Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Szanowni Państwo,
Z udostępnionego na stronach Rządowego Centrum Legislacji pisma Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2014 r., kierowanego do Sekretarza Komitetu Rady Ministrów (znak: KRM-10-32-14) dowiadujemy się, że w nowej wersji projektu ustawy o obligacjach uwzględniona została uwaga zgłoszona przez przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego dotycząca, zawartej w art. 108 projektu ustawy w wersji z maja br., zmiany do ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.
Wcześniejsza wersja projektu tej ustawy przewidywała umożliwienie zaliczania środków pochodzących z emisji obligacji wieczystych, dokonywanej przez spółdzielcze kasy, do jej funduszy własnych. Tymczasem przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego w piśmie do sekretarza stałego Komitetu Rady Ministrów z dnia 19 maja 2014 r. zarekomendował w swoim stanowisku odrzucenie możliwości zaliczania środków uzyskanych z emisji obligacji wieczystych do funduszy własnych kasy stwierdzając, że:
"(…) stworzenie takiej możliwości nie jest uzasadnione ze względu na szczególny charakter spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, jako spółdzielni połączonych więzią o charakterze osobowym, co ograniczałoby potencjalny krąg nabywców obligacji, którzy mogą przecież i bez tego partycypować we wzroście kapitałów - wnosząc udziały ponadobowiązkowe. Przyjęcie natomiast nieograniczonego kręgu nabywców obligacji (poprzez stworzenie możliwości kierowania ich do dowolnych podmiotów) oznaczałoby stworzenie wyłomu w uwarunkowaniach odnoszących się do charakteru więzi osobowych występujących pomiędzy członkami spółdzielni, które straciłyby wówczas zamknięty charakter, odróżniający SKOK, jako instytucję samopomocy finansowej, od innych instytucji finansowych".
W związku z powyższym Kasa Krajowa wyraża głębokie zaniepokojenie i uznaje za wysoce zdumiewający fakt, iż organ sprawujący nadzór nad sektorem spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, który w swoich raportach każdorazowo wskazując na niedobory funduszy własnych kas w stosunku do wymogu kapitałowego w sektorze SKOK i wyciągając z tego faktu określone konsekwencje, jednocześnie z olbrzymią determinacją chce wpłynąć na bezzasadne naszym zdaniem ograniczenie możliwości budowania kapitałów spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.
Powyższe stanowisko przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego jest tym bardziej zdumiewające, że wcześniejsza wersja projektu ustawy o obligacjach umożliwiająca zaliczanie środków pochodzących z obligacji wieczystych, dokonywanych przez spółdzielcze kasy do jej funduszy własnych, została uzgodniona podczas merytorycznej konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się w dniu 22 stycznia br. i nie budziła żadnego sprzeciwu zarówno po stronie przedstawicieli Ministra Finansów jak i Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
Stanowisko KNF jest także niezrozumiałe od strony merytorycznej. Fundusz utworzony z emisji obligacji wieczystych byłby znacznie trwalszy niż fundusz udziałowy, zwłaszcza w przypadku udziałów nadobowiązkowych, które mogą być wypowiedziane w każdym czasie i podlegają zwrotowi po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok, w którym zostały wypowiedziane. Ograniczenie z art. 3 ustawy o skok dotyczy wyłączenie usług świadczonych przez kasy, a nie sposobu pozyskiwania przez nie funduszy własnych. Na gruncie obowiązujących przepisów nie budzi także wątpliwości, że kasy mogą emitować obligacje - por. art. 2 pkt 1a obowiązującej ustawy o obligacjach, a krąg ich nabywców nie podlega żadnym ograniczeniom, gdyż emisja obligacji nie mieści się w zakresie czynności, o których mowa w art. 3 ustawy o skok.
Trzeba dodać, że za wprowadzeniem proponowanego przez Kasę Krajową a postponowanego przez przewodniczącego KNF rozwiązania, przemawiają potrzeby kapitałowe spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, które podlegają określonym wymogom regulacyjnym w zakresie poziomu funduszy własnych. Wprowadzenie możliwości zaliczania do funduszy własnych kas środków pochodzących z emisji obligacji wieczystych przyspieszyłoby procesy restrukturyzacyjne kas i pozwoliłoby na wykorzystanie dostępnych zasobów finansowych. W obecnym stanie prawnym członkowie kas obejmujący udziały nadobowiązkowe w kasach nie otrzymują z tego tytułu wynagrodzenia, bo nadwyżka bilansowa kas nie podlega podziałowi między członków kasy. W przypadku zasilenia kapitałowego kasy w formie objęcia obligacji wieczystych, posiadacz obligacji zyskiwałby z tego tytułu wynagrodzenie, odmiennie jak w przypadku obejmowania udziałów nadobowiązkowych w kasie.
Z poważaniem
Andrzej Dunajski
Rzecznik prasowy
Kasy Krajowej
tel. (58) 550 96 82
tel. kom. 607 041 350
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.07.2014, 12:36 |
Źródło informacji | SKOK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |