Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.
Zaakceptowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA oraz uzgodnień końcowych.
Zatwierdzono umowę offsetową zawartą 30 czerwca 2014 r. między Skarbem Państwa RP reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki a Oto Melara S.p.A.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przedłożony przez ministra finansów.
Nowe regulacje dotyczą mechanizmu wpłat ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego do budżetu państwa (tzw. janosikowe), w których dochody podatkowe na mieszkańca są znacznie wyższe niż średnia krajowa oraz podziału środków pochodzących z tych wpłat na rzecz innych jst.
Znowelizowane przepisy ustawy realizują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2014 r. TK zakwestionował przepisy dotyczące obliczania wysokości wpłat województw do budżetu państwa i zasady podziału części regionalnej subwencji ogólnej dla województw.
Nowe zasady ustalania wysokości wpłat województw do budżetu państwa (tzw. janosikowe) oraz podziału części regionalnej subwencji ogólnej – będą dotyczyć dwóch lat: 2015 i 2016 i mają objąć wyłącznie województwa. W tym czasie zostaną przygotowane całościowe rozwiązania systemowe dotyczące wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Nowe regulacje nie dotyczą powiatów i gmin.
W projekcie noweli ustawy przewidziano rozwiązania, na których żadne województwo nie straci, w stosunku do dochodów, jakie uzyskałoby na podstawie dotychczasowych przepisów.
W projekcie nowelizacji ustawy zaproponowano w szczególności:
- podniesienie poziomu dochodów, po przekroczeniu których województwa będą dokonywały wpłat i obniżenie kwoty przekazywanej nadwyżki na rzecz innych województw; wpłat będą dokonywały województwa, w których dochody na jednego mieszkańca będą wyższe od 125 proc. średnich dochodów (obecnie są wyższe od 110 proc.); obniżona zostanie także kwota przekazywanej nadwyżki; dzięki tym przepisom wpłaty w 2015 r. będą niższe o 195,6 mln zł;
- określenie maksymalnego poziomu wpłat – wpłaty nie będą mogły być wyższe niż 35 proc. dochodów podatkowych;
- uwzględnienie bieżącej koniunktury gospodarczej w roku, w którym będą dokonywane wpłaty; chodzi o wprowadzenie tzw. bezpiecznika polegającego na obniżeniu o 10 proc. wpłat w trakcie roku budżetowego, w przypadku osiągnięcia niższych (o więcej niż 10 proc.) dochodów podatkowych niż w poprzednim rocznym okresie; kwota rozdzielana na inne województwa w postaci części regionalnej subwencji ogólnej będzie też o 10 proc. mniejsza;
- nowy sposób podziału kwoty wpłat na inne województwa: 52 proc. wpłat ma trafiać do województw z najwyższym bezrobociem, a 48 proc. wpłat otrzymają województwa na wyrównanie poziomu dochodów;
- wyłączenie z udziału w podziale subwencji wyrównawczej (z budżetu państwa) i subwencji regionalnej (tzw. janosikowego pochodzącego z wpłat) województw, które dokonają wpłat;
- wprowadzenie systemu dotacji na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi, co sprawi, że nie będzie ujemnych skutków dla samorządów województw; dotacja z budżetu państwa na drogi wojewódzkie w 2015 r. ma wynieść 150 mln zł, a w 2016 r. – nie więcej niż 150 mln zł.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Celem proponowanych zmian jest dostosowanie przepisów krajowych do wymogów rozporządzenia wspólnotowego 236/2012 w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego oraz rozporządzenia wspólnotowego 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji.
Stosowanie rozporządzenia 236/2012
Krótka sprzedaż to strategia inwestycyjna, która polega na sprzedaży papierów wartościowych nie będących własnością sprzedającego. Chodzi o zarabianie na spadkach kursów papierów wartościowych. Inwestor przewidując, że cena danego papieru wartościowego spadnie, zobowiązuje się do jego zbycia. Jeśli jego oczekiwania się sprawdzą, osiągnie zysk stanowiący różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży (po kursie wyższym) a kwotą za jaką dokonał zakupu papieru wartościowego.
Krajowym organem nadzoru w sprawach przestrzegania przepisów rozporządzenia będzie Komisja Nadzoru Finansowego. Komisja będzie w szczególności uprawniona do podejmowania określonych działań interwencyjnych – nakładania ograniczeń i zakazów na transakcje krótkiej sprzedaży i swapów ryzyka kredytowego w sytuacji zagrożenia dla stabilności finansowej. Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia, ustanowiono sankcje i środki administracyjne za naruszenia jego przepisów.
Stosowanie rozporządzenia 648/2012
Zasadniczym celem tego rozporządzenia jest ograniczenie ryzyka systemowego, związanego z rynkiem instrumentów pochodnych. Służy temu wzmocnienie nadzoru nad tym rynkiem, zwiększenie jego integralności i przejrzystości. Jednym z zastosowanych rozwiązań jest uregulowanie sposobu funkcjonowania nowych, z punktu widzenia Polski, podmiotów infrastruktury rynku kapitałowego, tj. kontrahentów centralnych (CCP) oraz repozytoriów transakcji.
Repozytorium transakcji zajmuje się gromadzeniem, przechowywaniem i przetwarzaniem danych dotyczących instrumentów pochodnych, natomiast zadaniem CCP jest rozliczanie transakcji z zastosowaniem mechanizmów pozwalających na systemowe obniżenie ryzyka kredytowego, czyli ryzyka niewykonania zobowiązania przez jedną ze stron transakcji przed ostatecznym rozrachunkiem przepływów pieniężnych związanych z transakcją. Oznacza to, że CCP uznano za systemowo ważną instytucję infrastruktury rynku kapitałowego. Właściwe stosowanie przepisów rozporządzenia wymagało także ustanowienia sankcji i środków administracyjnych za naruszenia jego przepisów.
* * *
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożone przez ministra finansów.
Jednym z głównych celów proponowanych rozwiązań jest większa skuteczność w walce z oszustwami podatkowymi, polegającymi na uchylaniu się od zapłaty podatku VAT lub jego wyłudzaniu.
Zmian oczekują przede wszystkim uczciwi przedsiębiorcy (płacący podatek VAT), którzy ze strony oszustów podatkowych doświadczają nieuczciwej konkurencji. Także budżet państwa ponosi z tego powodu straty, dlatego uszczelnienie systemu rozliczeń VAT jest niezbędne. Zaproponowano, aby nowe przepisy ustawowe weszły w życie 1 stycznia 2015 r.
W założeniach zaproponowano m.in.:
1) Regulacje mające na celu ograniczenie nadużyć w podatki VAT:
Rozszerzenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (gdy nabywca, a nie dostawca rozlicza VAT) do obrotu takimi towarami jak:
- niektóre postacie złota;
- kolejne wyroby ze stali (chodzi o towary, których właściwości są takie, jak już objętych tym mechanizmem);
- telefony komórkowe, w tym smartfony;
- komputery przenośne takie jak: tablety, notebooki, laptopy, konsole do gier.
Wprowadzenie informacji podsumowujących dla transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, które będą składane przez sprzedawców.
Na podstawie danych z tych informacji będzie można sprawdzić, czy nabywcy wywiązali się z obowiązku rozliczenia podatku.
Korekta listy towarów objętych solidarną odpowiedzialnością podatkową i obowiązkiem stosowania rozliczeń miesięcznych:
- wyłączenie złota w postaci surowca lub półproduktu w związku z objęciem go odwrotnym obciążeniem;
- rozszerzenie listy towarów o srebro i platynę w postaci surowca lub półproduktu.
Podwyższenie wysokości kaucji gwarancyjnej w przypadku dostaw paliw: minimalnej do 1 mln zł (z 200 tys. zł) i maksymalnej do 10 mln zł (z 3 mln zł).
Rozwiązanie to ma ograniczyć nadużycia w rozliczaniu podatku VAT przez podmioty działające w branży paliwowej. Tym samym powinno zapewnić lepszą ochronę interesów budżetu państwa i uczciwych podatników.
Zaproponowano też ustawowe oprocentowanie kaucji gwarancyjnej, złożonej w formie depozytu pieniężnego, na poziomie 30 proc. stopy depozytowej Narodowego Banku Polskiego.
2) Regulacje mające na celu pełniejsze dostosowanie polskich przepisów o VAT do prawa unijnego:
W przypadku towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, tzn. działalności podlegającej i niepodlegającej VAT – wprowadzono możliwość uzgodnienia z naczelnikiem urzędu skarbowego sposobu obliczania proporcji wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów opodatkowania.
Doprecyzowano też zasady postępowania w przypadku zmiany zakresu wykorzystywania zakupionych towarów i usług do działalności podlegającej VAT (korekta).
Wprowadzono zmiany dotyczące stosowania tzw. ulgi na złe długi przez zmniejszenie asymetrii w jej stosowaniu.
Ulga na złe długi jest instrumentem, który pozwala podatnikowi na odzyskanie rozliczonego VAT w przypadku braku otrzymania od kontrahenta zapłaty z tytułu dokonanej sprzedaży.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA oraz uzgodnień końcowych, przedłożoną przez ministra finansów.
Polski rząd podpisze umowę z rządem amerykańskim w sprawie wykonywania FATCA.
Celem amerykańskiej ustawy o ujawnianiu rachunków zagranicznych (FATCA) jest zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych do zawierania porozumień, bezpośrednio z amerykańską administracją skarbową. Chodzi o ich zobowiązanie do przekazywania do USA danych o rachunkach, których właścicielami są amerykańscy podatnicy (osoby mające miejsce zamieszkania, obywatelstwo lub prawo stałego pobytu w USA).
W przypadku odmowy zawarcia porozumienia z amerykańską administracją skarbową, przewidziano sankcję w postaci opodatkowania dochodów danej instytucji, uzyskiwanych ze źródeł w USA – podatkiem w wysokości 30 proc.
Zgodnie z intencją amerykańskiego ustawodawcy, FATCA ma zapobiegać wykorzystywaniu zagranicznych instytucji finansowych do ukrywania dochodów i tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego przez amerykańskich podatników.
W Polsce, podpisanie porozumień przez instytucje finansowe bezpośrednio z amerykańską skarbówką, byłoby sprzeczne z polskimi regulacjami (np. w zakresie ochrony danych osobowych, ochrony tajemnicy bankowej). Dlatego przyjęto następującą formułę: informacje o rachunkach prowadzonych dla rezydentów podatkowych USA w polskich instytucjach finansowych będą przez nie zbierane i raportowane do krajowej administracji podatkowej, a następnie zostaną automatycznie przekazane do USA.
Umowa w sprawie wykonywania FATCA zawiera zasadę wzajemności w przekazywaniu informacji. Oznacza to, że informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą przekazywane automatycznie również przez USA.
W umowie określono np. zakres i terminy przekazywania informacji, sposób identyfikacji rachunków posiadanych przez amerykańskich rezydentów podatkowych oraz katalog podmiotów (np. fundusze emerytalne) i produktów finansowych, które będą wyłączone spod obowiązku przekazywania informacji. Regulacje FATCA w Polsce będą dotyczyć głównie banków, biur maklerskich, funduszy inwestycyjnych oraz zakładów ubezpieczeń.
W Polsce formalną podstawą do wymiany informacji określonych w umowie FATCA będzie obowiązująca, dwustronna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub wielostronna Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych z 1988 r.
Umowa, aby wejść w życie, wymaga ratyfikacji ustawowej.
* * *
Rada Ministrów zatwierdziła umowę offsetową zawartą 30 czerwca 2014 r. między Skarbem Państwa RP a Oto Melara S.p.A. związaną z dostawą elementów do produkcji wież HITFIST 30 mm do kołowych transporterów opancerzonych Rosomak dla Sił Zbrojnych RP, przedłożoną przez ministra gospodarki.
Wartość umowy offsetowej wynosi 77.650.000,00 euro. Jest ona zawarta na 10 lat.
W umowie offsetowej ujęto dwa zobowiązania offsetowe:
- zobowiązanie dotyczące licencji na wieżę HITFIST 30 mm adresowane do Wojskowych Zakładów Mechanicznych SA w Siemianowicach Śląskich (wieża jest przeznaczona do kołowych transporterów opancerzonych Rosomak);
- zobowiązanie dotyczące budowy oczyszczalni ścieków w Zakładach Chemicznych Nitro-Chem SA w Bydgoszczy.
Z umowy offsetowej wynikają następujące korzyści:
Wojskowe Zakłady Mechaniczne SA uzyskają nieodpłatnie od Oto Melary licencję uprawniającą do m.in.:
- produkcji, montażu oraz sprzedaży na rzecz Sił Zbrojnych RP i niektórych klientów zagranicznych, kompletnych, nowych wież HITFIST 30 mm do końca 2015 r.;
- produkcji i sprzedaży części zamiennych na 20 lat;
- zapewnienia wsparcia logistycznego dla wieży HITFIST (obejmującego części zamienne, naprawy i obsługę w okresie ważności umowy licencyjnej, czyli na 20 lat).
WZM SA będą mogły także świadczyć usługi serwisowo-remontowe na rzecz Sił Zbrojnych RP, gwarantujące utrzymanie gotowości technicznej systemów wieżowych HITFIST 30 mm. WZM SA otrzymają również nieodpłatne know-how oraz prawa do korzystania z niego.
Nitro-Chem SA uzyska nieodpłatnie od włoskiej firmy Veolia Water Solutions & Technologies urządzenia oraz technologię, niezbędne do budowy oczyszczalni ścieków. Od tej inwestycji zależy prowadzenie przez spółkę dalszej, bardzo ważnej działalności produkcyjnej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.08.2014, 15:53 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |