Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Tegoroczny Kongres był przełomowy z wielu względów. Po raz pierwszy w dziesięcioletniej historii naszych spotkań najliczniejszą grupę wśród uczestników stanowiły osoby w młodym wieku (18 - 34 lat), a ich energię i optymizm wyczuwało się podczas dyskusji. Pobity został także rekord ilości miejsc, z których przyjechali uczestnicy Kongresu - w sumie 204 miejscowości z całej Polski. W spotkaniu - wyjątkowo - wzięli udział także Polacy z różnych stron świata, między innymi z Doliny Krzemowej, Londynu, Helsinek czy Hagi" - mówi dr Jan Szomburg, inicjator i organizator spotkania.
Motywem przewodnim tegorocznego Kongresu był "Narodowy Coaching", czyli wzajemne uczenie się oraz zachęcanie się do refleksji i działania na rzecz dobra wspólnego. Termin ukuty przez organizatorów dotyczy przemian postaw, sposobów myślenia i wzorców działania Polaków. Zmiany te są niezbędne, by Polacy potrafili wspólnie działać i razem rozwijać skrzydła.
Wśród mówców Kongresu Obywatelskiego znaleźli się między innymi prof. Jerzy Buzek, Monika Kuszyńska, Łukasz Grass, Mateusz Morawiecki oraz Janusz Piechociński, którzy podkreślali, że wielkim zasobem Polaków - zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym - jest energia. Polacy są "młodym", dynamicznym, mobilnym i szybko dostosowującym się społeczeństwem. To, co należy zrobić to wyzwolić tę energię i nadać jej pozytywny wymiar, tworząc - na co zwrócił uwagę dr Paweł Fortuna - polską normę pozytywności. Aby to się udało, Polacy powinni nauczyć się otwierać się na drugiego człowieka, rozwiązywać konflikty z poszanowaniem własnej godności, budować na wspólnych pasjach.
W ramach sesji plenarnych oraz siedmiu sesji tematycznych uczestnicy dyskutowali o tym, jak uczynić Polskę lepszym miejscem do pracy, życia i rozwoju. Co trzeba zrobić? Rozwiązanie wydaje się proste. Należy częściej się spotykać i poznawać się wzajemnie, by lepiej zrozumieć swoje motywy, odczucia i sposoby myślenia. Dzięki temu łatwiej jest budować prawdziwe pomosty między różnymi Polakami. Warto też tworzyć przestrzenie publiczne, sprzyjające budowaniu relacji międzyludzkich i pozwalające na bycie razem.
Podczas Kongresu o rozwoju kompetencji osobowych i społecznych dyskutowano także sektorowo: w środowisku sądowniczym (np. poprzez naukę rozwiązywania sporów poza salą sądową i otwarcie sądów na potrzeby obywateli) oraz gospodarczym (np. poprzez współpracę czempionów i małych przedsiębiorstw w wejściu na rynki zagraniczne).
To, co stanowi największą wartość Kongresu Obywatelskiego to samo spotkanie - zarówno w sensie fizycznym, jak i mentalnym - różnych środowisk, poglądów, idei w atmosferze otwartości, optymizmu, zaufania i wiary w potencjał ludzi. To jedyne wydarzenie w Polsce, na którym każdy obywatel ma możliwość wypowiedzi przed bardzo zróżnicowanym audytorium.
Debata pokongresowa będzie kontynuowana we współpracy z największymi polskimi mediami. Miejscem prezentowania wniosków będą łamy partnerów medialnych Kongresu Obywatelskiego - "Rzeczpospolita", blog www.obywatelski.natemat.pl oraz publikacje książkowe zawierające rekomendacje płynące z poszczególnych dyskusji. Organizatorzy chcą tworzyć więcej przestrzeni dla autocouchingu Polaków, czyli wzajemnego uczenia się, inspirowania i dojrzewania - także między kolejnymi Kongresami.
Organizatorzy już teraz zapraszają do przysyłania propozycji tematów oraz pomysłów na jubileuszowy - dziesiąty - Kongres Obywatelski, który odbędzie się w październiku 2015 r., pod adres: kongres@ibngr.pl.
Organizatorem Kongresów Obywatelskich jest Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. W tym roku odbył się VII Pomorski Kongres Obywatelski oraz IX Ogólnopolski Kongres Obywatelski w Warszawie.
Kongres Obywatelski to długofalowy projekt, którego celem jest uczynienie z Polski lepszego miejsca do pracy i życia. Chcemy to czynić poprzez autorefleksję, spotkania, wymianę dobrej energii i budowanie polskiego RAZEM w duchu wzajemnego szacunku i uznania. Chcemy być RAZEM, pomimo tego, że pochodzimy z różnych miejscowości i działamy w różnych branżach i środowiskach. Mamy często odmienne poglądy i reprezentujemy wszystkie pokolenia. Łączy nas to, że Polska nie jest nam obojętna - wspólnie "wyprzedzamy przyszłość" i zastanawiamy się nad naszym rozwojem.
KONTAKT:
Magdalena Iwanowska
tel. (58) 524-49-56
tel. kom. 609-316-348
magdalena.iwanowska@ibngr.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.10.2014, 14:57 |
Źródło informacji | Instytut Badań nad Gospodarka Rynkową |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Szanghaj rozbłyśnie z okazji wpisania chińskiego Festiwalu Wiosny na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO
Szanghaj zaprasza ludzi z całego świata do wspólnego celebrowania bogatego dziedzictwa kulturowego Chin podczas obchodów Festiwalu Wiosny.- 28.01.2025, 08:51
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Sztuka, biznes i innowacje: Camp Fluff Miami
Sztuka to nie tylko ekskluzywność. To radość tworzenia i ekspresji. Unikatowość, której poszukujemy w życiu, relacjach i biznesie. To magnes, który przyciąga, buduje wrażliwość na piękno i dobrze inwestuje nasze pieniądze.- 23.01.2025, 08:46
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: JOHN WESTON GROUP SP. Z O.O.
-
#IJHARSnaFerie - czyli nie dajmy się oszukać nie tylko podczas ferii w sklepie i restauracji PAP
Bezpieczne ferie to także bezpieczny i świadomy swoich praw konsument - przypomina przed rozpoczynającą się zimową przerwą w zajęciach szkolnych Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) i podpowiada, w jaki sposób wybierać produkty spożywcze dobrej jakości i nie dać się oszukać.- 17.01.2025, 10:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ