Newsletter

Nauka i technologie

Polski sektor nieruchomości i budownictwa: 30% pracowników korzysta z AI

02.12.2024, 08:00aktualizacja: 02.12.2024, 08:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raportowanie, zbieranie danych, ale także analiza terenu to teraźniejszość; przyszłość leży w planowaniu, automatyzacji i analizie dużych zbiorów danych.

- Zdjęcie jest dostępne na stronie internetowej AP -

Warszawa, 2 grudnia 2024r.: Drees & Sommer, globalna firma konsultingowa świadcząca kompleksowe usługi doradcze i wdrożeniowe dla branży real estate i infrastruktury, podała kluczowe wnioski z ostatnich regionalnych badań rynku [1] w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Badanie analizuje główne trendy w cyfryzacji, koncentrując się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i ogólnym postrzeganiu cyfryzacji w branży nieruchomości i budownictwa. W Polsce prawie 30% pracowników branży nieruchomości korzysta już z AI, a 38% z nich używa jej codziennie. Ponadto 60% specjalistów z branży nieruchomości i budownictwa na wszystkich trzech rynkach wyraziło silne pragnienie nauczenia się, jak korzystać ze sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co wskazuje na wysoką motywację do rozwijania umiejętności cyfrowych w tym sektorze.

„W porównaniu z całym Regionem CEE, polscy pracownicy sektora nieruchomości są najbardziej aktywnymi użytkownikami AI z najwyższymi dziennymi wskaźnikami użytkowania. Oczekuje się, że ten trend się utrzyma, ponieważ mamy również wysoką motywację do nauki i rozwoju w tej dziedzinie. Z drugiej strony, Polska ma wyższy odsetek pracowników, którzy nie ufają sztucznej inteligencji, około 17%, co podkreśla znaczenie weryfikacji danych na naszym rynku” - skomentował Jan Grymin, Divisional Director/Prokurent Drees & Sommer Polska.

Bariery we wdrażaniu AI: niewystarczająca świadomość dostępnych narzędzi, brak czasu i szkoleń

Łącznie 30% polskich pracowników zgłosiło aktywne korzystanie ze sztucznej inteligencji, głównie codziennie oraz co tydzień (w obu przypadkach 38%), co stanowi wyższy wskaźnik w porównaniu z Czechami i Węgrami. Najbardziej aktywnymi użytkownikami są osoby poniżej 30. roku życia (40%) oraz managerowie wyższego i najwyższego szczebla. Wśród czeskich pracowników około 27% to aktywni użytkownicy sztucznej inteligencji, przy czym ponad połowa korzysta z niej tylko raz w tygodniu. Węgry pozostają nieco w tyle z 22% aktywnych użytkowników AI.

Polscy pracownicy wymieniali jako główne bariery we wdrażaniu AI niewystarczającą świadomość dostępnych narzędzi i rozwiązań odpowiednich dla ich pracy i firmy (26%), następnie niewystarczające szkolenia zapewniane przez firmę (18%), brak zaufania (17%) i brak czasu (14%). Na Węgrzech nieufność do sztucznej inteligencji jest podobna (15%), ale w Czechach jest niższa i wynosi 9%. Co pozytywne, tylko 6% pracowników we wszystkich trzech krajach stwierdziło, że nie rozumie AI, a tylko 4% zgłosiło złe doświadczenia z nią związane.

Obecne i przyszłe zastosowania sztucznej inteligencji: od raportowania, zbierania i analizy danych po ulepszone planowanie i zwiększoną automatyzację

Polscy pracownicy sektora real estate wykorzystują sztuczną inteligencję przede wszystkim do raportowania (35%), zarządzania dokumentami i planowania (32%), analizowania dużych ilości danych i automatyzacji procesów (25%), a także gromadzenia danych i analizy lokalizacji (oba po 23%). Inne zastosowania obejmują opracowywanie nowych produktów i usług oraz obniżanie kosztów operacyjnych (oba 14%), inteligentne projektowanie przestrzeni, wycenę i finanse (oba 11%) oraz administrację budynków i księgowość (9%). Węgry przodują w gromadzeniu danych, gdzie ponad 50% pracowników wykorzystuje sztuczną inteligencję do tego celu, co jest również najczęstszym działaniem AI dla czeskich pracowników.

Patrząc w przyszłość, polscy pracownicy, przy odpowiednim wsparciu, chcą wykorzystywać sztuczną inteligencję głównie do lepszego gromadzenia danych (32%), planowania, zarządzania dokumentami i raportowania (wszystkie 27%), a następnie automatyzacji procesów (21%). Inne przyszłe zastosowania obejmują poprawę analizy dużych ilości danych (19%), analizę lokalizacji, redukcję kosztów operacyjnych, opracowywanie nowych produktów i usług oraz wycenę i finanse (wszystkie 12%), inteligentne projektowanie przestrzeni i efektywność energetyczną (oba 9%) oraz administrowanie budynkami (7%).

Centrum Innowacji Drees & Sommer z powodzeniem opracowało strategię AI z kilkoma różnymi zespołami zadaniowymi AI i interesariuszami AI, aby pomóc firmom na całym świecie, w tym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w zastosowaniach AI. Proces ten rozpoczyna się od określenia gotowości (Readiness Assessment) AI w celu oceny poziomu dojrzałości AI firmy i prowadzi do ich przyszłego rozwoju.

„Wewnętrznie prowadzimy regularne szkolenia Prompting, AI Learning Nuggets czy AI Ideathons, jak również naszym najnowszym osiągnięciem jest platforma Dreso.AI - integrująca różnych agentów AI i asystentów AI” - wyjaśnia Hanna Huber, Leader of Innovation Management w Drees & Sommer.

Polscy pracownicy nie są dobrze poinformowani o działaniach promujących sztuczną inteligencję w ich firmach

Ponad 50% polskich pracowników sektora nieruchomości stwierdziło, że ich firma albo nie promuje działań związanych ze sztuczną inteligencją, albo nie są o nich informowani. Najczęstszą metodą promowania innowacji AI przez polskie firmy jest udział w wydarzeniach branżowych (14%), a następnie szkolenia pracowników, tworzenie systemów motywacyjnych dla innowacyjnych pomysłów i projektów oraz współpraca z zewnętrznymi organizacjami badawczymi i startupami (wszystkie 11%). Współpraca ze startupami jest bardziej powszechna w Polsce niż w pozostałych analizowanych dwóch krajach. Czescy pracownicy są jeszcze mniej poinformowani o inicjatywach swoich firm w zakresie sztucznej inteligencji (60%). Z drugiej strony, na Węgrzech pracownicy w tym obszarze otrzymują lepsze wsparcie szkoleniowe (15%).

Oprócz AI, Polacy często korzystają z oprogramowania do zarządzania dokumentami, chmury obliczeniowej i narzędzi analityki biznesowej

Łącznie 43% respondentów na wszystkich trzech rynkach używa, obok AI, innych narzędzi cyfrowych. W Polsce najczęściej używanymi narzędziami cyfrowymi po AI są: oprogramowanie do zarządzania dokumentami (16%), chmura obliczeniowa (10%), oprogramowanie do zarządzania projektami i narzędzia analityki biznesowej (9%). Na Węgrzech prawie 30% pracowników korzysta z chmury obliczeniowej, podczas gdy w Czechach coraz większe znaczenie ma internet rzeczy - the Internet of Things (10%).

„Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji staje się jeszcze bardziej oczywiste, że magia dzieje się na przecięciu różnych technologii. Ale nie tylko konwergencja technologii, lecz także przyspieszenie rozwoju - każda technologia napędza wzrost innych“ - dodaje Hanna Huber.

Polacy najbardziej pozytywnie oceniają poziom cyfryzacji w branży nieruchomości i budownictwa

Polacy najbardziej pozytywnie oceniają poziom cyfryzacji w sektorze nieruchomości i budownictwa. Około 40% ocenia ten poziom jako dobry, 17% jako bardzo dobry, a 26% jako wystarczający. Tylko 13% polskich pracowników uważa, że poziom cyfryzacji jest niski, a 2% postrzega go jako krytyczny. Czesi są najmniej pozytywni pod tym względem, 27% wskazało poziom cyfryzacji w tym sektorze jako słaby, a 5% jako krytyczny, podczas gdy 41% uważa, że poziom jest dobry lub bardzo dobry, a 25% wystarczający. Na Węgrzech ponad 46% uważa, że poziom cyfryzacji jest dobry lub bardzo dobry, a 26% wystarczający, przy czym 20% uważa go za słaby.

Cyfryzacja: największym wyzwaniem jest brak umiejętności cyfrowych wśród pracowników, największą szansą jest ogólny wzrost efektywności

Główne wyzwania na wszystkich trzech rynkach to: brak umiejętności cyfrowych wśród pracowników (44%), niewystarczające inwestycje w narzędzia, systemy i procesy cyfrowe (35%), brak świadomości korzyści i możliwości związanych z cyfryzacją (34%), obawy związane z bezpieczeństwem i ochroną danych (30%) oraz niewystarczające zarządzanie firmy w celu promowania cyfryzacji (21%).

W Polsce największe możliwości cyfryzacji są postrzegane jako zwiększona wydajność i obniżone koszty operacyjne (57%), lepsza jakość usług (44%), zwiększona przejrzystość dzięki dokumentom cyfrowym (35%), optymalizacja procesów (30%) i zwiększona atrakcyjność pracodawcy dla młodych specjalistów (20%). W Czechach optymalizacja procesów jest postrzegana jako większa szansa na cyfryzację, podczas gdy na Węgrzech pracownicy są bardziej przekonani o potencjale poprawy jakości usług.

Pełne dane do pobrania: Digital Transformation in the Construction and Real Estate Industry: A Central European Perspective

[1] Badanie rynku zostało przeprowadzone przez agencję STEM/MARK w sierpniu i wrześniu 2024 r. w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Reprezentatywna próba obejmowała 313 respondentów z każdego rynku (łącznie 939) aktywnie pracujących w sektorze nieruchomości i budownictwa na różnych stanowiskach i statusach zawodowych, odzwierciedlając procentową reprezentację tych pracowników na rynku pracy.

Drees & Sommer: łączymy przeciwieństwa, aby stworzyć świat, w którym chcemy żyć

Drees & Sommer to zarządzana przez partnerów, globalna firma konsultingowa, oferująca kompleksowe usługi doradcze i wdrożeniowe dla sektorów nieruchomości, infrastruktury i przemysłu. Firma dostarcza zrównoważone, innowacyjne i ekonomicznie opłacalne rozwiązania, które spełniają unikalne potrzeby każdego klienta. Założona w 1970 roku i od dawna uznawana za pioniera w promowaniu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, dziś Drees & Sommer zatrudnia ponad 6000 pracowników w 63 biurach. Interdyscyplinarne zespoły firmy są zaangażowane w około 6500 projektów na całym świecie, pracując nad stworzeniem przyszłości dobrej do życia, a także łącząc koncepcje, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się przeciwieństwami: tradycja i przyszłość, ekonomia i ekologia, analogia i cyfryzacja, wydajność i dobre samopoczucie. Jako „intraprzedsiębiorcy”, partnerzy Drees & Sommer są osobiście odpowiedzialni za zarządzanie firmą. https://www.dreso.com/pl
 
KONTAKT:

Tereza Procházková
Drees & Sommer
kierownik ds. marketingu
e-mail: tereza.prochazkova@dreso.com
tel.: +420 773 719 680

Źródło informacji: APA-OTS

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2024, 08:00
Źródło informacji APA-OTS
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii