Pobierz materiał i Publikuj za darmo
NOWY JORK, 20 września 2012 r. /PRNewswire/ - Należy nagłośnić kwestię naruszeń prawa do kształcenia w warunkach konfliktów zbrojnych, których ofiary domagają się sprawiedliwości i szansy na nowe życie - oświadczyli w czwartek przedstawiciele Education Above All (EAA, Edukacja Ponad Wszystko), czołowej organizacji ds. ochrony prawnej edukacji w strefach konfliktów.
Udostępniony przez EAA przełomowy zestaw narzędzi dla prokuratorów, sędziów i prawników zwraca uwagę opinii publicznej na los zapomnianego pokolenia dzieci dorastających w warunkach wojennych, jak również wskazuje, w jaki sposób prawo międzynarodowe może i powinno reagować na takie sytuacje. Szacuje się, że na całym świecie żyje ok. 61 mlilionów dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które nie pobierają formalnego kształcenia. 28 milionów z nich przebywa(1) w strefach konfliktów zbrojnych.
Przewodnicząca EAA, szejkini Kataru Mozah bint Nasser, powiedziała: "Pozbawianie dzieci prawa do edukacji to nie tylko tragedia w wymiarze ludzkim, ale także przeszkoda w powrocie do normalnego życia i budowania dla siebie lepszej przyszłości. W krajach, które wychodzą z wojennej traumy, edukacja stanowi podstawowy budulec poprawy warunków zdrowotnych, zaprowadzania pokoju oraz rozwoju gospodarczego. Odnotowana przez nas obojętność na tę kwestię jest niemal tak duża, jak sam problem".
Dostępne dane są porażające. Według doniesień Rady Bezpieczeństwa ONZ, w 2011 r. w Republice Wybrzeża Kości Słoniowej zniszczonych, ograbionych lub przejętych przez grupy zbrojne zostało w sumie 477 szkół, co pozbawiło możliwości kształcenia 67 500 uczniów, zaś w syryjskich szkołach dzieci były więzione, torturowane i mordowane. Norweski Fundusz Międzynarodowej Pomocy dla Uczniów i Nauczycieli donosi, że w tym samym roku 50% ankietowanych nauczycieli w Zimbabwe przyznało, że doświadczyło przemocy, a czterem na pięciu z nich jawnie grożono.
Rzeczywiście, w czasie zamieszek i konfliktów zbrojnych coraz częściej dochodzi do niszczenia szkół (w tym szkół wyższych), zabójstw nauczycieli, gróźb wobec naukowców oraz werbowania uczniów do bojówek dzieci-żołnierzy. Problem ten dotyczy każdego regionu i powoduje, że dzieci pozbawione możliwości kształcenia wyrastają na niepiśmiennych, niewykwalifikowanych dorosłych, którzy są bardziej skłonni do przemocy.
"Ochrona edukacji w warunkach niepokojów społecznych i konfliktów zbrojnych: podręcznik prawa międzynarodowego” (ang. "Protecting Education in Insecurity and Armed Conflict: An International Law Handbook") - książka ta ma zwrócić uwagę na tę pomijaną kwestię i stanowić ostrzeżenie dla tych, którzy uważają, że tego rodzaju czynów można dopuszczać się bezkarnie.
"Działania zbrojne nie tylko odbierają dzieciom możliwość rzetelnego kształcenia, ale również poważnie zakłócają odbudowę społeczności, w których się wychowują. Wiemy już, że w przypadku dzieci pozbawionych edukacji ryzyko, iż same będą dopuszczać się przemocy, jest znacznie większe. Przestępcy muszą zrozumieć, że za straszliwe czyny, jakie popełniają w tym obszarze, poniosą nieuniknioną i surową karę" - powiedziała szejkini Mozah.
Edukacja Ponad Wszystko, czyli niezależna organizacja na rzecz badań i wspierania polityki, wzywa do sprawniejszej koordynacji przepisów w zakresie międzynarodowej ochrony praw człowieka, międzynarodowego prawa karnego oraz międzynarodowego prawa humanitarnego.
Podręcznik, opracowany na zlecenie EAA przez Brytyjski Instytut Prawa Międzynarodowego i Porównawczego (ang. British Institute of International and Comparative Law , BIICL) - który Rosalyn Higgins, była przewodnicząca Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, określiła jako "niezwykłą i ważną… [publikację] dogłębnie analizującą problem, klarowną w sferze pojęciowej” - objaśnia i bada elementy wspólne dla międzynarodowych praw człowieka, prawa międzynarodowego oraz prawa karnego, z uwzględnieniem przypadków naruszenia prawa do edukacji oraz innych istotnych praw podczas niepokojów społecznych i konfliktów zbrojnych.
Jak postuluje EAA, mimo że przepisy międzynarodowe zapewniają uczniom, nauczycielom i szkołom ochronę, muszą zostać podjęte szersze działania na rzecz ich skutecznego wdrażania i egzekwowania. Podręcznik przedstawia sposoby, w jakie można - a nawet trzeba - umacniać prawną ochronę kształcenia w strefach konfliktów.
Ma on nie tylko zainicjować proces większego skupienia na tego typu ochronie, ale także zwrócić uwagę opinii międzynarodowej na trudności w znalezieniu efektywnych i dostępnych środków zaradczych, takich jak odszkodowania dla osób, których międzynarodowe prawo do edukacji zostało naruszone. Nie tylko ofiary powinny mieć dostęp do odpowiednich środków odwoławczych - stosowne mechanizmy prawne powinny rozpoznawać sytuacje, w których naruszenie prawa międzynarodowego dotyczy edukacji, i odpowiednio je rozstrzygać.
Uwagi dla redaktorów
"Ochrona edukacji w warunkach niepokojów społecznych i konfliktów zbrojnych: podręcznik prawa międzynarodowego" został opublikowany przez organizację Education Above All i opracowany przez Kristin Hausler, Nicole Urban oraz Roberta McCorquodale’a z Brytyjskiego Instytutu Prawa Międzynarodowego i Porównawczego.
Elektroniczna wersja podręcznika dostępna jest pod adresami: http://www.educationaboveall.org/legalresources oraz http://www.biicl.org/research/education.
Informacje o Education Above All
Education Above All (Edukacja Ponad Wszystko) to niezależna, pozarządowa organizacja kierowana przez JW szejkinię Kataru Mozah bint Nasser, pełniącą funkcję specjalnego wysłannika UNESCO ds. edukacji podstawowej i wyższej. EAA, jako organizacja na rzecz badań i wspierania polityki, zajmuje się ochroną kształcenia w warunkach niepokojów społecznych i konfliktów zbrojnych. Ochronie tej służy program prawny EAA poprzez strategiczne wykorzystanie prawa międzynarodowego i lokalnego. Obiektywne materiały badawcze poświęcone prawu przygotowują dla EAA naukowcy z całego świata oraz praktykujący prawnicy. Są one skierowane do zróżnicowanej grupy odbiorców, w tym krajowych i międzynarodowych prawników, nieposiadających wykształcenia prawniczego ekspertów oświatowych i decydentów z agencji rządowych oraz organizacji politycznych, społecznych i kulturalnych, jak również szerokiego ogółu społeczeństwa.
Informacje o Brytyjskim Instytucie Prawa Międzynarodowego i Porównawczego
Brytyjski Instytut Prawa Międzynarodowego i Porównawczego, który opracował podręcznik, jest jednym z czołowych, niezależnych ośrodków badawczych zajmujących się prawem międzynarodowym i porównawczym. Od momentu jego założenia 50 lat temu, Instytut zgromadził zróżnicowany zespół badaczy, praktyków i decydentów z całego świata, oddanych idei poznawania, rozwijania i praktycznego wdrażania prawa międzynarodowego i porównawczego. Wysokiej jakości projekty badawcze i wydarzenia organizowane przez Instytut obejmują niemal wszystkie obszary prawa międzynarodowego (publicznego i prywatnego) oraz porównawczego, a jego opinie stanowią istotny głos w wielu dyskusjach na bieżące tematy.
(1) UNESCO: Światowy Raport Monitorujący 2011
Źródło: Education Above All
KONTAKT:
Weber Shandwick USA:
Nisha Chhabra
tel. +1-(212)-445-8115
tel. kom. +1-(512)-965-2827
e-mail: nchhabra@webershandwick.com
-
Weber Shandwick Europa:
Helen Palmer
tel. +44-(0)20-7067-0747
tel. kom.: +44-(0)7912-242-394
e-mail: hpalmer@webershandwick.com
Źródło informacji: PR Newswire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.09.2012, 17:14 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |