Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Z raportu wynika, że badani Polacy wśród najczęściej wyrzucanych produktów wskazują kolejno: wędliny (43 proc.), pieczywo (36 proc.), warzywa (32 proc.), owoce (27 proc.), jogurty (23 proc.), ziemniaki (20 proc.), mięso (17 proc.), mleko (17 proc.), ser (12 proc.), ryby (8 proc.), dania gotowe (8 proc.) oraz jaja (4 proc.).
Z kolei wśród najczęściej wymienianych przyczyn wyrzucania żywności są: przegapienie terminu przydatności do spożycia - 38 proc., zbyt duże zakupy - 15 proc., zbyt duże porcje posiłków - 13 proc., niewłaściwe przechowywanie żywności - 11 proc., zakup złego jakościowo produktu - 9 proc., produkt lub danie jest niesmaczne - 6 proc., brak pomysłów na wykorzystywania resztek - 3 proc., a brak listy zakupów - 2 proc. Oznacza to, że przyczyną takiej sytuacji nie jest zła wola Polaków, ale ich nieświadomość dotycząca niemarnowania żywności.
„Wyrzucanie jedzenia to bardzo ważny problem pojawiający na co dzień w każdym polskim domu. Chcemy uświadomić i edukować Polaków, jak w prosty sposób ograniczyć wyrzucanie wędlin, warzyw, owoców czy resztek z obiadu” - podkreśla Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
CBOS w tegorocznych badaniach "Deklaracje Polaków dotyczące marnowania żywności" wskazuje, że wyrzucanie żywności zdarza się częściej osobom bardziej zamożnym oraz zajmującym wysokie stanowiska. To w zdecydowanie mniejszym stopniu dotyczy osób starszych i tych o niższym poziomie dochodów. Ponadto Polacy deklarują, że wyrzucają mniej jedzenia niż w 2005 roku, co może świadczyć o skuteczności realizowanych kampanii społecznych zachęcających do prawidłowego postępowania z żywnością.
W tym roku we wspólne obchody Światowego Dnia Żywności włączyła się firma IKEA, która objęła mecenatem działania podejmowane przez Banki Żywności. "W IKEA wierzymy, że wybory przyjazne dla środowiska są zarazem korzystne dla każdego z nas. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie zdrowszego i bardziej zrównoważonego życia. Od lat koncentrujemy się na oszczędzaniu zasobów, a przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest naszym priorytetem" - podkreśla Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce.
W Polsce o pełne wykorzystanie produktów spożywczych walczą Banki Żywności. Tworzą system, w którym wszelkie nadwyżki, dzięki hojności darczyńców, mogą być błyskawicznie przekazane osobom najbardziej potrzebującym. Banki Żywności to również sztab ekspertów, którzy o zdrowym odżywianiu, ale i o smacznej kuchni wiedzą wszystko. Zbiórki jedzenia w sklepach organizowane przez Banki Żywności kilka razy do roku pozwalają dziesiątkom tysięcy Polaków pokazać swe wielkie serca i podzielić się zakupami tak, by zaspokoiły głód ludzi żyjących w trudnych warunkach.
Z okazji Światowego Dnia Żywności Banki Żywności zorganizują ponad 25 wydarzeń specjalnych w całej Polsce. Będą to happeningi, warsztaty kulinarne oraz zbieranie jabłek w sadach. Wydarzenia są organizowane z myślą o dzieciach i młodzieży, aby zmieniać nawyki i zachęcać do ograniczania marnowania żywności oraz odżywiać się prawidłowo.
Więcej informacji na stronie www.bankizywnosci.pl
KONTAKT:
Federacja Polskich Banków Żywności
Maria Kowalewska
tel. kom. +48 735 962 906
e-mail: maria.kowalewska@bankizywnosci.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 06.10.2016, 13:51 |
Źródło informacji | Federacja Polskich Banków Żywności |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Generative AI accelerates homologation: FEV simplifies country-specific type approval processes
Aachen - Vehicle development doesn’t end with technical readiness: The road to global market launches is only complete once homologation has been successfully achieved. The increasing complexity of national regulations poses growing challenges to OEMs and suppliers. FEV addresses these with an innovative, AI-based approach: The company-wide used ‘FEV GenAI Hub’ significantly simplifies and accelerates the analysis of regulatory requirements across different global markets, offering time and cost savings that can provide customers with a decisive competitive edge.- 10.07.2025, 11:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Wydawnictwo Lekarskie PZWL z nową identyfikacją - PWN kontynuuje strategiczny proces rebrandingu
W maju br. Grupa PWN ogłosiła rebranding marki PWN - jeden z kluczowych kroków w realizacji nowej strategii rozwoju całej Grupy. Obecnie zmiany obejmują kolejną ważną markę w portfolio - Wydawnictwo Lekarskie PZWL, lidera na rynku publikacji medycznych w Polsce.- 09.07.2025, 09:32
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PZWL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ