20.11.2025, 08:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PR Newswire/Education Cannot Wait
PR Newswire/Education Cannot Wait
Fundusz Education Cannot Wait i organizacja Save the Children ogłaszają partnerstwo w konsorcjum z firmą konsultingową Arup i fundacją World Wildlife Fund w celu ustanowienia nowych standardów dla tymczasowych przestrzeni edukacyjnych przyjaznych dla środowiska.

NOWY JORK, 20 listopada 2025 r. /PRNewswire/ -- W związku z nasileniem się zmian klimatycznych, które prowadzą do wzrostu skali i dotkliwości kryzysów na całym świecie, fundusz Education Cannot Wait (ECW) ogłosił przyznanie organizacji Save the Children dotacji w wysokości 650 000 USD w ramach mechanizmu Acceleration Facility, we współpracy z firmą konsultingową Arup i fundacją World Wildlife Fund (WWF), w celu ustanowienia nowych standardów ekologizacji tymczasowych przestrzeni edukacyjnych w sytuacjach kryzysowych. Inicjatywa ta podkreśla kluczowy związek między działaniami na rzecz klimatu a edukacją w sytuacjach kryzysowych, w czasie, gdy światowi przywódcy zbierają się na konferencji COP30, aby przyspieszyć wprowadzanie rozwiązań zapewniających bardziej zrównoważoną i odporną przyszłość.

Tymczasowe przestrzenie edukacyjne stanowią koło ratunkowe dla dzieci znajdujących się w sytuacjach kryzysowych - od obozów dla uchodźców w Bangladeszu po tereny dotknięte powodzią w Sudanie Południowym. Jednak w sektorze tym brakuje jasnych wytycznych dotyczących projektowania, budowy i zarządzania tymi obiektami w sposób przyjazny dla środowiska, zrównoważony i sprzyjający inkluzywności. Bez odpowiednich standardów mogą one przyczyniać się do powstawania odpadów i degradacji środowiska, co dodatkowo wpływa na warunki nauki.

Aby wypełnić tę lukę, w ramach tej dotacji połączono wiodącą rolę organizacji Save the Children w zakresie praw dzieci i reagowania kryzysowego, fachową wiedzę specjalistyczną firmy Arup oraz dogłębną wiedzę fundacji WWF na temat środowiska w ramach innowacyjnego partnerstwa łączącego pomoc humanitarną, inżynierię i zrównoważony rozwój ekologiczny.

Marian Hodgkin, dyrektor globalny w Save the Children odpowiedzialny za edukację w ramach programu Learn Breakthrough, powiedział:

„Nasze tymczasowe przestrzenie edukacyjne zapewniają stabilność i nadzieję w czasie kryzysu - nadzieję, która musi sięgać poza teraźniejszość i wspierać trwałą stabilność - co wymaga od nas połączenia wiedzy eksperckiej z głosem dzieci. Dzięki zaangażowaniu dzieci w kształtowanie tych przestrzeni sprawiamy, że są one bezpieczniejsze, bardziej odpowiednie i sprzyjają inkluzywności. Z kolei dbając o to, by przestrzenie edukacyjne były przyjazne dla środowiska i odporne na czynniki zewnętrzne, pokazujemy dzieciom, że inwestujemy w ich przyszłość”.

„Firma Arup jest dumna z tego, że może współpracować z organizacją Save the Children i fundacją WWF, dzięki wsparciu ze strony funduszu Education Cannot Wait, przy tworzeniu bezpiecznych, zrównoważonych i odpornych na zmiany klimatu środowisk dla dzieci w sytuacjach kryzysowych. - powiedziała Hayley Gryc, zastępca dyrektora i szef działu edukacji w regionie UKIMEA w firmie Arup. - Ta inicjatywa jest ważnym krokiem w kierunku zmiany sposobu postrzegania edukacji i działań na rzecz klimatu, zapewniając, aby nawet w najtrudniejszych warunkach na świecie tymczasowe przestrzenie edukacyjne nie tylko zapewniały poczucie godności ludzkiej, ale także były przyjazne dla środowiska”.

„Tymczasowe przestrzenie edukacyjne są przystaniami, które pomagają dzieciom odzyskać poczucie normalności w następstwie katastrof. Jeśli jednak nie zostaną zaprojektowane z uwzględnieniem ochrony środowiska, ryzykujemy pogłębienie wyzwań, przed którymi stoją społeczności w wyniku ekstremalnych zdarzeń, takich jak powodzie, trzęsienia ziemi i pożary. Dzięki tej współpracy opracowujemy praktyczne narzędzia, które sprawią, że każda sala lekcyjna w sytuacji kryzysowej będzie bardziej odporna na zagrożenia, sprzyjająca inkluzywności i bardziej ekologiczna” - powiedziała Anita van Breda, starsza dyrektor ds. ochrony środowiska i zarządzania katastrofami w WWF.

W ramach tej inicjatywy opracowane zostaną praktyczne, przyjazne dla użytkownika narzędzia dla placówek edukacyjnych działających na obszarach dotkniętych kryzysem, które zostaną przetestowane i udostępnione. Wytyczne będą obejmowały cały cykl życia tymczasowych przestrzeni edukacyjnych - od projektowania i pozyskiwania materiałów po konserwację i likwidację - z naciskiem na budownictwo o niewielkim wpływie na środowisko i dostosowanie do lokalnych warunków. Skupią się one również na integracji dzieci niepełnosprawnych i dzieci napotykających bariery związane z płcią.

Powstanie również globalna struktura służąca ekologizacji tymczasowych przestrzeni edukacyjnych, opracowana przy udziale lokalnych i międzynarodowych partnerów, wraz z praktycznymi wytycznymi i narzędziami do kalkulacji kosztów, przetestowana w różnych sytuacjach kryzysowych w celu zapewnienia jej przydatności w sytuacjach nadzwyczajnych. Narzędzia te będą udostępniane publicznie za pośrednictwem sieci związanych z edukacją, klimatem i pomocą humanitarną, aby wspierać ich powszechne stosowanie i zwiększać ich wpływ.

Dotacja ta jest częścią strategicznego zobowiązania ECW na rzecz edukacji uwzględniającej kwestie klimatyczne w sytuacjach kryzysowych. Inicjatywa ta wspiera pilną potrzebę wspólnego inwestowania w edukację, która jest kluczowym filarem działań na rzecz klimatu. Jest ona odpowiedzią na wezwania do działania sformułowane podczas COP30 i wnosi wkład w globalne wysiłki na rzecz zwiększenia odporności, zrównoważonego rozwoju i inkluzywności systemów edukacyjnych w obliczu eskalacji zagrożeń klimatycznych i humanitarnych.

Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/2826845/Education_Cannot_Wait_Refugee.jpg 

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1656121/Education_Cannot_Wait_Logo.jpg 

Źródło: Education Cannot Wait

Źródło infromacji: PR Newswire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.11.2025, 08:51
Źródło informacji PR Newswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ