Newsletter

Nauka i technologie

MC: Ochrona przed nielegalnymi treściami w internecie będzie skuteczniejsza – ważny projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów (komunikat)

23.09.2025, 17:15aktualizacja: 23.09.2025, 17:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Skuteczniejsza walka z nielegalnymi treściami w internecie, zwalczanie dezinformacji, wzmocnienie ochrony użytkowników oraz poprawa nadzoru nad platformami cyfrowymi – to cele nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów. Przepisy mają zapewnić bezpieczniejsze, bardziej przejrzyste środowisko cyfrowe w Polsce oraz dostosować polskie prawo do regulacji UE.

– Projekt nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zwiększy bezpieczeństwo i ochronę praw użytkowników internetu. Jednocześnie wprowadzi mechanizmy umożliwiające skuteczny nadzór nad działalnością platform cyfrowych. Dzięki tym zmianom polski rynek cyfrowy stanie się bardziej przejrzysty, bezpieczny i przyjazny dla wszystkich użytkowników. To także ważne narzędzie do przeciwdziałania dezinformacji, która szczególnie w ostatnim czasie jest rosnącym zagrożeniem – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Kluczowe cele nowelizacji

Projekt nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną tworzy stabilne i efektywne ramy prawne dla cyfrowego rynku w Polsce.

Jego główne cele to:

- skuteczniejsza walka z nielegalnymi treściami – wprowadzona zostanie krajowa procedura wydawania nakazów uniemożliwienia dostępu do treści, które dotyczą ściśle określonych przestępstw, m.in. handel ludźmi, kradzież tożsamości, oszustwa internetowe czy wykorzystywanie małoletnich;

- lepsza ochrona użytkowników – projekt ustanawia mechanizm odwoławczy, który pozwala użytkownikom zaskarżać decyzje platform o usunięciu lub zablokowaniu treści;

- wzmocnienie nadzoru nad platformami – przewidziano mechanizmy nadzoru nad dostawcami usług pośrednich działającymi w Polsce oraz współpracę między krajowymi regulatorami a organami UE i Komisją Europejską.

– Przyjęty przez Radę Ministrów projekt jest kluczowym elementem dostosowania polskiego prawa do wyzwań współczesnego świata cyfrowego. Ustawa ta pozwala skutecznie wdrożyć unijny Akt o usługach cyfrowych, a zawarte w nim rozwiązania odpowiadają na rosnącą skalę problemów związanych z nielegalnymi treściami w internecie, takimi jak nakłanianie do zabójstwa, handel ludźmi, stosowanie przemocy, przestępstwa przeciwko małoletnim czy oszustwa. Wskazujemy konkretne czyny zabronione z kodeksu karnego i innych przepisów karnych – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Podział zadań pomiędzy niezależnymi regulatorami krajowymi

Nowelizacja wyznacza trzy kluczowe instytucje odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów DSA w Polsce:

- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) dalej będzie koordynatorem do spraw usług cyfrowych. Będzie on nadzorował większość obowiązków wynikających z unijnego rozporządzenia;

- Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) będzie odpowiedzialny za nadzór nad platformami e-commerce w sprawach dotyczących konsumentów;

- Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zajmie się platformami udostępniającymi wideo.

Procedura wydawania nakazów usunięcia treści

Dotychczas to same platformy internetowe decydowały o usuwaniu nielegalnych treści. Po zmianach w prawie możliwe będzie składanie wniosków o blokowanie nielegalnych treści w ramach procedury administracyjnej, prowadzonej przez UKE lub KRRiT.

W ramach tej procedury dostawca usług pośrednich (m.in. platforma internetowa) bez zbędnej zwłoki informuje organ wydający nakaz o wszelkich podjętych działaniach w celu jego realizacji. Brak spełnienia tego obowiązku będzie oznaczał naruszenie obowiązków wynikających z art. 9 DSA.

Od wydanej decyzji każda ze stron postępowania będzie mogła wnieść sprzeciw do sądu powszechnego, przy zachowaniu gwarancji procesowych. Autor takiej treści, który zostanie stroną postępowania, będzie miał prawo głosu w czasie postępowania.

W projekcie ustawy przewidziano odpowiedzialność cywilną i administracyjne kary pieniężne wobec dostawców, którzy naruszą przepisy i nie będą się stosowali do wydanych decyzji.

W sytuacjach, gdy platforma internetowa błędnie usunie treści, które uzna za nielegalne, polski koordynator ds. usług cyfrowych, czyli Prezes UKE lub Przewodniczący KRRiT, będzie mógł wydać nakaz ich przywrócenia. Dzięki temu mechanizmowi wolność słowa zostanie odpowiednio zabezpieczona.

Procedury po stronie urzędów są szybkie, w zależności od tego, kto złożył wniosek trwają 2 dni (w przypadku, gdy wniosek złoży Policja lub prokurator), 7 dni (usługobiorca, zaufany podmiot sygnalizujący) lub 21 (sprawy szczególnie skomplikowane).

Przepisy wprowadzają transparentną procedurę dotyczącą 27 określonych czynów zabronionych.

Przy określaniu katalogu przestępstw objętych postępowaniem przyjęto następujące kryteria:

- uznanie danego czynu za przestępstwo popełnione z wykorzystaniem internetu, wynikające ze sposobu działania (modus operandi) sprawcy;

- przestępstwo internetowe jest związane z rozpowszechnianiem treści;

- zablokowanie dostępu do treści nie wywołuje negatywnych skutków dla debaty publicznej ani procesów wyborczych.

Priorytetem jest skuteczne zapobieganie czynom zabronionym, niezależnie od tego, czy do naruszeń dochodzi w internecie, czy w świecie rzeczywistym.

Wdrożenie DSA w Polsce – co jeszcze przewiduje projekt ustawy?

Projekt ustawy wdrażającej Akt o usługach cyfrowych ma nie tylko zapewnić nowoczesny system ochrony użytkowników w sieci, lecz także przejrzyste zasady działania dla platform internetowych.

Nowe przepisy zakładają m.in.:

- możliwość skorzystania przez użytkownika z narzędzi umożliwiających odwołanie się od decyzji platform internetowych tj. złożenie skargi bezpośrednio do dostawcy, czy też skargę do UKE, w przypadku, gdy dana platforma nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z DSA;

- możliwość zgłaszania nielegalnych treści, towarów lub usługi za pośrednictwem łatwego w użyciu mechanizmu bezpośrednio na platformach. W przypadku, gdy użytkownik będzie niezadowolony z decyzji platformy lub braku takiej decyzji, może złożyć wniosek do UKE lub KRRiT, który uruchomi procedurę, w której platformie może zostać wydany nakaz uniemożliwienia dostępu do konkretnej nielegalnej treści;

- zwiększenie nadzoru nad platformami internetowymi w zakresie:

1. rozpatrywania zgłoszeń przez użytkowników i rozpatrywania skarg,

2. przejrzystości reklam,

3. ograniczeń dotyczących profilowania danych osobowych,

4. projektowaniu interfejsów dla małoletnich w celu zachowania odpowiedniego poziomu prywatności,

5. identyfikowalności przedsiębiorców na platformach e-commerce;

- potwierdzenie roli Prezesa UKE jako krajowego koordynatora ds. usług cyfrowych;

- uregulowanie systemu certyfikacji organów pozasądowego rozstrzygania sporów, tak aby podmioty niezależne, dysponujące odpowiednimi środkami i wiedzą ekspercką, mogły wspierać szybkie i sprawiedliwe rozstrzyganie sporów;

- przyznawania statusu zaufanych podmiotów sygnalizujących, który pozwoli szybciej i skuteczniej zgłaszać nielegalne treści;

- dostęp do danych platform dla zweryfikowanych badaczy w celach analitycznych;

- możliwość przyznawania dotacji celowych z budżetu państwa dla organów i podmiotów realizujących zadania wynikające z DSA;

- powstanie Krajowej Rady ds. Usług Cyfrowych, do której zadań będzie należało:

1. przedstawianie propozycji dotyczących poprawy funkcjonowania organów pozasądowego rozstrzygania sporów i zaufanych podmiotów sygnalizujących oraz wniosków dotyczących ich funkcjonowania;

2. wyrażanie opinii w przedmiocie realizacji obowiązków dostawców usług pośrednich wynikających z DSA;

3. wyrażanie opinii w innych sprawach z zakresu funkcjonowania rynku usług cyfrowych.

W jej skład wejdą przedstawiciele nauki, organizacji społecznych i gospodarczych. Rada będzie działała przy Prezesie UKE.

Opis dotychczasowych prac nad projektem ustawy

Prace nad wdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych w Polsce wiązały się z długotrwałym, rzetelnym procesem konsultacji z ekspertami i społeczeństwem.

Projekt ustawy wdrażającej DSA był przedmiotem dwóch tur uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych. W ramach budowania otwartości na wszystkie głosy 7 kwietnia 2025 r. w KPRM odbyło się zorganizowane wspólnie przez MC, KPRM i Ministrę ds. Społeczeństwa Obywatelskiego wysłuchanie obywatelskie ws. projektu ustawy.

Przeprowadzono również konferencję uzgodnieniową. Ministerstwo Cyfryzacji przywiązało dużą wagę do dialogu społecznego w toku prac nad projektem, ponieważ nowe przepisy odegrają ogromną rolę w przyszłym funkcjonowaniu polskiego rynku cyfrowego. Dzięki nim polski internet stanie się bezpieczniejszy, bardziej sprawiedliwy i lepiej uregulowany, co przyniesie korzyści wszystkim jego użytkownikom.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ jj/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.09.2025, 17:15
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ