Newsletter

Organizacje pozarządowe pytają polityków o rolę i odpowiedzialność eurodeputowanych - debata na Uniwersytecie Warszawskim

02.12.2013, 17:18aktualizacja: 02.12.2013, 17:18

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

U progu kampanii do Parlamentu Europejskiego Fundacja Polska Debatuje, Koło Naukowe "Touching Europe" oraz Klub Debat spotkały się z politykami, aby dyskutować o roli europarlamentarzystów w zapewnieniu prawdziwego dialogu między obywatelami i instytucjami Unii Europejskiej. Czy głos polskich obywateli jest słyszalny w Brukseli? Co eurodeputowani powinni zrobić, aby tak było? Debata zatytułowana "Jak daleko mamy do Brukseli?" z udziałem polskich polityków odbyła się 28 listopada 2013 r. na Uniwersytecie Warszawskim.

Już na wstępie panelu dyskusyjnego, eksperci zauważyli, że odpowiedź na tytułowe pytanie mogłaby być bardzo prosta - od Brukseli dzieli nas około 1 300 kilometrów. Aktualna sytuacja pokazuje jednak, że odpowiedź jest bardziej złożona. Paneliści zgodnie przywołali dyrektywę tytoniową, jako sprawę która ostatnio poruszyła społeczeństwo. "To właśnie takie spektakularne kwestie wpływają na wizerunek Unii Europejskiej" - mówił Michał Jurczyga, przewodniczący stowarzyszenia Projekt: Polska.

"Nie z każdą informacją dotyczącą Unii Europejskiej łatwo dotrzeć do mediów. Takie sprawy jak dyrektywa tytoniowa czy regulacja roamingu przebiły się, bo dotykają bezpośrednio obywateli" powiedziała Agnieszka Pomaska, posłanka, przewodnicząca Komisji ds. UE.

"Synonimem braku łączności, komunikacji i zrozumienia jest frekwencja, która w Polsce czy Słowacji jest jedną z najniższych w Europie" - przekonywał w swojej wypowiedzi eurodeputowany Piotr Borys. Eksperci szukali odpowiedzi na problem deficytu obywatelskości, który jest jedną z głównych przyczyn rosnącego eurosceptycyzmu w krajach Unii Europejskiej.

Pracę u podstaw rekomenduje Projekt: Polska - To europarlamentarzyści powinni tłumaczyć w przystępny sposób czym jest Unia Europejska. Po to mają odpowiednie fundusze na swoje biura i działalność, aby być jak najbliżej ludzi.

Moderator, Tomasz Wróblewski, podkreślał, że dyrektywa tytoniowa była sukcesem polskich europosłów. Tę opinię potwierdził Bartosz Napieralski, przedstawiciel Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce, przywołując głosowanie w sprawie emisji CO2 jako przykład solidarności polskiej delegacji w Parlamencie Europejskim.

Podczas debaty padły ze strony gości deklaracje podjęcia działań, które pomogą zmniejszyć dystans pomiędzy brukselską twierdzą a obywatelami. Lider Touching Europe zdeklarował otwartość na współpracę w celu usprawnienia komunikacji z obywatelami.

Michał Jurczyga, zapowiedział, że Projekt: Polska zorganizuje 10 debat w różnych polskich miastach, które mają być platformą spotkań i informacji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w maju 2014 roku.

W rozmowie z vlogiem Ostatnia prosta, Agnieszka Pomaska przypomniała, że polski Sejm od początku był przeciwko dyrektywie tytoniowej: "Komisja ds. Unii Europejskiej wydała negatywną opinię na temat tej dyrektywy". Jak podkreśliła, teraz w negocjacjach uczestniczą przedstawiciele rządu.

Przypominamy, że w Brukseli cały czas toczy się walka o wycofanie zakazu produkcji i sprzedaży papierosów mentolowych, których Polska jest głównym producentem. Kolejną ważną datą, kiedy zaważą się losy dyrektywy będzie 9 grudnia, podczas głosowania w Radzie ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Konsumentów.

KONTAKT:

Małgorzata Jaszkiewicz

Koordynator kampanii "Prawo dla ludzi"

tel. kom. +48 518 274 192

e-mail: mj@prawodlaludzi.pl

ul. Koszykowa 31/13

00-553 Warszawa

Źródło informacji: Kampania "Prawo dla ludzi"

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2013, 17:18
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ