Newsletter

Zlecone: Do kogo Polacy mają dystans?

27.07.2012, 10:57aktualizacja: 27.07.2012, 10:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Romowie są jedną z grup, do których Polacy mają największy dystans społeczny, rozumiany jako poziom akceptacji lub nieakceptacji - wynika z ogólnopolskich badań przeprowadzonych w ramach projektu Równe Traktowanie Standardem Dobrego Rządzenia, realizowanego na zlecenie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania.

Dystans (niechęć) wobec Romów deklaruje 39,5% respondentów. Większy dystans Polacy odczuwają tylko wobec osób LGBT (gejów, osób transseksulanych, osób biseksualnych, lesbijek) - odpowiednio 50,5%, 48,9%, 47,7% i 46,2% - oraz wobec osób chorych psychicznie - 46,3%. Choć wynik ten jest słaby, to kiedy badanych pytano o konkretne sytuacje, na które może się przekładać wysokie poczucie dystansu wobec Romów, wyniki nie były już takie jednoznacznie. Dyskomfort w związku z faktem zamieszkania Roma w sąsiedztwie odczuwałoby 35% badanych, z kolei gdyby Rom chciał się zaprzyjaźnić, dyskomfort odczuwałoby 36% Polek i Polaków.

Wyniki badania - przeprowadzonego w 2011 r. przez Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Instytutu Socjologii UJ w ramach projektu „Równe Traktowanie standardem dobrego rządzenia”, realizowanego przez Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania - nie zaskakują. Podobne są rezultaty badań opinii społecznej prowadzone przez inne ośrodki. W większości z nich Romowie znajdują się wśród narodów i grup etnicznych najrzadziej obdarzonych sympatią przez Polaków. Według sondażu CBOS, przeprowadzonego w styczniu 2012 r., tylko 24% respondentów deklaruje sympatię wobec Romów, 20% - obojętność, aż 50 % - niechęć, a 6% nie ma wyrobionego zdania. Z 38 narodów i grup etnicznych objętych badaniem Romowie osiągnęli najniższy poziom społecznej akceptacji.

Rozkład sympatii i antypatii wobec innych narodów i grup etnicznych wiąże się między innymi ze stereotypowymi wyobrażeniami bogatego i rozwiniętego Zachodu oraz biednego Wschodu. Stereotyp ten znajduje odzwierciedlenie w obiektywnych miarach rozwoju społeczno-ekonomicznego. Wskaźników tych nie można bezpośrednio odnieść do Romów - narodu nieposiadającego państwa. Jednak dystansowanie się do narodów i grup etnicznych cechujących się niższym poziomem życia i - w związku z tym - stanowiących negatywną grupę odniesienia, pozostaje w zgodzie z tym stereotypem i wydaje się mieć zastosowanie do Romów.

Prowadzone od prawie dwudziestu lat sondaże CBOS pozwalają prześledzić zmiany w rozkładach sympatii i antypatii Polaków do innych narodów. W przypadku Romów, odsetek niechętnych im Polaków spadł z 75% w 1994 r. do wspomnianych już 50% w roku 2012. W tym samym czasie sympatia wobec Romów wzrosła z 6 do 24%.

Tę trwałą tendencję wiązać można z jednej strony ze stałym - chociaż przebiegającym z różnym natężeniem - wzrostem sympatii do wszystkich narodów sąsiedzkich (i mniejszości narodowych oraz etnicznych zamieszkujących Polskę), z drugiej zaś - z instrumentami integracji społecznej Romów wykorzystywanymi przez rząd polski, takimi jak: „Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce”, dodatkowe środki na edukację (zwiększona część oświatowa subwencji ogólnej) czy tzw. Komponent romski w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.

"Z jednej strony, jak pokazują wyniki sondaży CBOS, niechęć Polaków do Romów spada - z tego należy się cieszyć. Jednak 50% niechętnych to w dalszym ciągu bardzo duża liczba. Konieczna jest stała współpraca z organizacjami romskimi i pokonywanie problemów, szczególnie w obszarze edukacji" - komentuje minister Agnieszka Kozłowska-Rajewicz.

Pliki graficzne dostępne pod adresem: http://zlecone.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_siz.pap.pl&_PageID=5&depID=153985&_CheckSum=1899393900.

Źródło informacji: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.07.2012, 10:57
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ