Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Od kilku dni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpowszechnia nieprawdziwą informację o tym, że "wyrzuciła" konsorcjum BÖGL a KRÝSL z budowy Autostrady A2 z powodu rzekomego braku rzetelności i niewywiązywania się z postanowień Kontraktu.
"Warto jednak zwrócić uwagę, że złożone w dniu 17 listopada oświadczenie GDDKiA o odstąpieniu od kontraktu zostało złożone cztery dni po tym, gdy samo konsorcjum zerwało kontrakt z przyczyn leżących po stronie GDDKiA. Co ciekawe, większość materiałów prasowych opiera się wyłącznie na oświadczeniu urzędników" – zauważa dr Marek Jeżewski, Partner w kancelarii Kochański, Zięba, Rapala i Partnerzy, pełnomocnik konsorcjum.
"Tymczasem w związku z odstąpieniem przez konsorcjum od kontraktu ze skutkiem natychmiastowym, oświadczenie GDDKiA z 17 listopada jest bezskuteczne, gdyż dotyczy kontraktu, który już wygasł. Powodem tym jest przede wszystkim nieuzasadnione wstrzymanie płatności za prace wykonane przez wykonawcę oraz odmowa udzielenia przez GDDKiA gwarancji płatności na wyraźne żądanie konsorcjum. W tej chwili wykonawca przystępuje do uporządkowania i zabezpieczenia placu budowy zgodnie z kontraktem, natomiast następnym krokiem będzie dochodzenie przez konsorcjum roszczeń w sądzie, obejmujących nie tylko zaległe płatności, ale także dodatkowe koszty wynikające przede wszystkim z faktu, że wbrew postanowieniom kontraktu, konsorcjum nie miało możliwości prowadzenia prac zgodnie z Kontraktem po Euro 2012" - wyjaśnia Dr Marek Jeżewski.
W tym przypadku chodzi nie tylko o ścisłe zobowiązanie Kontraktowe, lecz także o fakt, że do Euro 2012 współpraca między stronami Kontraktu przebiegała pomyślnie, natomiast po tym sukcesie, GDDKiA przestała wykonywać niektóre swoje zobowiązania kontraktowe. W związku z budową, konsorcjum złożyło 40 roszczeń dotyczących wydłużenia czasu na ukończenie oraz dodatkowej płatności, z których żadne nie zostało uwzględnione. Ta naganna strategia GDDKiA nie jest nowa i była już mocno krytykowana, również na arenie międzynarodowej.
Konsorcjum BÖGL a KRÝSL musiało zmagać się z nieuporządkowaną sytuacją prawną związaną z upadłością w kwietniu 2012 r. poprzedniego lidera konsorcjum, polskiej firmy Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS). Dwa miesiące przed ogłoszeniem upadłości, za namową GDDKiA, konsorcjum udzieliło znaczącego wsparcia finansowego DSS, którego nigdy nie odzyskało. Innym przykładem nieuporządkowanej sytuacji prawnej związanej z upadłością DSS było wypłacenie na rzecz DSS przez GDDKiA zaliczki za materiał, który nigdy nie dotarł na budowę, a następnie potrącenie tej kwoty z wynagrodzenia konsorcjum. Konsorcjum podejmowało szereg prób polubownego zakończenia wyżej wymienionych kwestii, domagając się słusznego wynagrodzenia za wykonane prace. W odpowiedzi GDDKiA bezpodstawnie naliczała kary umowne za opóźnienie zakończenia prac by następnie proponować rezygnację z nich jako element ugody z konsorcjum. Konsorcjum wyrażało gotowość do polubownego zakończenie sporu, ale ze zrozumiałych względów nie mogło się zgodzić aby polegało ono na rażącym pokrzywdzeniu jednej ze stron, tj. konsorcjum.
BÖGL a KRÝSL POLSKA realizuje inwestycje drogowo-mostowe na terenie Polski od 2004 roku, jako spółka zależna czeskiej firmy BÖGL a KRÝSL, k.s. z siedzibą w Pradze. W portfolio BÖGL a KRÝSL znajduje się wiele znaczących, europejskich projektów infrastrukturalnych. Doświadczenie w budowie dróg i autostrad oraz mostów firma zdobywała w Czechach, Polsce, na Słowacji i w Niemczech.
KONTAKT:
dr Marek Jeżewski
Partner w kancelarii Kochański, Zięba, Rapala i Partnerzy
pełnomocnik konsorcjum firm BÖGL a KRÝSL k.s.
oraz
BÖGL a KRÝSL POLSKA sp. z o.o.
tel. kom. + 48 795 548 314
e-mail: m.jezewski@kochanski.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.11.2014, 14:26 |
Źródło informacji | Kochański, Zięba, Rapala i Partnerzy |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
W cieniu konfliktu: jak młode pokolenie Libanu walczy o swoją przyszłość
Liban już kolejny rok z rzędu pogrążony jest w wielowymiarowym kryzysie. Zapaść gospodarcza, napięta sytuacja polityczna i - obecnie zawieszona - wojna na terytorium kraju powodują, że coraz więcej jego mieszkańców żyje w skrajnym ubóstwie. Szczególnie zagrożone są osoby młode - to właśnie je wspiera Polska Akcja Humanitarna.- 23.12.2024, 16:16
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Polska Akcja Humanitarna
-
Image
Firma Yutong Bus dostarczyła do Ameryki Łacińskiej już 500 szt. nowego modelu vana – V6
- 23.12.2024, 14:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire