Newsletter

Nauka i technologie

Raport: 95 proc. Polaków uważa, że umiejętności cyfrowe pomagają znaleźć lepszą pracę

05.10.2022, 09:20aktualizacja: 06.10.2022, 10:44

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Niemal wszyscy Polacy są przekonani, że kompetencje cyfrowe to klucz do znalezienia lepszej pracy. Jednocześnie aż 67 proc. z nich uważa, że pracodawcy za mało inwestują w szkolenia i pracowników – wynika z raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0”, opracowanego na zlecenie Fundacji Digital Poland.

Raport przygotowany wspólnie z firmą GFK Polonia, oparto na badaniach przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków na przełomie lipca i sierpnia 2022 r.

„Sprawdziliśmy, jakie jest nastawienie Polaków do nowych technologii, czy są świadomi wyzwań, które się z nimi wiążą oraz czy wiedzą, że te technologie mogą im pomóc” – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

Badania ujawniły, że w ciągu ostatnich czterech lat wzrosła akceptacja dla nowych technologii. Blisko 80 proc. rodaków twierdzi, że z chęcią sięga po nowinki technologiczne. 63 proc. społeczeństwa bardzo pozytywnie postrzega zjawisko cyfryzacji.

„Jeżeli chodzi o same rozwiązania, widzimy, że ok. 40 proc. Polaków chce korzystać z robotyzacji, automatyzacji, pojazdów autonomicznych, sklepów samoobsługowych. Oznacza to wzrost o blisko 10 p.p. na przestrzeni ostatnich czterech lat odkąd prowadzimy badania” – wyjaśnia Piotr Mieczkowski.  

Podkreśla przy tym, że Polacy chcą najczęściej korzystać z tzw. „zielonej cyfryzacji”, czyli szeregu rozwiązań, które pozwalają lepiej dbać o środowisko, zoptymalizować wykorzystanie zasobów czy czasu.

„Jedną z liczb, która szczególnie wybrzmiewa w naszym raporcie jest nastawienie Polaków do kompetencji cyfrowych. Aż 95 proc. z nich - prawie wszyscy - twierdzą, że umiejętności cyfrowe pomagają znaleźć lepszą, lepiej płatną pracę” – wskazuje przedstawiciel Fundacji Digital Poland.

Zwraca przy tym uwagę, że według 67 proc. badanych pracodawcy za mało inwestują w szkolenia i pracowników.

W omawianym raporcie przestawiono jednocześnie wyniki badań związanych z postrzeganiem przez polskich konsumentów kwestii ESG. To pozafinansowe raportowanie (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) opisuje działania poszczególnych firm podejmowane w zakresie dbania o środowisko, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. ESG jest jednym z elementów zrównoważonego rozwoju, który został zdefiniowany przez ONZ jako taki, który odpowiada obecnym potrzebom ludzi bez ograniczania przyszłym pokoleniom możliwości do zaspokojenia swoich potrzeb.

„Okazało się, że ludzie utożsamiają zrównoważony rozwój czy też produkty zrównoważonego rozwoju wyłącznie z ekologią. Tutaj widzimy dużą role mediów, ale też firm, żeby edukować, mówić, co ten zrównoważony rozwój oznacza, co oznaczają cele zrównoważonego rozwoju i to wybrzmiało w raporcie” – mówi Mateusz Zubkowicz z GFK Polonia. 

Z pojęciem ESG spotkało się zaledwie 20 proc. badanych, ale z drugiej strony chcą być oni informowani na temat działań firm w tym obszarze. „Chcą kupować w sposób świadomy. Chcą zapłacić więcej za produkty zrównoważone. To jest ważna informacja dla producentów” – zaznacza Mateusz Zubkowicz.

Jak podkreśla, to pierwsze tak obszerne badanie przeprowadzone w obszarze ESG z perspektywy konsumenta.

Raport „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0” miał swoją premierę w trakcie organizowanego przez Fundację Digital Poland wydarzenia o nazwie Digital Festival. Jest do bezpłatnego pobrania ze strony digitalpoland.org/publikacje.

„To jest przede wszystkim platforma spotkań, miejsce, w którym można rozmawiać z bardzo różnych perspektyw na tematy technologiczne, gdzie my jako społeczeństwo, ludzie zmierzamy” - mówi Karolina Sznajder, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Ringier Axel Springer Polska.

Według Dominiki Banaszkiewicz, dyrektor ds. Digital Festival z Fundacji Digital Poland takie imprezy są bardzo potrzebne, ponieważ ponad połowa Polaków nie posiada kompetencji cyfrowych.

„Festiwal w tym roku wyjątkowo trwa aż 6 tygodni, zaczęliśmy 1 października, a kończymy 10 listopada. Akademia SkillUp to prawie 100 nieodpłatnych szkoleń, które pomogą nam rozwijać umiejętności cyfrowe. Digital Fitness Test, za pomocą którego możemy zmierzyć poziom swojej cyfrowej wiedzy, mnóstwo raportów, przewodników, artykułów” – opowiada Dominika Banaszkiewicz.

22 października organizatorzy festiwalu zapraszają na Noc Innowacji. W jej trakcie otwierają się miejsca innowacyjne lub takie, w których innowacje są tworzone.

„W Noc Innowacji zaplanowaliśmy ponad 100 wydarzeń. Po więcej informacji zapraszam na naszą stronę internetową www.digitalfestival.pl” – podsumowała Dominika Banaszkiewicz. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 05.10.2022, 09:20
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii