Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Anomalie pogodowe i gwałtowne zjawiska takie jak powodzie lub susze, będące efektem zachodzących zmian klimatu, coraz częściej dotykają również Polskę. Nad ich skutkami oraz możliwościami adaptacji dyskutują właśnie przedstawiciele większości państw świata na zorganizowanej w Paryżu 21. konferencji w sprawie klimatu (Paris 2015/COP21). Także polscy leśnicy, starają się aktywnie reagować na obserwowaną sytuację poprzez realizację projektów adaptacyjnych.
W te strategiczne działania wpisuje się m.in. kontynuacja projektu małej retencji na terenach nizinnych. Po raz drugi Lasy Państwowe ubiegają się o jego dofinansowanie ze środków unijnych, tym razem na lata 2014 - 2020. Najważniejszym założeniem przedsięwzięcia będzie zabezpieczenie lasów przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian klimatycznych. W pierwszej kolejności planowane są różnego typu przedsięwzięcia zlokalizowane w obrębie cieków wodnych, rowów melioracyjnych, istniejących zbiorników wodnych lub ich historycznych lokalizacji, obszarów mokradłowych, a także przeciwdziałanie nadmiernej erozji wodnej np. poprzez zabezpieczanie brzegów i stoków.
O oddziaływaniu obiektów retencyjnych będzie decydować nie ich wielkość, ale liczba urządzeń w zlewni, co przełoży się na ich efektywność na dużą skalę. Ponieważ obiekty te spełniają głównie funkcje ekologiczne - z założenia mają być przyjazne dla środowiska. Dlatego wszystkie projektowane budowle będą dostosowywane do lokalnych warunków przyrodniczo-krajobrazowych, w tym będą również umożliwiać swobodne przemieszczanie się organizmów wodnych.
Za najistotniejszy, mierzalny efekt projektu uznano przede wszystkim retencjonowanie wody. Nie mniej ważny jest również wpływ małej retencji na ochronę przyrody: infrastruktura powstała w ramach projektu nie tylko spowoduje poprawę bilansu wodnego i uwilgotnienia siedlisk leśnych, lecz także stanie się ważną ostoją wodnej fauny i flory, posłuży jako wodopoje dla leśnych zwierząt i pełnić będzie funkcje biofiltrów.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.12.2015, 11:46 |
Źródło informacji | CKPŚ - Lasy Państwowe |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Arctech zawiera umowę dzierżawy gruntów z saudyjskim MODON, intensyfikując produkcję zagraniczną
- 30.04.2024, 09:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Nano-Care Deutschland AG launches next generation of sustainable PFAS-free oleophobic coatings
Rehlingen-Siersburg, - Nano-Care Deutschland AG, leader in the development of innovative surface finishes, is excited to announce the launch of its latest product range. Taking “next generation products” as its theme, the company is introducing a range of revolutionary solutions that not only offer maximum performance, but also place a strong emphasis on sustainability and environmental compatibility.- 29.04.2024, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
H2POLAND: wodór dobrze się sprawdza w transporcie publicznym PAP
Coraz więcej osób postrzega wodór jako paliwo przyszłości - mówił podczas H2POLAND & NetZero Forum Dariusz Jachowicz, prezes Grupy Technologicznej ASE. Jego zdaniem wodór już teraz doskonale się sprawdza w transporcie publicznym. „Transport to drogie urządzenia, a zastosowanie wodoru powoduje obniżenie kosztów użytkowania – pojazdy psują się rzadziej, wymagają mniej przeglądów niż klasyczne diesle. I nie zanieczyszczają środowiska” – stwierdził Dariusz Jachowicz.- 26.04.2024, 14:05
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom