Newsletter

Przeprowadzona w ramach GDC Europe ankieta z udziałem profesjonalistów z europejskiej branży gier wideo wskazuje na trendy w wyborze platform i różnice między regionami

16.07.2013, 16:04aktualizacja: 16.07.2013, 16:04

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad 300 deweloperów z Europy mówi o preferowanych przez siebie platformach, ulgach podatkowych, stosunku do lokalnych społeczności deweloperskich i wielu innych kwestiach.

BERLIN, 16 lipca 2013 r. /PRNewswire/ - Aby nakreślić obraz europejskiej branży gier tuż przed konferencją GDC Europe, organizatorzy tego wydarzenia spytali o opinie ponad 300 specjalistów, którzy już uczestniczyli w konferencji, śledzą serwis Gamasutra.com lub zamierzają w sierpniu pojawić się na GDC Europe 2013. Ankietowani wyrazili swoje zdanie na temat preferowanych platform sprzętowych, ulg podatkowych, lokalnych ośrodków deweloperskich i wielu innych kwestii.

Konferencja GDC Europe, której organizatorem jest UBM Tech Game Network, odbędzie się w dniach 19 - 21 sierpnia br. w Centrum Kongresowym Ost Koelnmesse w Kolonii (Niemcy), wraz z Gamescom, czyli jednymi z największych targów gier wideo przeznaczonymi dla branży i klientów. W piątym roku swojego istnienia GDC Europe ponownie zaprezentuje uczestnikom ogólnoeuropejską perspektywę na tworzenie gier i trendy biznesowe na starym kontynencie, skupiając czołowych specjalistów z branży elektronicznej rozrywki, którzy poruszą aktualne i istotne tematy z zakresu wielu platform i dziedzin.

Szybki wzrost w segmencie gier dla komputerów PC i urządzeń przenośnych - nawet na tle Ameryki Północnej

Europejscy deweloperzy wkraczają na rynek gier dla urządzeń przenośnych i komputerów PC/Mac jeszcze śmielej niż ich konkurenci z Ameryki Północnej. 40% z nich ostatnio opublikowało grę w wersji PC/Mac, a 39% w wersji przenośnej; 49% pracowało nad grą dla komputera PC, a 59% nad grą dla urządzeń przenośnych; kolejnym projektem - 53% z nich będzie gra dla PC, a 66% zajmie się produkcją na urządzenia przenośne.

Dla porównania można przedstawić wyniki ankiety, którą GDC przeprowadziło wcześniej w tym roku. Wykazała ona, że 34% północnoamerykańskich deweloperów niedawno opublikowało grę na PC, a 38% na urządzenia przenośne; 48% pracuje obecnie nad grą na PC, a 55% nad grą dla urządzeń przenośnych; 49% planuje stworzyć grę dla PC, a 58% dla urządzeń przenośnych. Krótko mówiąc, o ile obie grupy skupiają wszystkie siły na rynku gier dla PC i urządzeń przenośnych, działania w tym kierunku są szczególnie widoczne po stronie europejskich twórców gier.

Na pytanie o to, które platformy ich firmy zamierzają wesprzeć, jeśli chodzi o smartfony, 65% z ankietowanych odpowiedziało, że będzie to iOS. Dalej uplasowały się Android (58%), Windows Phone (16%) i BlackBerry (7%).

Chłodne przyjęcie nowych konsol Microsoftu i Sony

Plany europejskich deweloperów względem konsol nowej generacji nie są tak optymistyczne, jak w przypadku urządzeń przenośnych i PC. Nad grą dla konsoli PlayStation 4 pracuje 13% ankietowanych, dla Xbox One - 9%, a dla Wii U - 5%. 23% z nich jako kolejnym projektem zamierza zająć się grą dla PS4, 14% grą dla Xbox One, a 7% - dla Wii U. (Są to wyniki ankiety przeprowadzonej jeszcze przed zmianą przez Microsoft decyzji odnośnie polityki DRM.)

PlayStation Vita powoli zyskuje popularność wśród europejskich deweloperów

Okazuje się, że deweloperzy ze starego kontynentu coraz przychylniejszym okiem patrzą na PlayStation Vita. Wprawdzie grę na tę platformę wydało ostatnio tylko 2% z nich, ale 6% obecnie pracuje nad taką grą, a 9% jako kolejny projekt przewiduje grę dla tej konsoli. Z kolei zaledwie 1,5% deweloperów z Europy w ostatnim czasie wydało grę na platformę 3DS, projekt tego typu realizuje obecnie 1,5%, a 2% przewiduje, że kolejną ich produkcją będzie gra dla tej konsoli.

Domowe konsole oparte na systemie Android i platforma Steam Box wśród najciekawszych nowych segmentów rynku

Za najciekawsze nowe segmenty rynku ankietowani uznali gry na urządzenia przenośne i konsolę PS4 (61% w przypadku tabletów, 53% - smartfonów i 39% - PS4). 37% z nich wymieniło urządzenia Steam Box (specjalne komputery w formacie "set top", które za pośrednictwem platformy Steam firmy Valve uruchamiają gry na PC), 32% - domowe konsole oparte na systemie Android, a 20% - konsolę Xbox One.

Ulgi podatkowe najkorzystniejsze w Wielkiej Brytanii i we Francji - ale i tak niewielu deweloperów jest z nich zadowolonych

Tylko 10% ankietowanych wyraziło zadowolenie z dostępnych w ich krajach ulg podatkowych związanych z produkcją gier wideo. Niezadowolonych było 35% z nich, a 55% nie miało na ten temat zdania.

Jeśli chodzi o opinie odnośnie ogółu Europy jako kontynentu, który nie oferuje szerokiego wyboru w tym zakresie, 32% ankietowanych za najlepsze uznało rozwiązania podatkowe w Wielkiej Brytanii (mimo że tamtejsze okresowe zwolnienie z podatku jeszcze nie uzyskało zgody Unii Europejskiej). W przypadku Francji było to 19%, Niemiec i Finlandii po 12%, a Holandii - 9%.

Wielu respondentów dla porównania wymieniło Kanadę jako przykład szerokich ulg podatkowych. "Kanada jest bezkonkurencyjna" - powiedział jeden z nich. "Jeśli nie zrobimy więcej, Montreal wygra" - dodał inny. Kolejna osoba poruszyła też kwestię głębiej sięgających problemów z władzami: "Mało który rząd ma jakiekolwiek pojęcie o naszej branży. We Francji tworzenie gier to administracyjny i podatkowy koszmar".

Inni z kolei twierdzili, że ulgi podatkowe niekoniecznie muszą być remedium na problemy europejskich deweloperów. "Jeśli rzeczywiście ich potrzebujemy, to znaczy, że naszej branży i tak nic już nie pomoże", "Podatki to nie problem - to na politykę trzeba zwrócić szczególną uwagę". Pewien respondent tak skomentował fakt, że ograniczone ulgi podatkowe nie przeszkadzają deweloperom z krajów nordyckich odnosić sukcesy: "Nawet przy braku ulg gospodarki tych krajów kwitną, podczas gdy deweloperzy z Francji czy Wielkiej Brytanii zbyt wiele czasu tracą na wyszukiwanie samych ulg".

Systemy oceniania zawartości tracą na znaczeniu

Wyniki badania wskazują też, że 71% ankietowanych twórców gier w ogóle nie poddaje swoich gier pod ocenę pod kątem zawartości. Pozostali natomiast zazwyczaj przekazują gry komisjom: PEGI, USK i ESRB.

Wielu respondentów wymieniło USK, czyli oddzielny system ocen stosowany w Niemczech, jako utrudnienie względem ogólnoeuropejskiego systemu PEGI. "Im szybciej Niemcy dostosują swój system do PEGI, tym lepiej dla wszystkich" - to zdanie jednego z ankietowanych. Inny z kolei napisał: "Denerwuje mnie, że Niemcy stosują swój własny system oceniania treści".

Ponadto niektórzy wskazywali na niewielką przydatność ocen w przypadku gier dostępnych wyłącznie w formie cyfrowej, a tym samym na coraz mniejszy sens stosowania oznaczeń wiekowych. "Ujednolicone systemy sprawdzają się tylko w przypadku gier sprzedawanych w pudełkach"; "My tworzymy gry przeglądarkowe i ta kwestia w ogóle nas nie dotyczy".

Wielka Brytania nie jest już centrum europejskiej branży gier wideo

Odpowiedzi na jedno z pytań w szczególnie dobitny sposób pokazały, że kluczowa pozycja Wielkiej Brytanii w branży gier wideo w ciągu minionej dekady uległa znacznemu osłabieniu.

Ogółem 59% ankietowanych deweloperów przyznało, że dziesięć lat temu najlepsze gry w Europie tworzyli Brytyjczycy (15% z nich wskazało Niemcy, 11% Francję, a 6% Szwecję). Ale oceniając aktualną sytuację, Wielką Brytanię wskazało tylko 20% z nich, przy czym w przypadku Finlandii było to 19% (ojczyzny tytułów, takich jak Angry Birds czy Clash of Clans), Szwecji również 19% (Battlefield i Hotline Miami), a Niemiec 15% (Crysis i seria The Settlers).

Na pytanie o to, w którym kraju w ciągu pięciu najbliższych lat powstaną najlepsze gry, deweloperzy wymieniali przede wszystkim Niemcy (22%), a dopiero potem Wielką Brytanię (19%), Finlandię (12%) i Szwecję (11%).

Organizatorzy GDC zamierzają przeprowadzić podobne badanie na wiosnę przyszłego roku, jeszcze przed kolejną konferencją. W tym roku 31% ankietowanych pochodziło z Niemiec, 21% z Wielkiej Brytanii, 11% z Holandii, 6% z Finlandii, a 6% z Francji.

Wcześniejsza rejestracja na konferencję GDC Europe ze zniżkami do 130 EUR w porównaniu z biletem kupionym na miejscu kończy się w czwartek 18 lipca br. Formularz rejestracyjny oraz więcej informacji o konferencji, w tym program wszystkich towarzyszących jej wydarzeń i imprez, jak również pełna lista wystawców, dostępne są na stronie: http://www.gdceurope.com.

UBM Tech Game Network

UMB Tech Game Network, jako dostawca najważniejszych informacji z branży producentów gier, publikuje treści zorientowane na rynek i zapewnia użytkownikom szereg wielokrotnie nagradzanych produktów i usług dostępnych w formie drukowanej oraz elektronicznej z zakresu wydarzeń i badań. Należą do nich: konferencja Game Developers Conference(R), serwis Gamasutra.com i jej sieć stron (laureat nagrody Webby), sieć Game Advertising Online, App Developers Conference(TM), Game Developers Conference(R) Next, Game Developers Conference(TM) Europe oraz Game Developers Conference(TM) China, seminarium Game Career Seminars oraz serwis GameCareerGuide.com, festiwal Independent Games Festival and Summit (festiwal gier niezależnych) oraz nagrody Game Developers Choice Awards. Więcej informacji znajduje się na stronie: http://www.jointhegamenetwork.com.

UBM Tech

UBM Tech, globalny lider w branży mediów i profesjonalnych informacji poświęconych technologiom, pozwala osobom prywatnym i organizacjom ujarzmiać transformacyjną siłę technologii. Za pośrednictwem trzech głównych filarów swojej działalności - rozwiązań dla mediów, usług marketingowych i płatnych treści - UBM Tech tworzy najbardziej szanowane i popularne marki i rozwiązania medialne na rynku technologii. Każdego miesiąca w tworzenie społeczności i zasobów informacyjnych spółki aktywnie angażuje się ponad 14,5 mln specjalistów ds. biznesu i technologii (prezesi i managerowie IT, specjaliści z zakresu treści sieciowych i cyfrowych, programiści, decydenci i operatorzy telekomunikacyjni). Do UBM Tech należą następujące marki: globalne wydarzenia umożliwiające bezpośrednie nawiązywanie kontaktów, takie jak: Interop, Web 2.0, Black Hat i Enterprise Connect; wielokrotnie nagradzane serwisy internetowe, takie jak: InformationWeek, Light Reading i Network Computing; wiodące na rynku czasopisma: InformationWeek, Wall Street & Technology i Advanced Trading. UBM Tech to spółka należąca do UBM plc, globalnego usługodawcy z zakresu dystrybucji bieżących i specjalistycznych informacji, o kapitalizacji rynkowej powyżej 2,5 mld USD. Więcej informacji na stronie tech.ubm.com (http://tech.ubm.com/).

Źródło: UBM Tech Game Network

KONTAKT:

fortyseven communications

Brian Rubin

tel. +1 212 391 4707

e-mail: brian@fortyseven.com

-

Teresa Tyndorf

tel. +1 323 658 1200

e-mail: teresa@fortyseven.com

-

UBM Tech Game Network

Bibi Jackson

tel. +1 415 947 6417

e-mail: bibi.jackson@ubm.com

-

Sandra Lew

tel. +1 415 947 6232

e-mail: sandra.lew@ubm.com

Źródło informacji: PR Newswire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.07.2013, 16:04
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ