Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:
10 milionów osób korzysta już z mObywatela. To 1/3 dorosłych Polaków. Ostatnie półtora roku to najbardziej dynamiczny okres w rozwoju aplikacji; 18 usług, nowe funkcje, a od teraz również nowa jakość korzystania z niej, dzięki zmienionemu interfejsowi. mObywatel zyskał nową szatę graficzną, układ dokumentów przypominający ułożenie kart w portfelu oraz usługi podzielone na kategorie. To nie koniec zmian. Tej jesieni wprowadzone zostaną kolejne usługi, które realnie wpłyną na cyfryzację Polski.
– 10 milionów mObywateli to nie tylko liczba, to codzienne zaufanie do cyfrowego państwa. Dlatego idziemy dalej z jeszcze większą determinacją. W związku z coraz większą liczbą użytkowników mObywatela oraz dokumentów i usług, wprowadzamy nowy interfejs aplikacji. To odpowiedź na realne potrzeby – prosto, przejrzyście i z myślą o każdym użytkowniku. Cyfrowa Polska to rzeczywistość, która dzieje się tu i teraz – mówi wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
mObywatel w liczbach
O popularności i sukcesie aplikacji mówią liczby: już 10 mln osób posiada mDowód, a 5,5 mln ma mPrawo jazdy. W użytku jest 5,7 mln aktywnych dokumentów Moje pojazdy, z których korzysta 4,6 mln właścicieli pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Kartą Dużej Rodziny w mObywatelu posługuje się natomiast 933 tys. użytkowników.
Każdego dnia mObywatel odnotowuje 1 mln logowań, a o jakości aplikacji i rozwiązań w niej dostępnych świadczą pozytywne komentarze i oceny – w GooglePlay i App Store ich średnia to 4,8.
mObywatel ciągle zmienia się na lepsze
Zgodnie ze „Strategią cyfryzacji Polski” do 2035 roku wszystkie kluczowe e-usługi znajdą się w aplikacji mObywatel. Tylko w ciągu ostatnich 18 miesięcy wdrożono 18 usług w ważnych dla Polek i Polaków obszarach, jak: bezpieczeństwo danych i dokumentów, ochrona obywateli, cyfrowe dokumenty oraz usługi.
Legitymację w wersji cyfrowej otrzymały m.in. osoby z niepełnosprawnością. To przełomowy moment dla blisko 4 milionów Polaków, którzy mogą z tego dokumentu skorzystać. Pojawił się także katalog usług pod nazwą Załatw sprawę, który umożliwia składanie wniosków przez aplikację, w tym wniosku o dowód osobisty dla siebie, dziecka lub podopiecznego. Użytkownicy mogą też korzystać z funkcji związanych z zawieszaniem dowodu osobistego i unieważnianiem paszportu. Każdy obywatel, który korzysta z aplikacji, ma w niej też dostęp do swoich danych meldunkowych, a nawet możliwość śledzenia postępu swoich spraw urzędowych w usłudze. mObywatel to nowe możliwości oraz funkcje, które pomagają w codziennym życiu i ułatwiają załatwianie spraw urzędowych i nie tylko.
– mObywatel stale się rozwija, a nie byłoby to możliwe bez pracy wielu specjalistek i specjalistów oraz konkretnym zmianom prawa, które umożliwiły szybki rozwój. Dla milionów Polek i Polaków aplikacja stała się nieodłącznym elementem codziennego życia, bo dzięki niej mogą m.in. łatwo potwierdzić swoją tożsamość, uprawnienia do prowadzenia pojazdów czy skorzystać z Karty Dużej Rodziny za pomocą telefonu. mObywatel to prosty sposób na ważne sprawy – mówi wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski.
Najbliższe plany rozwoju aplikacji
mObywatel rozwijany jest tak, aby proaktywnie wspierać Polaków. Zmiany wpisują się w „mapę momentów życiowych obywateli”, która identyfikuje najważniejsze potrzeby i stopień dojrzałości kluczowych usług do scyfryzowania.
W tym roku planowane są wdrożenia kolejnych usług, które mogą zmienić cyfrowy obraz państwa. We wrześniu udostępnione zostaną: mStłuczka oraz aplikacja dla dzieci i młodzieży mJunior, a pod koniec roku Wirtualny asystent oparty na polskim modelu sztucznej inteligencji.
Nowa odsłona aplikacji mObywatel
Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem informatyki przygotowało nowy interfejs aplikacji. To odpowiedź na coraz większą liczbę dokumentów i usług oraz stale rosnącą liczbę użytkowników mObywatela. Dzięki wprowadzonym zmianom szybciej dotrą oni do najważniejszych funkcji, a korzystanie z niej będzie jeszcze prostsze.
– Użytkownicy zyskali możliwość personalizacji dokumentów; mogą zdecydować, jak będą się one wyświetlać w aplikacji. Chcemy, aby mObywatel był jak najbardziej przystępny dla wszystkich. Dlatego kolejną zmianą jest lista dostępnych usług, które teraz są podzielone na kategorie oraz kolory. Dodatkowo można skorzystać z wyszukiwarki oraz dodać dokumenty do ulubionych, by mieć do nich szybki i prosty dostęp. To wygodne rozwiązanie. Nie można też zapomnieć o trybie ciemnym, który łączy wygodę z funkcjonalnością. Zmiany w aplikacji wprowadzamy stopniowo. mObywatel w nowej odsłonie będzie dostępny dla wszystkich już 4 sierpnia – podsumowuje Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki, Radosław Maćkiewicz.
Pierwszą z nowości w aplikacji jest sposób prezentacji dokumentów. Zamiast przewijania ich od prawej do lewej użytkownik otrzymuje widok zbliżony do tradycyjnego portfela. Dokumenty, które mają teraz bardziej wyraziste kolory, ułożone są jeden za drugim, zachodząc na siebie. Po otwarciu mObywatela użytkownik widzi więc zbiór kart, który w zależności od urządzenia może rozsuwać gestami, np. pociągnięciem lub podwójnym stuknięciem palca.
Oprócz widoku standardowego użytkownik ma możliwość skorzystania z układu kafelków oraz z listy z miniaturami, aby jak najlepiej dostosować widok dokumentów do indywidualnych oczekiwań i potrzeb. W miarę dodawania kolejnych pozycji będzie miał on także lepszą kontrolę nad wszystkimi posiadanymi dokumentami dzięki możliwości przełączania widoków.
W nowej wersji aplikacji użytkownik zyskuje też możliwość asynchronicznego dodawania dokumentów. Dzięki ikonie ze statusem zobaczy, czy pobieranie się powiodło lub czy się przedłuża. Dowie się także o błędzie pobierania lub o potrzebie aktualizacji dokumentu.
Lista usług – podział na kategorie i kolory
Zmienia się również sposób prezentacji usług. Na ekranie głównym aplikacji nie są już widoczne ich miniaturowe ikony, znane użytkownikom z poprzedniej wersji mObywatela. Zamiast tego użytkownik wybiera Usługi w dolnym menu aplikacji. Na liście zobaczy je pogrupowane według kategorii, np. zdrowie, kierowca i pojazdy, sprawy urzędowe. Każda kategoria otrzymała swój akcent kolorystyczny, co ułatwia znajdowanie pokrewnych rozwiązań na liście.
Dla wygody użytkownik może też wybrać spośród dostępnych usług te, których używa najczęściej i dodać je do ulubionych na górze swojej listy. Dzięki temu zaoszczędzi czas potrzebny na ich wyszukiwanie podczas korzystania z aplikacji.
Tryb ciemny – użyteczność i personalizacja
W wydaniu 4.63 mObywatela udostępniono też trzy tryby wyświetlania aplikacji: ciemny, jasny i automatyczny. Pozwala to na wybór ustawień zależnie od pory dnia, parametrów urządzenia i indywidualnych potrzeb percepcyjnych użytkownika.
Warto przy tym zaznaczyć, że w trybie automatycznym wygląd aplikacji dostosowuje się do istniejących ustawień urządzenia, na którym jest zainstalowana. Oznacza to, że jeśli użytkownik wybrał tryb ciemny w ustawieniach swojego telefonu, aplikacja mObywatel automatycznie wyświetli się w tym trybie.
Więcej o nowościach i aplikacji mObywatel przeczytać można na stronie mObywatel 2.0 - Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli (link: https://info.mobywatel.gov.pl/)
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ js/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.07.2025, 13:58 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |