Newsletter

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

05.08.2014, 15:55aktualizacja: 05.08.2014, 15:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów wojskowych.

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.

Rząd zajął stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 615 i 615s).

Zatwierdził Aneks nr 6 do Umowy Offsetowej zawarty 26 czerwca 2014 r. pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki a Rockwell Collins Inc.

Rada Ministrów zapoznała się z dokumentem „Priorytety zarządzania portfelem podmiotów nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa do roku 2015”.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy P0,rawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Uproszczenie i przyspieszenie procesu budowlanego dla większości inwestycji budowlanych – to podstawowy cel nowych przepisów. Wypełniają one zobowiązanie z exposé premiera, w którym zapowiedział on uproszczenie procedur budowlanych i skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę.

Obecnie proces budowlany jest nadmiernie sformalizowany i zbyt długi, co spowalnia realizację inwestycji. Według raportu Doing Business 2014, prowadzonego przez Bank Światowy, Polska zajmuje 88 miejsce w kategorii „Pozwolenie na budowę” na 189 badanych państw. W 2012 r. udział budownictwa w PKB stanowił 6,6 proc., a zatrudnienie w tym sektorze wyniosło 688.100 osób (wzrost o ok. 30 proc. w stosunku do 2005 r.), co oznacza, że rynek budowlany stanowi istotną część gospodarki. Konieczne są zatem rozwiązania prawne, które ułatwią proces budowlany i pozwolą inwestorom działać w przyjaznym środowisku administracyjnym.

Najważniejsze proponowane zmiany:

- Zniesiony zostanie wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę i przebudowę domu jednorodzinnego.

Rozwiązanie to dotyczy budynków, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej inwestycją. W takim przypadku konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy z projektem budowlanym i dołączenie dokumentów wymaganych w trybie pozwolenia na budowę dla tego budynku.

Starosta będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu od zgłoszenia.

Ocenia się, że dzięki tej regulacji nie trzeba będzie wydawać rocznie ok. 30 tys. pozwoleń na budowę domów jednorodzinnych.

Projekt pozostawia możliwość ubiegania się o uzyskanie pozwolenia na rozpoczęcie budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego w trybie pozwolenia na budowę, jeśli inwestor uzna, że jest to dla niego korzystniejsze.

- Inwestor będzie mógł rozpocząć wszystkie roboty budowlane, na podstawie decyzji podlegającej wykonaniu, gdy nie ma innych stron postępowania.

W praktyce chodzi o sytuację, kiedy inwestor jest jedyną stroną postępowania o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. Obecnie roboty budowlane może rozpocząć na podstawie decyzji ostatecznej. Nowe rozwiązanie oznacza pominięcie czasu oczekiwania na uprawomocnienie się decyzji, czyli inwestor zyska co najmniej 14 dni.

- Uproszczone zostaną formalności dotyczące projektu budowlanego.

W praktyce oznacza to ograniczenie obowiązkowych elementów projektu budowlanego przez likwidację obowiązku dołączania do niego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych.

Nie będą także potrzebne oświadczenia zarządcy drogi o możliwości połączenia działki, na której będzie obiekt, z drogą publiczną (z wyjątkiem dróg krajowych i wojewódzkich, dla których takie uzgodnienia nadal będą konieczne).

- W przypadku wystąpienia braków formalnych we wniosku o pozwolenie na budowę, organ administracji będzie musiał wezwać inwestora do ich uzupełnienia w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Obecnie organ administracji nie ma wyznaczonego terminu na wezwanie do uzupełnienia braków. W praktyce nowy przepis przyspieszy działania organów wydających pozwolenia na budowę.

- Zlikwidowany zostanie obowiązek zgłoszenia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych.

Obecnie inwestor na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia robót budowlanych musi powiadomić o tym nadzór budowlany. Ponieważ jest to bardzo uciążliwy obowiązek, zdecydowano o jego likwidacji.

- Rozszerzony zostanie katalog obiektów oddawanych do użytkowania na podstawie zgłoszenia (zgłoszenie zastąpi obecnie wydawane pozwolenie na użytkowanie).

Procedura zgłoszenia dotyczyć ma: warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, obiektów magazynowych (składów, chłodni, hangarów, wiat), budynków kolejowych (nastawni, podstacji trakcyjnych, lokomotywowni, wagonowani, strażnic przejazdowych, myjni taboru kolejowego), a także placów składowych, postojowych i parkingów oraz stawów rybnych.

Rozwiązanie to skróci czas oczekiwania na przystąpienie do użytkowania. Obecnie rozpoczęcie użytkowania tych obiektów wymaga decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

- Skrócony zostanie czas oczekiwania na tzw. milczącą zgodę na użytkowanie (brak sprzeciwu administracji) – z 21 do 14 dni – w przypadku obiektów oddawanych do użytkowania na podstawie zgłoszenia.

- Wprowadzona zostanie możliwość wystąpienia z wnioskiem o umorzenie lub rozłożenie na raty opłaty legalizacyjnej za dokonanie samowoli budowlanej.

Jest to rozwiązanie analogiczne do przypadków, w których możliwe jest stosowanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

Projekt nie przewiduje zmiany dotychczasowych zasad ustalania opłaty legalizacyjnej, nie liberalizuje też wymogów stawianych inwestorom w procesie legalizacji samowoli budowlanej. Nowe rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom obywateli, którzy liczą na wsparcie państwa w trudzie ponoszenia opłaty legalizacyjnej.

Znowelizowane przepisy mają wejść w życie po 3 miesiącach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

W projekcie zaproponowano rozwiązania, które służą dalszemu usprawnianiu i poprawianiu funkcjonowania sądownictwa w Polsce. W tym celu przewidziano m.in.:

- wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r.;

Zmienione zostaną przepisy dotyczące: odwoływania dyrektora sądu, zwracania przez ministra sprawiedliwości prezesowi sądu (lub wiceprezesowi) uwagi na piśmie (np. w przypadku stwierdzenia uchybień w kierowaniu sądem) i odmowy przyjęcia przez ministra informacji rocznej o działalności sądu.

- kompleksowe uregulowanie zagadnień ustrojowych w ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych;

Chodzi o upoważnienie ministra sprawiedliwości do określenia właściwości sądów powszechnych w sprawach z zakresu prawa: prasowego, autorskiego i praw pokrewnych oraz ksiąg wieczystych oraz zmian organizacji sądów.

- zmianę sposobu przyjmowania uchwał przez zgromadzenie sędziów sądu apelacyjnego oraz zgromadzenie sędziów okręgu, a także zmianę składu zgromadzenia sędziów okręgu;

Przewidziano zmianę sposobu głosowania w zgromadzeniu ogólnym sędziów apelacji, co oznacza, że do podjęcia uchwał, poza wyjątkami, wystarczy zwykła większość głosów. Zmieni się także skład zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu. Dzięki tej zmianie głosy sędziów sądu okręgowego uzyskają w zgromadzeniu większą wagę, ze względu na ich wiedzę i doświadczenie, niż głosy sędziów sądu rejonowego.

- doprecyzowanie przepisów dotyczących sprawowania nadzoru administracyjnego przez ministra sprawiedliwości nad działalnością sądów;

Zgodnie z projektem nowelizacji, minister sprawiedliwości będzie mógł żądać, w uzasadnionych przypadkach, akt spraw sądowych. Uprawnienie to umożliwi ministrowi sprawiedliwości efektywne sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów. Minister sprawiedliwości, ze względu na swoje ustawowe obowiązki, powinien mieć dostęp do akt spraw, a sama możliwość zapoznania się przez niego z takimi dokumentami w żaden sposób nie narusza niezawisłości sędziów.

Dodano też przepisy, które mają gwarantować, że przekazanie akt spraw sądowych ministrowi – nie będzie naruszać prawa stron do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie oraz utrudniać pracy sądom.

- określenie uprawnień ministra sprawiedliwości związanych z usuwaniem rozbieżności w wykładni prawa;

Założono przywrócenie ministrowi sprawiedliwości prawa do przedstawienia Sądowi Najwyższemu wniosku o rozstrzygnięcie rozbieżności w wykładni prawa w orzecznictwie sądów: powszechnych, wojskowych lub Sądu Najwyższego. Minister sprawiedliwości stracił to prawo po rozdzieleniu jego funkcji od prokuratora generalnego. Jednak uprawnienie to jest niezbędne ministrowi do sprawowania nadzoru administracyjnego nad sądami.

- zmianę przepisów dotyczących powoływania dyrektorów sądów, doprecyzowanie przepisów dotyczących podziału obowiązków między prezesa sądu i dyrektora sądu

Zaproponowano przyznanie prezesowi sądu prawa do wydawania poleceń służbowych dyrektorowi w zakresie szerszym niż obecnie. Przewidziano też wyłączenie kuratorów zawodowych spod zwierzchnictwa dyrektora sądu.

- zniesiono zakaz przeprowadzania przez tego samego sędziego-wizytatora dwóch kolejnych wizytacji tego samego wydziału;

Rezygnacja z tego przepisu oznacza, że ten sam sędzia-wizytator będzie mógł dwa razy pod rząd wizytować ten sam wydział. Nie ma podstaw do twierdzenia, że w takiej sytuacji nie będzie on bezstronny.

- zmianę zasad delegowania sędziów do sądu wyższego rzędu oraz ograniczenie czasu delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości (lub innej jednostki organizacyjnej podległej ministrowi sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej) sędziów i przedstawicieli innych niż sędziowie grup zawodowych, związanych z szeroko pojętym wymiarem sprawiedliwości;

Obecnie delegowanie do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziego, kuratora sądowego, referendarza sądowego, asystenta sędziego, urzędnika sądu lub prokuratury, funkcjonariusza służby więziennej – jest bezterminowe. W nowych przepisach przewidziano rezygnację z tego zapisu i przyjęto zasadę delegowania na czas określony. Zaproponowano, aby maksymalny czas delegowania sędziego do Ministerstwa Sprawiedliwości wynosił 5 lat. W uzasadnionych przypadkach będzie można ten okres przedłużyć o kolejne 5 lat, jednak łączny czas delegowania sędziego, nie może być dłuższy niż 10 lat. Oznacza to, że sędzia w trakcie całej swojej kariery zawodowej będzie mógł pracować w Ministerstwie Sprawiedliwości maksymalnie 10 lat. Rozwiązanie takie ułatwi zatrudnianie w ministerstwie sędziów zdobywających wiedzę i nowe doświadczenia w wymiarze sprawiedliwości oraz kontakty z rzeczywistymi problemami sądownictwa.

Analogiczne przepisy obejmą prokuratorów, z tym że w ich przypadku decyzja o wydłużeniu delegowania należeć będzie do Prokuratora Generalnego.

- zmianę realizacji prawa do nieodpłatnego zakwaterowania sędziego delegowanego do innej miejscowości, niż miejscowość, w której znajduje się jego miejsce służbowe (likwidacja ryczałtu);

Wyeliminowano możliwość uzyskiwania przez sędziów zwrotu kosztów zamieszkania w formie ryczałtu. Zwrot ten będzie przysługiwał w wysokości faktycznie poniesionych kosztów – nie wyższych jednak niż 78 proc. podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego. Zatem zwrot kosztów zamieszkania nie będzie mógł przekroczyć kwoty obecnego ryczałtu wypłacanego sędziom z tego tytułu. Regulacja ta ma także dotyczyć prokuratorów, referendarzy sądowych i asystentów sędziów.

- przyznanie świadczeń sędziom delegowanym do pełnienia obowiązków w międzynarodowej sędziowskiej organizacji pozarządowej;

- wprowadzenie odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych informacji w oświadczeniu majątkowym przez sędziów i prokuratorów;

- wypłatę nagrody jubileuszowej sędziemu, przechodzącemu w stan spoczynku, jeśli w dniu przejścia w stan spoczynku brakuje mu nie więcej niż 12 miesięcy do nabycia do niej prawa (rozwiązanie takie stosowane jest wobec prokuratorów, pracowników sądów i prokuratury oraz pracowników urzędów państwowych);

- zmianę przepisów dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów (wprowadzono nową karę dyscyplinarną polegającą na obniżeniu wynagrodzenia zasadniczego sędziego od 5 do 15 proc. na okres od 6 miesięcy do 2 lat);

- doprecyzowanie rodzajów dokumentów składanych przez kandydatów na ławników;

- określenie obowiązków ministra sprawiedliwości związanych z informatyzacją i obsługą informatyczną sądów, w tym stworzenie podstaw prawnych do prowadzenia przez ministra centralnych rejestrów: biegłych sądowych, stałych mediatorów i lekarzy sądowych.

Jednoznacznie sprecyzowano kompetencje ministra sprawiedliwości związane z informatyzacją sądownictwa powszechnego. Zapisano, że minister sprawiedliwości wykonuje zadania z zakresu informatyzacji sądów polegające na projektowaniu, wdrażaniu, eksploatacji, integracji, rozwoju i udostępnianiu systemów teleinformatycznych obsługujących postępowanie sądowe lub sądy, zabezpieczaniu danych osobowych przetwarzanych w tych systemach, koordynowaniu tych działań oraz zapewnieniu możliwości wymiany danych między tymi systemami.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów wojskowych, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Nowe przepisy wprowadzają zewnętrzny nadzór ministra sprawiedliwości nad działalnością administracyjną sądów wojskowych. Nadzór ten będzie wykonywany poprzez delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów sądów wojskowych. Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością sądów wojskowych zostanie uregulowany w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości.

W przepisach dotyczących nadzoru znajdą się regulacje obejmujące analizę i ocenę prawidłowości oraz skuteczności wykonywania wewnętrznego nadzoru administracyjnego przez prezesów sądów wojskowych. W ramach tego nadzoru wykonywane będą czynności związane z postępowaniem na wypadek wystąpieniem uchybień w działalności tych sądów, a także czynności dotyczące reprezentowania Polski przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka.

Minister sprawiedliwości, w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości, będzie mógł zarządzić przeprowadzenie lustracji sądu (lub wydziału sądu), bądź dokonać lustracji działalności nadzorczej prezesa sądu.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, kandydat na prezesa sądu wojskowego, powoływany przez ministra sprawiedliwości, musi uzyskać pozytywną opinię Zgromadzenia Sędziów Sądów Wojskowych. W przypadku, gdy w ciągu 2 miesięcy opinia nie zostanie wydana, minister sprawiedliwości będzie mógł – w porozumieniu z ministrem obrony narodowej – powołać prezesa sądu wojskowego pod warunkiem, że kandydat uzyska pozytywną opinię Krajowej Rady Sądownictwa. Negatywna opinia Krajowej Rady będzie miała wiążące znaczenie. Nie wydanie opinii przez Krajową Radę w ciągu 30 dni będzie oznaczać, że kandydat uzyskał opinię pozytywną.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie do programu nowych inwestycji. Dotyczy to przede wszystkim budowy ciągu S6 Szczecin – Koszalin, wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa. Budowane będą także obwodnice Wałcza w ciągu S10 i Szczecinka w ciągu S11. Inwestycje te poprawią dostępność transportową portów morskich.

Przewidziano ponadto podwyższenie klasy technicznej części obwodnicy Olsztyna na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód. Odcinek ten będzie drogą klasy S.

Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący.

W nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 będzie kontynuowana realizacja inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, dzięki czemu powstanie spójna sieć drogowa. Obok sieci dróg szybkiego ruchu budowane są również obwodnice, wyprowadzające ruch poza centra dużych miast. Jest to szczególnie ważne w przypadku tzw. ruchu ciężkiego.

Wszystkie zadania drogowe, których realizacja nastąpi w nowym okresie programowania Unii Europejskiej, znajdą się w nowym, kompleksowym programie drogowym.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 615 i 615s), przedłożone przez ministra środowiska.

Rząd pozytywnie ocenia rozwiązania zaproponowane w senackim projekcie nowelizacji ustawy o odpadach zawarte w druku 615. Chodzi o przepisy umożliwiające realizację PO Infrastruktura i Środowisko oraz regionalnych programów operacyjnych w latach 2014-2020.

Zgodnie z dokumentem „Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020. Umowa Partnerstwa”, możliwość finansowania ze środków unijnych będą miały tylko te projekty, które zostaną uwzględnione w planach inwestycyjnych dotyczących gospodarki odpadami, tworzonych przez zarządy województw i zatwierdzone przez ministra środowiska. Chodzi o zapewnienie określonych warunków wyjściowych, które umożliwią efektywną realizację programów współfinansowanych z UE.

Negatywną ocenę rządu uzyskały propozycje zmian zawarte w druku 615s. Zaproponowane rozwiązania mogłyby spowodować niemożność uzyskania środków finansowych z UE. Jedna z nich dotyczy wydłużenia terminów opracowania wojewódzkich programów gospodarki odpadami (wpgo) do 31 grudnia 2015 r., druga - przewiduje zamianę „zatwierdzania” planów inwestycyjnych na „opiniowanie” przez ministra środowiska.

Rząd pozytywnie ocenił przepis mówiący o uznaniu spalarni odpadów komunalnych jako ponadregionalnej instalacji do przetwarzania tych odpadów. Nie zgadza się natomiast z postulatem, by za ponadregionalną spalarnię uznać wszystkie instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła Aneks nr 6 do Umowy Offsetowej zawartej 10 grudnia 2008 r. pomiędzy Skarbem Państwa a Rockwell Collins Inc., przedłożony przez ministra gospodarki.

Aneks nr 6 został podpisany przez ministra gospodarki 26 czerwca 2014 r. Podstawą do jego zawarcia była informacja o możliwości dostaw uzbrojenia lub sprzętu wojskowego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa przez Rockwell Collins Inc. W Aneksie nr 6 uwzględniono jedną nową umowę dla Huty Stalowa Wola SA.

* * *

Rada Ministrów zapoznała się z dokumentem Priorytety zarządzania portfelem podmiotów nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa do roku 2015, przedłożonym przez ministra skarbu państwa.

Priorytetem Ministerstwa Skarbu Państwa z jednej strony będzie profesjonalizacja nadzoru i budowa wartości podmiotów ważnych dla ekonomicznego bezpieczeństwa państwa, z drugiej - zmniejszanie zaangażowania państwa w obszarach, w których jego udział nie jest niezbędny.

Dokument zawiera także listę spółek o strategicznym znaczeniu dla gospodarki oraz wykaz tych, które mogą zostać poddane przekształceniom własnościowym (m.in. prywatyzacji).

Profesjonalizacja nadzoru

W latach 2014-2015 MSP zrealizuje szereg inicjatyw dotyczących komunikacji, podnoszenia kwalifikacji i wsparcia przedstawicieli Skarbu Państwa w radach nadzorczych. M.in. w tym celu, w Ministerstwie Skarbu Państwa wyodrębniono komórkę organizacyjną, której jednym z podstawowych zadań będzie wzmacnianie pozycji rad nadzorczych poprzez zapewnianie im możliwości wsparcia i szerszej współpracy.

MSP pracuje także nad nowymi standardami i mechanizmami monitorowania i oceny działalności ekonomicznej i finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, umożliwiających szybkie reagowanie na zachodzące zjawiska.

Będzie także konsekwentnie rozwijało Programu Profesjonalizacji Nadzoru (PPN). Wstępem do PPN są dwa dokumenty:

- Dobre praktyki w zakresie zapewnienia zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn w organach spółek;

- Dobre praktyki w zakresie kształtowania wysokości i składników wynagrodzeń.

Podmioty o strategicznym znaczeniu dla gospodarki

Wydzielenie podmiotów o strategicznym znaczeniu jest ważne w procesie wspierania rozwoju gospodarczego, innowacyjności oraz bezpieczeństwa państwa, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa energetycznego.

Na „Liście podmiotów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa” znalazły się 22 spółki, które odgrywają rolę liderów gospodarczych w procesie reindustrializacji Polski.

Budowanie wartości podmiotów Skarbu Państwa

W latach 2014-2015 działania na rzecz zwiększania wartości spółek z udziałem Skarbu Państwa będą odbywać się w szczególności poprzez:

- podejmowanie decyzji, które pozwolą spółkom pozyskiwać kapitał i umożliwią wzrost konkurencyjności, promowanie i inicjowanie współpracy spółek ze środowiskiem badawczo-rozwojowym;

- optymalne wykorzystanie majątku poprzez wspólne przedsięwzięcia spółek z udziałem SP;

- konsekwentne budowanie i stosowanie ładu korporacyjnego rozumianego jako zbiór zasad i norm przyjętych dla zarządzania daną organizacją w ramach nadzoru właścicielskiego.

Ministerstwo Skarbu Państwa tworzy platformę wymiany informacji, służącą inicjowaniu współpracy i szukaniu biznesowych synergii między spółkami. Budowaniu wartości aktywów Skarbu Państwa służyć będą także programy inwestycyjne, takie jak np. Program „Inwestycje Polskie”.

Od 2007 r. łączne nakłady inwestycyjne największych spółek Skarbu Państwa z sektora gazowego, naftowego i elektroenergetycznego wyniosły blisko 34 mld zł. Wartość akwizycji w tym czasie wyniosła 43,5 mld zł. W ciągu najbliższych 6 lat spółki sektora paliwowo-energetycznego planują zainwestować ponad 60 mld zł. Dzięki takim działaniom Polska umocni swoje bezpieczeństwo energetyczne, a krajowa gospodarka zyska potężny impuls do rozwoju. Znaczne nakłady zostaną również poniesione na modernizację sieci przesyłowych i dystrybucyjnych. Minister Skarbu Państwa będzie wspierał projekty inwestycyjne w nadzorowanych spółkach.

Polityka inwestycyjna spółek SP oraz współpraca ze środowiskiem naukowo-badawczym

Jednym z głównych zadań Skarbu Państwa jest umożliwienie strategicznym podmiotom odpowiedniej pozycji na rynku międzynarodowym, a jednym z narzędzi będzie realizowany Program „Inwestycje Polskie”.

Kluczowe znaczenie dla polityki ekonomiczno-społecznej państwa ma wzrost innowacyjności. Konieczne jest zwiększanie nakładów polskich przedsiębiorstw na działalność badawczo-rozwojową. MSP będzie dążyło do integracji świata nauki i biznesu z równych sektorów gospodarki, która powinna doprowadzić do powstanie nowych technologii o wysokim potencjale wdrożeniowym i możliwościach zastosowania ich w biznesie. Priorytetem jest też ścisła współpraca MSP z Agencją Rozwoju Przemysłu SA, której celem jest wsparcie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.

MSP będzie inicjowało spotkania przedstawicieli świata nauki i różnych sektorów gospodarki, w celu poszukiwania innowacyjnych technologii o wysokim potencjale wdrożeniowym i ich transferu do biznesu.

Polityka dywidendowa

Polityka ta charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdej spółki, z uwzględnieniem m.in.: jej sytuacji na rynku, pozycji w branży, potrzeb inwestycyjnych, źródeł zysku. Dzięki niej podmioty nadzorowane przez Ministra Skarbu Państwa mogą liczyć na bezpieczny rozwój w perspektywie długoterminowej, przy jednoczesnej realizacji prawa właściciela do osiągnięcia zysku oraz możliwości współfinansowania potrzeb budżetowych państwa.

Polityka dywidendowa uzyska formę dokumentu ustalającego zasady jej prowadzenia. Dokument powstanie m.in. w oparciu o wyniki analizy regulacji funkcjonujących już w spółkach, dotychczasową praktykę ministerstwa oraz inne dokumenty dotyczące przedmiotowych kwestii.

Przekształcenia własnościowe

Na liście podmiotów w nadzorze MSP, które mogą zostać poddane przekształceniom własnościowym znalazło się 190 spółek i przedsiębiorstw.

Realizacja przekształceń własnościowych ma na celu konsekwentne ograniczanie roli państwa w tych obszarach, w których nie jest konieczne sprawowanie nadzoru właścicielskiego przez organy administracji publicznej oraz pozwala na uporządkowanie i zoptymalizowanie posiadanych zasobów.

Doświadczenia prywatyzacyjne wskazują, że pozytywne efekty dla spółek może przynieść nie tylko prywatyzacja, komunalizacja, umorzenie, ale również inne formy przekształceń własnościowych, takie jak: konsolidacja, procesy łączenia i podziału spółek, a w niektórych przypadkach likwidacja. Procesy przekształceń własnościowych poszczególnych podmiotów będą również uwzględniały otoczenie społeczne.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.08.2014, 15:55
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ