Pobierz materiał i Publikuj za darmo
AMW informuje:
W nawiązaniu do pojawiających się w prasie informacji w zakresie Realizacji przez AMW zadań związanych z obrotem wybranego koncesjonowanego sprzętu wojskowego (Przeciwlotniczych Przenośnych Zestawów Rakietowych „Strzała-2” i „Strzała-2M”) uprzejmie informuję, że:
- Agencja Mienia Wojskowego sprzedała w 2012 roku 153 rakiet typu 9M32, wchodzących w skład zestawu „Strzała 2-M”, na rzecz podmiotu krajowego, który dysponował stosowną koncesją na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz innymi potrzebnymi pozwoleniami wydawanymi przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Sprzedaż nastąpiła w drodze przetargu, zgodnie z istniejącymi regulacjami prawnymi;
- Międzynarodowe Porozumienie z Wassenaar nie dotyczy ograniczeń obrotu przeciwlotniczymi zestawami rakietowymi w układzie krajowym. Reguluje natomiast kwestie odnoszące się do kontroli eksportu broni konwencjonalnej oraz produktów podwójnego zastosowania (dóbr i technologii). Zgodnie z art.1 ust.1.3 tego dokumentu wszelka działalność związana z gospodarowaniem przeciwlotniczymi zestawami rakietowymi na terytorium państw je produkujących, poddana jest krajowym przepisom ustawowym i wykonawczym, które AMW zastosowała przy ich sprzedaży. Takie samo stanowisko wyrażone zostało w dokumencie sporządzonym przez Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego MON dotyczącym międzynarodowych porozumień z zakresu kontroli zbrojeń, rozbrojenia, środków budowy zaufania i bezpieczeństwa oraz reżimów kontroli eksportu, których Polska jest stroną. Stwierdzono tam wprost, że uzgodnienia na eksport MANPADS określone w Porozumieniu z Wassenaar „nie mają zastosowania do obrotu krajowego producenta”. W dokumencie podano również, że „przy wszelkich działaniach wewnątrzkrajowych związanych MANPADS obowiązują narodowe prawa i przepisy”;
- na podstawie obowiązujących w 2012 roku regulacji prawnych można było dokonać wywozu (eksportu) przenośnych zestawów rakietowych (MANPADS) korzystając z tzw. zezwolenia generalnego ustanawianego mocą rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki. Dopiero 29 maja 2014 roku wprowadzone zostało rozporządzenie, w którym stwierdzono, że zezwolenie takie nie będzie obejmowało tego rodzaju broni (MANPADS);
- firmę, która w obrocie krajowym kupiła sprzęt od AMW obowiązują dokładnie te same procedury i Wewnętrzny System Kontroli, który reguluje zasady obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także (dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa) - zasady kontroli i ewidencji tego obrotu oraz odpowiedzialności za niezgodny z prawem obrót tymi towarami, technologiami i usługami. AMW nie złamała zatem żadnych regulacji, ponieważ dokonała transakcji w systemie krajowym, zgodnie z obowiązującym prawem, które zezwala na obrót tego rodzaju bronią (w tym rakietami i amunicją rakietową) wymienionymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2001 roku w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja. Oznacza to, że sprzedaż krajowa przez AMW była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, a dopiero ewentualna próba ich eksportu mogłaby być interpretowana jako naruszenie prawa. Działania firmy zmierzające do unieważnienia umowy sprzedaży rakiet można traktować jako próbę przerzucenie ryzyka gospodarczego z prywatnej firmy (profesjonalnie zajmującej się obrotem) na Skarb Państwa (reprezentowany przez Agencję Mienia Wojskowego, która ma te same prawa i obowiązki w zakresie obrotu mieniem koncesjonowanym);
- wbrew doniesieniom medialnym (np. portalu defence24.pl), nie było w tej sprawie żadnego „śledztwa zleconego przez ministra obrony RP”. Stosowne postępowanie prowadzi obecnie Żandarmeria Wojskowa, a śledztwo w sprawie sprzedaży rakiet - Prokuratura Okręgowa. Nie zostały również postawione nikomu żadne zarzuty;
- Agencja Mienia Wojskowego jako osoba prawna, w ramach swoich ustawowych zadań na bieżąco zajmuje się zagospodarowaniem, w formie sprzedaży sprzętu koncesjonowanego i uzbrojenia, w tym również czołgów, samolotów, rakiet czy amunicji. Działalność ta jest nadzorowana przez szereg instytucji, zarówno wojskowych i cywilnych, w tym m.in. przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policję czy Ministerstwo Gospodarki. Procedury stosowane przez Agencję w tym zakresie są zgodne z normami Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A oraz Wewnętrznym Systemem Kontroli Eksportu;
- Agencja Mienia Wojskowego zawsze będzie broniła interesu Skarbu Państwa oraz realizacji wszystkich prowadzonych transakcji, w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ azb/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.12.2014, 22:47 |
Źródło informacji | AMW |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |