Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Uniwersytet Betonu: konkurs zespołowy wygrali studenci Politechniki Warszawskiej

09.05.2014, 15:41aktualizacja: 09.05.2014, 15:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Najlżejszy i najbardziej wytrzymały beton w ramach konkursu zespołowego podsumowującego II edycję Uniwersytetu Betonu Grupy Górażdże zaprojektowali studenci Politechniki Warszawskiej. W projekcie wzięło w sumie udział blisko 300 studentów i naukowców z 23 uczelni.

Członkowie zwycięskiego zespołu i uczestnicy II edycji Uniwersytetu Betonu - Michał Młynarczyk i Łukasz Żychowski z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej przyznali, że choć spodziewali się, że będą w czołówce, to jednak wygrana była dla nich zaskoczeniem. "Tym bardziej, że wyniki do końca nie były wiadome i wszystko trzymane w tajemnicy do ostatniej chwili" - mówili tuż po wręczeniu nagród na gali finałowej II edycji Uniwersytetu Betonu Grupy Górażdże, która odbyła się w czwartek w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu.

Badanie próbek dostarczonych przez wszystkie 23 drużyny biorące udział w konkursie dobywało się równolegle z imprezą, w laboratorium w Strzelcach Opolskich i było relacjonowane na gali na żywo.

Studenci zwycięskiego zespołu nad mieszanką, która dała im wygraną, pracowali od stycznia. Przyznali, że spędzili długie tygodnie w bibliotekach i laboratorium, by ją stworzyć. "Dodatkiem, który użyliśmy ponad dostarczony nam cement i kruszywa był pył krzemionkowy, a określenie optymalnych proporcji udało się osiągnąć poprzez wielokrotne powtarzanie. Ilość godzin spędzonych nad tym materiałem w laboratorium zaprocentowała" - wyjaśniali.

Podkreślili, że materiał, jakim jest beton lekki, nie jest w Polsce popularny. "To była dodatkowa trudność, bo literatury nie było dużo" - opowiadali.

Drugie miejsce w konkursie zespołowym zajął zespół studentów z Politechniki Rzeszowskiej, a trzecie - studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dyrektor należącej do Grupy Górażdże przemiałowni EKOCEM w Dąbrowie Górniczej, Mariusz Saferna, podkreślał, że różnice między wynikami najlepszych drużyn były niewielkie. "Jestem pod dużym wrażeniem, bo uzyskanie optimum - najwyższej wytrzymałości takiego betonu przy jego jak najmniejszej gęstości - to naprawdę poważne wyzwanie inżynierskie. Tym większe, że problematyka betonu lekkiego w Polsce bywa traktowana po macoszemu" - mówił.

Saferna wyjaśnił, że z lekkiego betonu wykonywane są m.in. mosty, choćby taki jak ten nad cieśniną Sund, który łączą Danię i Szwecję.

Prezes zarządu i dyrektor generalny Górażdże Cement SA, Andrzej Balcerek, przyznał, że dla biorących w Uniwersytecie Betonu drużyn konkurs na mieszankę betonową był wielkim wysiłkiem, bo zadanie było bardzo precyzyjne. "Studenci musieli tę mieszankę zaprojektować i wykonać tak, jakby pracowali na zlecenie zamawiającego. Wymagało to specyficznej wiedzy" - wyjaśniał, gratulując zwycięskim ekipom.

Podczas gali finałowej II edycji Uniwersytetu Betonu, którą poprowadził Piotr Bałtroczyk, odbył się także emocjonujący konkurs indywidualny, w którym wzięło udział po jednym przedstawicielu każdej z 23 uczestniczących w projekcie uczelni. Największą wiedzą, m.in. dotyczącą technologii produkcji materiałów budowlanych, ich oznaczeń i cementowni Górażdże - wykazał się Arkadiusz Janic z Politechniki Częstochowskiej i to on zdobył pierwsze miejsce. Druga była Magdalena Barna z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, a trzeci Andrzej Tarasewicz z Politechniki Białostockiej.

Zwycięzcy konkursu indywidualnego oraz członkowie trzech najlepszych drużyn konkursu zespołowego dostali wysokiej klasy sprzęt - MacBooki Air, iPady i iPady mini firmy Apple.

Uniwersytet Betonu Grupy Górażdże to jeden z największych tego typu projektów realizowanych w Polsce, w trakcie którego studenci dwóch ostatnich lat wydziałów budownictwa mieli okazję poznawać tajniki powstawania materiałów budowlanych zarówno w Cementowni Grypy Górażdże, jak i w zakładach sześciu jej partnerów. Wzięło w nim udział blisko 300 studentów z 23 uczelni technicznych z całej Polski. Patryk Wolny z Politechniki Opolskiej podkreślił, że była to okazja, by poznać funkcjonowanie firm z branży budowlanej, zobaczyć jak wygląda produkcja cementu - od etapu kopalni "po worek" i zestawić praktykę z wiedzą zdobywaną na uczeni.

Maciej Walaszkowski z Politechniki Poznańskiej dodał, że dla młodych ludzi była to okazja by spotkać się i porozmawiać z praktykami, którzy mają ogromną wiedzę o materiałach budowlanych i wieloletnie doświadczenie w tym zakresie. Dodał, że praca magisterska, którą pisze z kolegą jest mocno związana z technologią betonu, więc wiedza przekazywana w projekcie Grupy Górażdże przydała mu się tym bardziej.

Opiekunka grupy studentów z Politechniki Białostockiej, dr Małgorzata Lelusz, podkreśliła natomiast, że Uniwersytet Betonu to jedyny tego typu projekt w Polsce. "Chwała Grupie Górażdże, że coś takiego zainicjowała" - mówiła i podkreśliła, że Uniwersytet m.in. integruje środowisko akademickie w tej dziedzinie.

Prezes Górażdże Cement SA, Andrzej Balcerek, powiedział, że jest przekonany, że będzie też III edycja Uniwersytetu Betonu, bo jego zdaniem jest to dobre narzędzie promocji firmy, a przede wszystkim doskonała okazja do budowania pomostu między biznesem a nauką.

Zdjęcia dostępne pod adresem:

KONTAKT:

Andrzej Losor

Główny Specjalista ds. Marketingu i Komunikacji Górażdże Cement SA

tel. kom. +48 690 033 311

e-mail: andrzej.losor@gorazdze.pl

Źródło informacji: Grupa Górażdże

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.05.2014, 15:41
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ