Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według prof. Uścińskiej Polacy bez problemu zaakceptowali przemianę ZUS w e-urząd, bo korzystają z innych usprawnień tego typu.
„Sama jestem fanką digitalizacji. Korzystam z rozwiązań, które oferują różne urzędy. Dzisiaj mamy dużo możliwości pozwalających załatwiać sprawy z poziomu komputera czy telefonu. Jest szereg aplikacji, takich jak np. mObywatel” – mówiła w trakcie panelu prezes ZUS.
Jednocześnie przypomniała, że ZUS już od dłuższego czasu konsekwentnie realizuje projekty z zakresu digitalizacji obiegu dokumentów. Zaczęło się od e-zwolnień czy e-składki.
„Od kilku lat prowadzimy jasną politykę usprawniania tego, co realizujemy. Jesteśmy również kreatorami nowych rozwiązań, co jest możliwe dzięki współpracy z sektorem IT” – mówiła prof. Uścińska.
Jednak według niej, największy przełom w funkcjonowaniu ZUS dokonał się podczas pandemii COVID-19.
„Początkowo działaliśmy w oparciu o założenie, że wnioski o postojowe można będzie składać w wersji papierowej. I to była zła decyzja. Dostaliśmy w kość. Wiedzą o tym pracownicy zakładu, pracownicy formy informatycznej, która z nami w tym obszarze działała” – opowiadała prezes Uścińska.
20 czerwca 2022 dokonał się przełom.
„Postawiliśmy się twardo, że nie będziemy już przyjmować żadnych wniosków w papierze, że przechodzimy na digitalizację, na kreatory. I to jest początek naprawdę daleko idącego unowocześnienia. 8,5 miliona spraw w okresie covidowym przyjęliśmy i załatwiliśmy. Myślę, że nasza obecna, niezła sytuacja gospodarcza jest wynikiem transferów, które zostały wtedy zrobione” – stwierdziła prezes ZUS.
Według prof. Uścińskiej, w dziedzinie budowania e-urzedu ZUS może być śmiało przykładem dla innych instytucji. Warto pamiętać, że przy zmianie prawa, czy jego tworzeniu, muszą usiąść prawnicy z inżynierami, specjalistami od IT, aby wspólnie zdefiniować cele, systemy, jakie mają powstać w wyniku prac legislacyjnych. Dobrym przykładem tego typu działań jest nowoczesne ZUS-owskie centrum świadczeń na rzecz rodzin.
„W ubiegłym roku był pilotaż, a teraz od stycznia załatwiliśmy już dwadzieścia kilka milionów spraw, wszystko się dzieje automatycznie. 98 proc. a nawet więcej >>pięćsetek<< oraz innych świadczeń stanowią wnioski składane przez aplikacje” – opowiadała prezes ZUS.
Pytana o pozostałe 2 proc. spraw, odpowiedziała, że w większości przypadków po sprawdzeniu okazuje się, że ktoś np. złożył kilka, kilkanaście wniosków na jedną osobę, albo nie zgadzają się w nich dane, np. PESEL.
XXXI Forum Ekonomiczne odbywa się w dniach 6-8 września 2022 r. w Karpaczu.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.09.2022, 12:11 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Eksperci MIWO: Polacy spędzają w budynkach 90 proc. swojego życia, powinni tam mieć komfortowe warunki PAP
Polacy spędzają w budynkach nawet 90 proc. swojego życia, ale także 90 proc. wszystkich pożarów ma miejsce w budynkach mieszkalnych. 71 proc. osób odczuwa problem hałasu w swoich domach, a budynki zużywają ok. 40 proc. energii w skali całej gospodarki - wynika z raportu „Przyjazne mieszkanie. Jak zapewniać Polakom oszczędne, bezpieczne i komfortowe mieszkania na lata” opracowanego przez ekspertów MIWO. Raport zawiera także diagnozę, w jaki sposób zapewnić w nich oczekiwany komfort.- 16.01.2025, 16:06
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Polska aplikacja MoodMon pomoże w leczeniu depresji i choroby afektywnej dwubiegunowej PAP
Polska aplikacja MoodMon zwyciężyła w międzynarodowym konkursie Bupa Eco-Disruptive 2024, którego celem jest wspieranie startupów tworzących innowacje dla systemu opieki zdrowotnej. Oprogramowanie, oparte na sztucznej inteligencji, pozwala monitorować osoby z problemami psychicznymi: nawracającą depresją i chorobą afektywną dwubiegunową.- 16.01.2025, 10:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Polskie rozwiązania edukacyjne docenione na światowym forum
W polskiej edukacji często sięgamy po inspirację w kierunku USA bądź Skandynawii. Tymczasem rozwiązania tworzone przez rodzime firmy cieszą się na świecie coraz większą estymą, zdobywając kolejne międzynarodowe nagrody. Jury prestiżowego konkursu GESS Education Awards 2024 uznało Interaktywne Plansze Przyrodnicze – serię pomocy stworzonych przez gdańską firmę Learnetic – za najlepsze programy edukacyjne dla klas 4-8.- 15.01.2025, 12:16
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Learnetic SA