Newsletter

Profesja kucharza zyskuje wśród Polaków uznanie - najnowsze wyniki badania MAKRO Cash & Carry

16.11.2012, 16:37aktualizacja: 16.11.2012, 16:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad 80% Polaków uważa, że zawód kucharza cieszy się w naszym kraju uznaniem. Jednocześnie, co drugi z nas twierdzi, że aby zostać dobrym kucharzem, należy ukończyć profesjonalną szkołę lub kurs przygotowujący do zawodu. Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie MAKRO Cash & Carry zapytał Polaków, co sądzą o zawodzie kucharza. Opublikowany raport poprzedza finał IV edycji ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół gastronomicznych i hotelarskich "Zgotuj sobie sukces".

W zeszłorocznym badaniu opinii publicznej za atrakcyjny zawód kucharza uznało 73% respondentów. W tym roku, aż 83% Polaków wskazało tę profesję, jako cieszącą się uznaniem. Na pytanie, czy "Zawód kucharza/kucharki cieszy się w Polsce uznaniem?" twierdzącej odpowiedzi udzieliło aż 86% najmłodszych respondentów (grupa wiekowa 18 - 24). To bardzo dobry wynik, bo organizowany przez MAKRO od 4 lat konkurs kulinarny "Zgotuj sobie sukces" jest adresowany właśnie do młodzieży. "Każdego roku w Polsce organizowanych jest kilkadziesiąt konkursów dla profesjonalnych, czynnych zawodowo kucharzy. W skali kraju nasz konkurs jest jedynym skierowanym do młodych adeptów sztuki kulinarnej, w którym ocenia międzynarodowe jury z udziałem członków Światowego Stowarzyszenia Kucharzy" - zauważa Grzegorz Kazubski, szef Centrum HoReCa w MAKRO.

Michał Sławik, laureat pierwszej nagrody w III edycji konkursu "Zgotuj sobie sukces" w 2011 roku potwierdza, że w ostatnim czasie bardzo wiele się zmieniło. "Zawód kucharza jest bardziej szanowany, gotowanie natomiast stało się sztuką, a nie tylko rzemiosłem". Zauważa też, że umocnienie wizerunku kucharza, jako zawodu szanowanego, zawdzięczamy panującej modzie na gotowanie i wszechobecnym programom poświęconym tematyce kulinarnej. "Ludzie muszą patrzeć na dobre jedzenie w telewizji, żeby się do niego przekonać... I w ten sposób odkrywają, że jest coś innego niż tylko pierogi ruskie i kotlet schabowy. Programy i konkursy kształcą gusta kulinarne wszystkich Polaków" - podsumowuje Michał Sławik.

Stanowisko młodego, zdolnego kucharza potwierdza badanie opinii publicznej. Ponad połowa badanych przez Homo Homini Polaków odpowiedziała, że programy kulinarne faktycznie zachęcają do samodzielnego gotowania. Jednocześnie, co trzeci z nas nie daje się wodzić na pokuszenie i nie zmienia gustów kulinarnych pod wpływem mediów. Wśród osób, które w programach kulinarnych dostrzegają zachętę do samodzielnego gotowania, najwięcej jest mieszkańców dużych miast a aż 3/4 osób w tej grupie badanych. Co czwarty mieszkaniec dużego miasta oraz co piąty mieszkaniec wsi i małego miasta (do 50 tys.) uznał, że programy kulinarne nie mają wpływu na ustalone już zwyczaje żywieniowe.

Programy kulinarne w radiu czy telewizji rzeczywiście nie pozostają bez znaczenia, ale ich odbiorcami są przede wszystkim zwykli ludzie, nie profesjonaliści. Zdaniem Grzegorza Kazubskiego, kucharze postrzegani są, jako ciekawa grupa społeczna. "Wszyscy chcą dziś gotować, a my jako kucharze mamy coś do zaoferowania. Znacząco wzrósł prestiż naszego zawodu. Zawdzięczamy to mediom i kucharzom celebrytom".

"Oczywiście, każdy może gotować - mówi dalej Grzegorz Kazubski z MAKRO. - Wiele znanych postaci medialnych i amatorów dobrej kuchni zaskoczyłoby niejednego szefa kuchni swoimi talentami. Ale konkursy kulinarne takie jak 'Zgotuj sobie sukces' to giełda talentów i możliwość zaprezentowania swoich kompetencji. Często już na tym etapie otwierają się pierwsze drzwi do kariery zawodowej".

Raport Homo Homini wskazuje, że połowa z nas ceni szefów kuchni za smaczne potrawy (51,8%) i profesjonalizm (18,5%). Nie bez znaczenia pozostają wrażenia estetyczne (9,5%), a także oryginalność (8,9%) i pomysłowość potraw (7,1%).

"Za kilka lat szef kuchni będzie jednym z najbardziej poszukiwanych zawodów" - prognozuje znany kucharz i celebryta Robert Sowa(1). Z kolei Grzegorz Kazubski podkreśla, że kucharz to po prostu mistrz w swoim fachu. Kazubski zdradza też swój przepis na sukces w zawodzie: "Aby osiągnąć tytuł mistrzowski, potrzebne są następujące składniki: na początek pasja (20%) i wiedza (30%). Kiedy już je mamy, należy sukcesywnie dodawać do tej mieszanki ciężką pracę i konsekwencję (50%)".

Badanie opinii publicznej pokazało, że nie mamy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy dobry kucharz musi profesjonalnie przygotować się do zawodu - skończyć szkołę gastronomiczną lub specjalistyczny kurs. Wprawdzie 57% ankietowanych powiedziało TAK, to jednocześnie przeciwnego zdania jest aż 39% badanych. Grzegorz Kazubski uważa, że wiedza wyniesiona z dobrej szkoły jest nieodłącznym elementem w karierze na szefa kuchni. "Gotowanie jest jak muzyka - aby pięknie grać, trzeba najpierw poznać nuty. Jeśli kucharz ma dobre zaplecze, zna zasady i są one na dobrym poziomie - później w kuchni może stać się prawdziwym wirtuozem potraw". Szef Akademii Efektywnej Przedsiębiorczości MAKRO podkreśla, że uczniowie polskich szkół o profilu gastronomicznym mogą śmiało konkurować z młodzieżą z innych krajów. Potwierdziła to tegoroczna olimpiada kulinarna, która odbyła się w dniach 6 - 7 października w Erfurcie. Polska ekipa przywiozła z Niemiec brązowy medal.

Ogólnopolskie badanie opinii "Polacy o zawodzie kucharza" zostało zrealizowane w dniach 26 - 27 września 2012 r. na losowej, reprezentatywnej próbie 1095 dorosłych Polaków przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie MAKRO Cash & Carry, organizatora IV edycji konkursu "Zgotuj sobie sukces".

W wiosennych eliminacjach do konkursu udział wzięło 56 zespołów ze szkół o profilu gastronomiczno-hotelarskim w całej Polsce. Do półfinału zakwalifikowały się 24 dwuosobowe ekipy, spośród których jury wyłoni 12 finalistów. Ci ostatni powalczą o nagrodę główną - 10 000 zł - i staż w ekskluzywnej kuchni w zagranicznym hotelu oraz nagrody dla szkoły. Szczegóły dotyczące półfinału i finału konkursu oraz uroczystej gali znane będą w połowie listopada br.

(1) Artykuł Doroty Bonzel "Kucharze to elita, a łosoś to wyzwanie", Głos Wielkopolski, 16.11.2010

Logo dostępne pod adresem: http://zlecone.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_siz.pap.pl&_PageID=4&_hrefZdj=20121116_75643536_logo2.jpg&_CheckSum=-1664562475

KONTAKT:

Magdalena Figurna

rzecznik prasowy MAKRO Cash & Carry Polska

tel. (22) 500 09 86

e-mail: magdalena.figurna@makro.pl

Źródło informacji: MAKRO

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.11.2012, 16:37
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ