Pobierz materiał i Publikuj za darmo
WASZYNGTON, 25 lipca 2013 r. /PRNewswire/ - Najnowszy, wydany przez organizację IREX wskaźnik Media Sustainability Index (MSI) dla Europy i Eurazji wskazuje, że nowe media szybko zastępują tradycyjne środki przekazu jako preferowane źródło informacji. Dekadę po tym, jak media internetowe zaczęły podkopywać dochody z reklam w tradycyjnych środkach przekazu na Zachodzie, ten sam trend rozprzestrzenia się na Wschodzie, osłabiając inne modele biznesowe. Pełny raport znajduje się na stronie: http://www.irex.org/msi.
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130628/DC39165LOGO)
Niezależnie od przyczyn, dla których odbiorcy przenoszą się do Internetu i telewizji satelitarnej - czy to w poszukiwaniu tańszych, bardziej aktualnych i sprecyzowanych treści, czy w pogoni za sensacją i źródłami społecznościowymi - media tradycyjne zostają w tyle, mając coraz mniej odbiorców.
W miarę jak spadają dochody z kolportażu i reklam, coraz niższe są też wydatki na pozyskiwanie informacji, płace dla dziennikarzy i szkolenia. W związku z tym, nieprzerwanie od 2008 r. spada poziom profesjonalizmu i kondycji biznesowej przedsiębiorstw. Jeden z dyskutantów z Bułgarii określił konkurencję jako "dziką" - na rynku mnożą się niskiej jakości darmowe internetowe serwisy informacyjne, przynosząc niewesołe perspektywy dla dziennikarzy mediów tradycyjnych i ich pracodawców. Liczne badania lokalne wykazały, że aby utrzymać się na rynku, reporterzy niejednokrotnie pracują dla dwóch, trzech pracodawców, w szaleńczym tempie przepisując ten sam artykuł dla kilku publikacji.
Kwestionuje się nawet zalety przypisywane zwykle rewolucji nowych mediów - jeden z dyskutantów zwrócił uwagę na to, że na Ukrainie wzrost liczby serwisów informacyjnych w Internecie wcale nie prowadzi do większego obiektywizmu przekazywanych wiadomości.
Najbardziej wymownym dowodem na znaczenie nowych mediów na terenie Eurazji jest to, jak wielką wagę przykładają do nich regionalni przywódcy i elity. Sąd w Kazachstanie zamknął m.in. internetowy wideoserwis informacyjny Stan TV za relacje z krwawych starć między strajkującymi pracownikami przemysłu naftowego a siłami bezpieczeństwa. Rządy pozostałych krajów środkowej Azji wręcz rutynowo blokują nowoczesne środki przekazu, które stanowią praktycznie jedyne źródło niezależnych wiadomości i komentarzy w regionie.
Najlepsze wyniki osiągnęły Kosowo i Chorwacja; niedawne przystąpienie Chorwacji do UE sprawia, że duże znaczenie będą miały jej przyszłoroczne wyniki, bowiem od czasu wejścia do Unii Bułgarii i Rumunii ich wskaźniki nieprzerwanie spadały. Kolejnym jasnym punktem była Mołdawia, od czasu zmiany rządu w 2010 r. radząca sobie coraz lepiej. Wśród krajów o najsłabszych wynikach znalazły się Turkmenistan, Uzbekistan i Białoruś.
Amerykańska Agencja ds. Rozwoju Międzynarodowego finansuje wskaźnik MSI dla Europy i Eurazji w 21 krajach. Pozostałe edycje obejmują ponad 60 krajów w Afryce i na Bliskim Wschodzie. MSI jest uznaną metodą oceny globalnej kondycji mediów, która daje osobom finansującym media, rzecznikom, lokalnym pracownikom i badaczom mediów dostęp do kompleksowych danych na ich temat z całej dekady.
Źródło: IREX
KONTAKT:
Jennifer Nevin
dyrektor ds. komunikacji, IREX
tel. +1-202-942-9114
e-mail: newsroom@irex.org
www.irex.org/msi
Źródło informacji: PR Newswire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.07.2013, 14:32 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |