Newsletter

PAIiIZ: amerykański biznes przygląda się Polsce (komunikat)

25.09.2014, 20:26aktualizacja: 25.09.2014, 20:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych informuje:

25 września oczy amerykańskiego biznesu skierowane zostały na Polskę. Podczas zorganizowanej w Down Town Association w Nowym Jorku konferencji Polish - American Investment Dialogue, przedstawiciele polskiej misji gospodarczej, zorganizowanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, udowodnili, że warto nawiązywać relacje biznesowe z Polską. Misja zbiega się w czasie z oficjalną wizytą w Stanach Zjednoczonych prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, a także z wizytą polskiego Ministerstwa Gospodarki.

Obecny na konferencji prezydent RP Bronisław Komorowski zwrócił uwagę, że w ciągu ostatnich 25 lat Polska ani razu nie doznała recesji gospodarczej, stale się rozwijała. - Udało nam się siedemnastokrotnie zwiększyć poziom eksportu w porównaniu do innych krajów Europy – powiedział prezydent Komorowski. – Aby dalej się rozwijać, nasz kraj musi zwiększać konkurencyjność we wszystkich obszarach i tu kontakty oraz wzorce z gospodarką amerykańską mogą być dla Polski pomocne – zaznaczył.

Prezydent podkreślił również, że relacje gospodarcze pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi stale ewoluują. – Dziś polski kapitał na rynku amerykańskim to nowość i są to często duże inwestycje – ocenił prezydent. – Chcemy skutecznie budować wspólną przestrzeń handlowo-gospodarczą z USA – podsumował.

Polska – dobry adres i partner inwestycyjny dla USA

Stefan Selig, under secretary of commerce for international trade, podkreślił, że Polska jest dla USA poważnym partnerem biznesowym. - USA starają się przyciągać polskie inwestycje do Stanów Zjednoczonych, dzięki którym powstają tysiące nowych miejsca pracy w US – zaznaczył.

Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik wspomniała z kolei, że dwie dekady temu Polska weszła na drogę owocnych demokratycznych i wolnorynkowych przemian. W tym czasie kraj otworzył się dla zagranicznych inwestorów, z czego - jako jedne z pierwszych - skorzystały właśnie amerykańskie firmy. Jak wynika z danych American Chamber of Commerce w Polsce, w ciągu dwudziestu lat działalności amerykańskie firmy zainwestowały na polskim rynku blisko 30 mld dolarów i stworzyły aż 200 000 miejsc pracy.

– Mamy bardzo wielu dynamicznych, zdolnych, młodych przedsiębiorców, którzy dają światu najlepszej jakości produkty m.in. w zakresie IT, nowych technologii, żywności czy przemysłu chemicznego – podkreśliła wiceminister Antoniszyn-Klik. – Polska się zmieniła. To nowoczesny, szybko rozwijający się kraj z wieloma możliwościami, posiadający dobrze wykształcone kadry - dodała.

O potencjale Polski jako kraju bezpiecznych inwestycji i o jego klimacie inwestycyjnym mówił także Jaime Reusche, analityk Moody’s. Jego wystąpienie poprzedziło panel dyskusyjny poświęcony obustronnym doświadczeniom inwestycyjnym, w którym wziął udział prezes PAIiIZ Sławomir Majman.

- USA jest liderem, jeśli chodzi inwestycje zagraniczne w Polsce, mówił prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Ponad 30% projektów inwestycyjnych prowadzonych obecnie przez Agencję pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. - Firmy amerykańskie inwestują w biznes oparty na wiedzy oraz w motoryzację. Decyduje o tym stabilność gospodarcza, rozmiar rynku wewnętrznego, a przede wszystkim kapitał ludzki i sami Polacy”, tłumaczył prezes Agencji.

Wśród kluczowych czynników sprzyjających prowadzeniu biznesu w Polsce paneliści wymieniali także dogodną lokalizację geograficzną oraz atrakcyjne instrumenty wspierające inwestycje.

Ponad sto pięćdziesiąt gości, a wśród nich inwestorzy – zarówno ci już obecni w Polsce, jak również zainteresowani ulokowaniem swojego kapitału w Polsce, mieli też okazję zapoznać się z procedurami dotyczącymi inwestycji, jak i skontaktować się ze wskazanymi agencjami rządowymi, które mogą im pomóc.

W konferencji Polish - American Investment Dialogue wzięli udział przedstawiciele Specjalnych Stref Ekonomicznych, parków naukowo-technologicznych i instytucji regionalnych, a także polscy przedsiębiorcy, którzy przybyli do Stanów Zjednoczonych na zaproszenie PAIiIZ, aby mówić o polskim potencjale gospodarczym i promować priorytetowe z punktu widzenia relacji ekonomicznych z USA branże rodzimej gospodarki: sektor rolno-spożywczy, meblarski, IT, BPO, R&D, lotniczy, logistykę i maszynowy. Celem wizyty jest również prezentacja potencjału ekonomicznego makroregionu Polski Wschodniej.

Polska żywność - innowacyjna i zdrowa

Podczas konferencji sporo miejsca poświęcono również sprawie dostępu do amerykańskiego rynku dla polskiego sektora rolno-spożywczego. Jego mocną stroną, jak przekonywała wiceprezes PAIiIZ Monika Piątkowska, jest wysoki potencjał produkcyjny. Polska jest czwartym po Francji, Hiszpanii i Niemczech krajem Unii Europejskiej pod względem areału gruntów (11mln hektarów) i drugim pod względem zasiewu zbóż (7,7 mln ha czyli 14% potencjału całej Unii) oraz ósmym w areale użytków zielonych (3,2mln ha).

Nowoczesna baza przetwórcza to duży atut polskiego rolnictwa. - Gwarantuje to powtarzalną i bardzo restrykcyjnie kontrolowaną jakość produktów - mówiła Monika Piątkowska. - Zaletą sektora rolno - spożywczego, która może zainteresować USA - jest też umiejętność szybkiego dostosowania asortymentu do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Polska rozwija produkty probiotyczne o obniżonej zawartości tłuszczu i wzbogacone kwasami Omega 3. Polskie produkty są naturalne, zdrowe i innowacyjne oraz obecne na całym świecie po konkurencyjnych cenach, podsumowała wiceprezes PAIiIZ.

Sektor spożywczy jest dominującą gałęzią makroregionu Polska Wschodnia, z którego pochodzi aż 36 uczestników wydarzenia. Zwłaszcza przetwory owocowo - warzywne z tego regionu są wysoko oceniane za granicą. Jak tłumaczyli uczestnicy panelu poświęconego potencjałowi inwestycyjnemu Polski Wschodniej, odbywającego się na zakończenie Polish - American Investment Dialogue, zdobywają one rynki dzięki jakości oraz przewadze kosztowo-cenowej.

O polskich zdrowych i ekologicznych specjałach nie tylko mówiono, ale również testowano je na stoisku przygotowanym przez wiodących importerów polskich żywności do USA. Wśród produktów prezentowano polskie sery, wędliny oraz wspomniane hity eksportowe - warzywa przetworzone, soki oraz owoce. (PAIiIZ)

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.09.2014, 20:26
Źródło informacji PAIiIZ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ