Newsletter

Pięć miast zwycięża konkurs Bloomberg Philanthropies 2014 Mayors

19.09.2014, 11:34aktualizacja: 19.09.2014, 11:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

  • Zwycięzca nagrody Grand Prize, Barcelona, chce stworzyć "Sieć zaufania" w formie online i w społeczeństwie dla każdego ze starszych, narażonych na ryzyko obywateli.
  • Ateny w Grecji, Kirklees w Yorkshire w Wielkiej Brytanii, Stockholm w Szwecja i Warszawa w Polsce również wygrywają środki na innowacyjne rozwiązania, by stawiać czoło pilnym wyzwaniom dotyczącym życia w miastach.

Paryż, 17 września, 2014 r. - Firma Bloomberg Philanthropies ogłosiła dzisiaj zwycięzców 2014 Mayors Challenge, konkursu na pomysły, które zachęcają miasta do tworzenia innowacyjnych idei, które pomagają rozwiązywać największe problemy i poprawiają życie w mieście - oraz które mogłyby być potencjalnie wprowadzone w innych miastach.

Barcelona otrzyma nagrodę Grand Prize Mayors Challenge za innowacyjność oraz 5 milionów EUR za propozycję stworzenia "Sieci zaufania" w formie online i w społeczeństwie dla każdego ze starszych, narażonych na ryzyko obywateli. Nagrody za innowację Mayors Challenge zostały również przyznane greckim Atenom, miastu Yorkshire w Wielkiej Brytanii, szwedzkiemu Sztokholmowi oraz Warszawie w Polsce. Każde z tych miast otrzyma 1 milion EUR na wsparcie wdrażania ich niezwykłych pomysłów. Zwycięzcy zaproponowali rozwiązania, które dotyczą niektórych z najbardziej poważnych problemów Europy: bezrobocia, wydajności energetycznej, otyłości, starzenia się społeczeństwa oraz konieczności poprawy wydajności władz lokalnych. Pomysły zostały opisane szczegółowo poniżej.

"Aby stawić czoło największym wyzwaniom XXI wieku, władze miast muszą myśleć kreatywnie i nie bać się próbować nowych rzeczy - Mayors Challenge jest stworzony po to, aby im w tym pomóc - powiedział Michael R. Bloomberg, twórca Bloomberg Philanthropies. - Otrzymaliśmy ogromną ilość propozycji z całej Europy, a konkurencja przez ostatni rok była naprawdę zacięta. Nasz komitet konkursowy nie miał łatwego zadania przy podejmowaniu decyzji, ale wszystkie pieć zwycięskich pomysłów, które zostały dzisiaj ogłoszone za najlepsze z najlepszych mają potencjał by zmieniać życie. Miasta kształtują przyszłość naszej planety, a Bloomberg Philanthropies jest zaangażowany w pomoc burmistrzom w tworzeniu pionierskich innowacji - oraz pomaganiu, by ich najbardziej obiecujące pomysły były wykorzystywane się w innych miejscach na świecie".

Ponad 150 najlepszych miast z 28 krajów wzięło udział w 2014 Mayors Challenge. Zwycięskie miasta zostały wybrane na bazie czterech kryteriów: wizja związana z ich pomysłami i kreatywność, potencjalna "siła rażenia", możliwość zastosowania w wielu różnych miejscach oraz łatwy sposób realizacji. Ich rozwijające się pomysły odzwierciedlają różnorodność złożonych i powszechnych wyzwań, którymi muszą stawiać czoła dzisiejsze miasta:

  • Barcelona - Hiszpania - Sieć wsparcia oparta na współpracy w służbie ludziom starszym:

Ponad jeden na każdych pięciu mieszkańców Barcelony ma więcej niż 65 lat, a do 2040 roku wartość ta dojdzie do jednego na czterech mieszkańców. W miarę wydłużania się długości życia - co dzieje się w wielu miastach na całym świecie - pojawiają się nowe problemy zdrowotne oraz pogłębia się społeczna izolacja. Aby zmierzyć się z tym rosnącym problemem, Barcelona będzie korzystać z cyfrowych strategii low-tech, aby stworzyć siec członków rodziny, przyjaciół, sąsiadów, pracowników opieki społecznej oraz wolontariuszy, którzy razem utworzą "sieć wsparcia" dla każdego starszego mieszkańca, narażonego na wspomniane ryzyka. To pomoże zidentyfikować obszary w których udzielana opieka jest niezadowalająca, umożliwi koordynację wsparcia i promocję lepszej jakości życia.

  • Grecja - Ateny Synathina - Publiczna platforma dla zaangażowanych mieszkańców:

Wyniszczający kryzys ekonomiczny ma wpływ na kwestie związane z zatrudnieniem, infrastrukturą, jak również życiem w ośrodkach miejskich w Grecji. Ateny stworzą platformę sieciową, która połączy nowy dynamiczny wkład społeczeństwa z wkładem lokalnych instytucji oraz lokalnych władz, aby wspólnie mogli oni proponować rozwiązania problemów lokalnych, zapewniając solidne podstawy i zrównoważone strategie stworzone w celu poprawy życia w sąsiedztwie Aten.

  • Kirklees - Wielka Brytania - Kirklees się dzieli:

Cięcia budżetowe w Kirklees doskwierają programom oraz świadczeniom rządowym. Miasto przyjmie strategię gospodarczą polegającą na dzieleniu się po to, aby korzystać z niewykorzystanych zasobów lokalnych, tak by móc z mniejszej ilości środków zrobić więcej. Kirklees uwolni środki rządowe oraz te pochodzące z sektorów non-profit - od kosiarek po ciężarówki, od niewykorzystanych powierzchni po umiejętności mieszkańców - i sprawi, że te zasoby będą dostępne przez internetową platformę służącą do dzielenia się poprzez pożyczanie, świadczenie usług barterowych oraz wymianę umiejętności (z ang. time-banking).

  • Sztokholm - Szwecja Biowęgiel - Dla lepszego ekosystemu miejskiego:

Sztokholm, jak wiele miast na mapie świata, mierzy się z efektami zmian klimatycznych. Sztokholm stworzy program dostępny w całym mieście, który zaktywizuje mieszkańców jako pierwszoplanowe czynniki do walki z tym narastającym problemem. Wspólnie, miasto i jego mieszkańcy, będą produkować biowęgiel, substancję organiczną, która pomaga drzewom rosnąć, wiąże dwutlenek węgla oraz oczyszcza spływającą wodę deszczową. Mieszkańcy przyniosą swoje bioodpady do miejsc w mieście, tak by mogły być one przetwarzane na biowęgiel oraz, na etapie końcowym, redystrybuowane.

  • Polska - Warszawa Wirtualna Warszawa - Miejski system informacji dla niewidzących i słabowidzących:

Osoby niewidzące oraz słabowidzące zbyt często są odcięte od znajomych oraz zmuszone do spędzania ogromnej ilości czasu przedzierając się przez miejską dżunglę. Aby ułatwić poruszanie się osobom niewidzącym oraz słabowidzącym, Warszawa umieści tysiące systemów nawigacyjnych na terenie miasta, by ich użytkownicy mogli się z nimi komunikować poprzez mobilne aplikacje. Te narzędzia obiecują poprawę życia, oszczędzając długie godziny spędzane podczas przemieszczania się po mieście osobom z dużymi wadami wzroku i pozwalając im na większą niezależność.

"The Mayors Challenge wyłowi i wypromuje najlepsze pomysły, by mogły być stosowane w innych miastach - powiedział James Anderson, szef rządowego działu programów dot. innowacji w Bloomberg Philanthropies. - Te zwycięskie pomysły są ucieleśnieniem kluczowych kwestii, które w znaczny sposób będą definiować funkcjonowanie każdego miasta: angażowanie mieszkańców, wykorzystywanie nowych technologii, nigdy niezadowalanie się istniejącym statusem quo".

Mayors Challenge 2014 to pierwszy konkurs Bloomberg Philanthropies w Europie, po udanym pierwszym konkursie w Stanach Zjednoczonych. Miasta, które przystąpiły do konkursu mają populacje na poziomie od poniżej 250 000 mieszkańców do ponad 1 miliona mieszkańców i reprezentują 28 krajów w Europie. Finaliści zostali wybrani spośród 155 aplikantów, a zaproponowane przez nich rozwiązania ilustrują zarówno skomplikowane wyzwania, jak i powszechne problemy występujące w miastach z różnych regionów. Komitet konkursowy składa się z ekspertów w dziedzinie innowacyjności i planowania urbanistycznego, pochodzących również z 11 krajów Europy.

Dodatkowo, trzy czołowe organizacje europejskie wspomogły the Mayors Challenge: Organizacja EUROCITIES, która zachęciła do udziału największe miasta Europy oraz miasta partnerskie, które łącznie zamieszkuje 130 milionów mieszkańców w 35 krajach; LSE Cities, która zapewniła badania w swoim międzynarodowym centrum badań w London School of Economics and Political Science; oraz Nesta, fundacja zajmująca się sprawami innowacyjności w Wielkiej Brytanii, która była partnerem przy organizacji konkursu.

Oprócz nagrody pieniężnej, każde z pięciu miast otrzyma trofeum specjalnie zaprojektowane przez światowej sławy artystę, Olafura Eliassona. Nagroda The Mayors Challenge w dziedzinie innowacyjności jest rzeźbą o sferycznych kształtach zbudowaną z trzech koncentrycznych sfer - kwadratu, koła oraz dwunastokąta - otaczających wiszący kompas. Kompas wskazuje stale północ, jednocząc zwycięzców nagród oraz pomagając widzom w uzmysławianiu sobie ich wspólnej odpowiedzialności, tak, aby mogli podążać w stronę lepszego jutra dla każdego.

The Mayors Challenge jest konkursem pomysłów związanych z życiem miast. Został stworzony po to, by zachęcić miasta, aby rozwijały nowe podejścia do największych wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć - i w ten sposób pomagały promować najlepsze z pomysłów. Przez czas trwania konkursu, miasta są wspierane w procesie "poszerzania, wzmacniania i doskonalenia" ich innowacji. Oprócz nagrody pieniężnej zwycięskie miasta otrzymają szkolenia prowadzone prze ekspertów oraz wsparcie techniczne przy wdrażaniu pomysłów w życie. The Mayors Challenge to cześć portfolio związanego z innowacjami dotyczącymi sfery publicznej Bloomberg Philanthropies, organizacji która koncentruje swoje działania na promocji innowacji oraz rozpowszechnianiu innowacyjnych pomysłów w innych miastach.

Dalsze szczegóły oraz inne informacje związane z tegorocznym Mayors Challenge można znaleźć na: http://mayorschallenge.bloomberg.org.

Więcej informacji o konkursie the Mayors Challenge znajdą Państwo pod adresem: http://www.bloomberg.org/initiative/mayors_challenge.

Bloomberg Philanthropies

Misją Bloomberg Philanthropies jest zapewnianie lepszego, dłuższego życia jak największej ilosci osób. Organizacja koncentruje się na pięciu kluczowych obszarach, aby tworzyć trwałe zmiany: Zdrowie Publiczne, Środowisko, Edukacja, Innowacja w sferze publicznej oraz Sztuka. Bloomberg Philanthropies obejmuje wszystkie działania charytatywne Michaela R. Bloomberga, włączając w to jego fundację oraz wkład osobisty. W 2013 roku Bloomberg Philanthropies udostępniło 452 USD na cele charytatywne. Więcej informacji o filantropii znajdą Państwo na bloomberg.org lub śledząc nas na Facebooku, Instagramie oraz Twitter @BloombergDotOrg.

Źródło: Bloomberg Philanthropies

KONTAKT:

Bloomberg Philanthropies

Meghan Womack

tel. +212 205 0176

e-mail: meghan@bloomberg.org

-

Edelman, Virginie Serre

tel. +33 (0)1 56 69 75 11

e-mail: virginie.serre@edelman.com

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.09.2014, 11:34
Źródło informacji PR Newswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ