Newsletter

HEUTHES przygotowany do zmian w Rekomendacji D

05.02.2013, 11:36aktualizacja: 05.02.2013, 11:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Komisja Nadzoru Finansowego wydała Rekomendację D (http://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_D_8_01_13_tcm75-33016.pdf), która obejmuje zalecenia dotyczące zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach. Nowelizacja zastępuje Rekomendację obowiązującą od 2002 r., a jej zalecenia wejdą w życie z dniem 31 grudnia 2014 r.

W porównaniu do poprzedniego dokumentu nowelizacja zawiera 22 rekomendacje i wprowadza nowe zapisy o zasadach współpracy pomiędzy obszarami biznesowymi i technicznymi, zarządzania danymi oraz systemu informacji zarządczej obszaru IT i bezpieczeństwa. Nowa Rekomendacja ma wspomóc banki w prowadzeniu ostrożnej, stabilnej i bezpiecznej polityki zarządzania obszarem teleinformatycznym.

Zaprezentowane poniżej, wybrane punkty nowej Rekomendacji pokazują w jaki sposób jest ona realizowana w firmie HEUTHES.

W Rekomendacji 7.2 jest mowa o dobrych praktykach w trakcie przygotowywania wymagań wydajnościowych w zakresie rozwoju systemów informatycznych. Technologia Proaperman firmy HEUTHES umożliwia m.in. monitorowanie wydajności i dostępności systemów, z uwzględnieniem różnych scenariuszy ich obciążenia. Dzięki niej systemy mają "świadomość" wydajności sprzętu oraz systemów operacyjnych i baz danych na których pracują. Dane o pracy systemu są rejestrowane i analizowane w czasie rzeczywistym oraz mogą być przetwarzane retrospektywnie. Analizowane są dwie grupy czynników: dane techniczne wydajności oraz charakterystyki czasowe aplikacji. Dzięki temu optymalizacja uwzględnia zarówno system narzędziowy, jak i czas reakcji aplikacji na poszczególne zdarzenia.

Na bazie Proaperman powstała technologia Profap (ang. Probabilistic Failure Prediction), która umożliwia rejestrację struktury sprzętowej oraz ścieżek krytycznych awarii z uwzględnieniem rozkładów gęstości prawdopodobieństwa awarii i zdublowania elementów. W ramach tego rozwiązania HEUTHES zaplanował także rozbudowę serwera obliczeń numerycznych, który będzie przetwarzał dane źródłowe oraz dane dodatkowe w postaci gęstości prawdopodobieństwa awarii AFR (ang. Average Failure Rate).

Obie technologie wspierają również zalecane w 8.10 bieżące monitorowanie jakości danych oraz Rekomendację 9.2 związaną z monitorowaniem obciążenia sieci teleinformatycznej, serwerów wirtualnych (Rekomendacja 9.16) oraz ułatwiają sformułowanie zasad zarządzania wydajnością i pojemnością infrastruktury (Rekomendacja 9.29).

Zalecenia Rekomendacji 7.2 realizuje również technologia Client-Web-Server, która zapewnia równomierny i optymalny rozkład obciążenia pomiędzy serwerem bazy danych, siecią i stacją roboczą pracowników banku przy skomplikowanych algorytmach przetwarzania. Multiplatformowość realizowaną na różnych środowiskach sprzętowych gwarantuje bankom zastosowanie uniwersalnego serwera aplikacyjnego HDB i programów HEUTHES napisanych w języku HDB.

W Rekomendacji 7.6 jest mowa o konieczności korzystania z usług wiarygodnych dostawców przy rozwoju oprogramowania. HEUTHES funkcjonuje od 23 lat na rynku rozwiązań bankowych i jest czołowym dostawcą rozwiązań dla sektora finansowo-bankowego, wdrażanych w największych bankach, co potwierdzają corocznie wysokie pozycje w branżowych rankingach TOP 200 i TELEINFO 500. HEUTHES co roku zleca niezależnej firmie audytorskiej badanie sprawozdań finansowych i publikuje je w KRS.

Rekomendacja 7.7 dotyczy polityki testów oprogramowania. Rozwiązania stosowane przez HEUTHES ułatwiają testowanie. Metodyka tworzenia oprogramowania opiera się na rozłącznej kompilacji modułów. Dzięki niej wymiana jednego z nich nie wymaga testowania innych, niezmienionych - tym samym nie ma potrzeby badania interakcji nowego modułu z całym systemem. Kolejną zaletą jest możliwość wymiany kodu w trakcie działania aplikacji. Pozwala to na wgrywanie nowych wersji oprogramowania bez konieczności wyłączania serwera z bieżącej pracy. W przypadku wymiany kodu zalogowani wcześniej użytkownicy do momentu wylogowania pracują dalej ze starym kodem. Nowi, po zalogowaniu znajdują się od razu w nowym środowisku.

Warto wspomnieć również, że HEUTHES w rozwiązaniach bankowych rozdziela obsługę produktów bankowych od księgowości bankowej i stosuje elastyczny język opisu produktów bankowych. Dzięki tej technologii bank może samodzielnie w szybki sposób budować nowe produkty i natychmiast oferować je klientom bez pracochłonnego testowania oprogramowania.

W zakresie rekomendowanej w 7.14 szczególnej uwagi banku przy zmianach środowiska teleinformatycznego wynikających z fuzji lub przejęć HEUTHES oferuje swoje bogate doświadczenie w tym zakresie. Już w 1989 r. HEUTHES uczestniczył w fuzji informatycznej czterech banków: PEKAO SA, PBKS SA, BDK SA i PBG SA, które ostatecznie w 1996 r. utworzyły Bank PEKAO SA - Grupa PEKAO SA. Kolejną ważną datą był rok 1999, kiedy Bank PEKAO SA wszedł w skład UniCredit Group. W 2007 roku nastąpiła integracja banków PEKAO SA i BPH SA, którą również wspierały rozwiązania informatyczne HEUTHES. Najnowszym osiągnięciem jest wdrożenie w 2012 roku nowej, 18 generacji systemu GRYFCARD w Spółdzielczej Grupie Bankowej, którą tworzy SGB-Bank SA i stowarzyszonych z nim 207 Banków Spółdzielczych. Tym samym zakończono również proces integracji systemów informatycznych do obsługi kart płatniczych, która była niezbędna po połączeniu Gospodarczego Banku Wielkopolski SA i Mazowieckiego Banku Regionalnego SA. Inne rozwiązanie firmy, system MULTICENTAUR jest tak skonstruowany, że wspiera fuzje mając możliwość integracji wielu rozwiązań informatycznych banku i otoczenia bankowego i umożliwiając wymianę informacji pomiędzy nimi oraz pośrednicząc w komunikacji z otoczeniem banku i jego klientami.

Rekomendacja 10.6 zawiera wymagania w zakresie bezpiecznej współpracy z zewnętrznymi podmiotami oferującymi usługi w modelu Cloud Computing. HEUTHES jest jednym z pionierów tego typu rozwiązań na polskim rynku. W bankach już w 1992 r. wdrożono aplikację chmurową GRYFBANK/WWW, umożliwiającą użytkownikom dostęp do systemu bankowego GRYFBANK poprzez przeglądarkę WWW. Innymi dużymi rozwiązaniami bankowymi, które zrealizowano w tej technologii są systemy: GRYFCARD/WWW oraz MULTICENTAUR INTRA. W późniejszym okresie w tej samej technologii powstał również Internetowy System Obsługi Firmy - ISOF, wprowadzony na rynek w 2000 r. jako usługa SaaS. Na potrzeby rozwiązań chmurowych opracowano technologię Cloud Monitor, która nadzoruje pracę serwerów, może generować alarmy i powiadomienia. Jest ona wdrożona we wszystkich bankach, w których pracują systemy HEUTHES.

Od początku swojej działalności firma HEUTHES przykłada olbrzymią wagę do rozwoju własnych technologii, które gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa systemów dla banków i firm przy zachowaniu wysokiej wydajności przetwarzania. Przez lata nieustannego rozwoju katalogu własnych technologii obejmuje on obecnie m.in.: Client-Web-Server, HDB, Infostradę Bankową, Infostradę Biznesową, Produktowy System Bankowy, Kobadibus, Unsystor, Modribusman, Proaperman, Profap, R2O i Klaster Omega.

"Nowa Rekomendacja D, będąca zbiorem dobrych praktyk wypracowanych przez KNF, stanowi rzetelny zbiór propozycji dla banków i daje nadzieję na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przetwarzania danych bankowych" - powiedział Wojciech Grzybek, Prezes Zarządu HEUTHES Sp. z o.o.

Więcej informacji na stronach: http://www.heuthes.pl.

Źródło informacji: HEUTHES Sp. z o.o.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.02.2013, 11:36
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ