Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął „Plan wzmocnienia bezpieczeństwa państwa” (rozpatrywany w trybie „zastrzeżone”). Dokument jest wypełnieniem zapowiedzi złożonej przez premier Ewę Kopacz w exposé.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności.
Podjęła uchwałę w sprawie „Narodowego Programu Antyterrorystycznego na lata 2015-2019”.
Przyjęto:
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej,
- poprawki do obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2953).
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych.
Przepisy znowelizowanej ustawy pierwotnie miały wejść w życie 1 stycznia 2015 r. Projektowane regulacje przewidywały wdrożenie Systemu Rejestrów Państwowych, na który składają się m.in. rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych i Rejestr Stanu Cywilnego. Zarówno rozmiar, jak i charakter przedsięwzięcia, czyli wdrożenie ww. systemów rejestrowych w 2479 gminach w Polsce, upoważniają do przesunięcia terminu wejścia
w życie nowych przepisów na 1 marca 2015 r.
Dodatkowy czas pozwoli zweryfikować pracę nowych systemów, przygotować urzędników do obsługi rejestrów oraz wprowadzić zmiany w organizacji pracy urzędów. Przesunięcie terminu jest odpowiedzią na postulaty gmin, które o to wydłużenie wnioskowały.
Przedłużenie terminu obowiązywania nowych rozwiązań pozwoli zapewnić bezpieczne uruchomienie nowych systemów, bez negatywnych skutków dla obsługi obywateli.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie „Narodowego Programu Antyterrorystycznego na lata 2015-2019”, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych.
Rząd ustanowił „Narodowy Program Antyterrorystyczny”, który będzie realizowany do końca 2019 r. W dokumencie przedstawiono kompleksowy plan przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym oraz zasady postępowania w sytuacji wystąpienia ewentualnych ataków terrorystycznych. Na realizację programu (w okresie 5 lat) planuje się przeznaczyć się 12 900 tys. zł, w 2015 r. będzie to 900 tys. zł. Pieniądze na zadania programu mają pochodzić przede wszystkim z rezerwy celowej oraz własnych budżetów służb, organów i instytucji zaangażowanych w ich realizację.
Program jest konieczny, bo chociaż Polska nie była do tej pory bezpośrednim celem ataku terrorystycznego, to jednak nie jest zupełnie wolna od tego zagrożenia, które zaczyna mieć charakter globalny.
Bezpieczeństwo kraju wymaga dysponowania instrumentami, które umożliwią szybkie rozpoznawanie i ocenianie zagrożeń terrorystycznych oraz skuteczne przeciwdziałanie ewentualnym zdarzeniom o charakterze terrorystycznym. Natomiast w przypadku ataku terrorystycznego, państwo musi być gotowe do natychmiastowej i odpowiedniej reakcji. Dlatego przygotowano dokument, w którym przedstawiono podstawowe kierunki polityki antyterrorystycznej. Uwzględniono w nim także działania służące podnoszeniu świadomości społecznej na temat zagrożeń wynikających z ataków terrorystycznych oraz propagujące właściwe zachowania w sytuacji wystąpienia takich zdarzeń.
W dokumencie przedstawiono m.in. diagnozę zjawiska terroryzmu w Polsce i diagnozę systemu antyterrorystycznego, a także cel główny programu i cele szczegółowe oraz mechanizmy jego realizacji.
Celem głównym programu jest wzmocnienie systemu antyterrorystycznego. Zostanie on osiągnięty dzięki realizacji takich celów szczegółowych, jak:
- poprawa zdolności do zapobiegania zagrożeniom o charakterze terrorystycznym;
- wzmocnienie przygotowania służb i instytucji na wypadek wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- zwiększenie zdolności do reagowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- podniesienie skuteczności w zakresie odtwarzania wykorzystanych sił i środków oraz udoskonalanie procedur postępowania w sytuacji zagrożenia terrorystycznego.
Przeciwdziałanie i reagowanie na zagrożenia o charakterze terrorystycznym wymaga systemowego podejścia do tego problemu, czyli wykorzystania potencjału wszystkich służb i instytucji mających ustawowe kompetencje do działania w tym obszarze, w ramach wszystkich faz zarządzania kryzysowego związanych z zagrożeniami o charakterze terrorystycznym. Chodzi o takie fazy jak: zapobieganie (rozpoznawanie, eliminowanie lub redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym), przygotowanie (planowanie sposobów zabezpieczenia potencjalnych celów ataków terrorystycznych), reagowanie (przeciwdziałanie rozwojowi lub minimalizacja skutków ataku o charakterze terrorystycznym), odbudowa (przywracanie stanu sprzed zdarzenia o charakterze terrorystycznym).
Skuteczny system antyterrorystyczny wymaga przede wszystkim wzmocnienia mechanizmów koordynujących przedsięwzięcia wykonywane przez wszystkich jego uczestników.
Wzmocniona musi być antyterrorystyczna polityka informacyjna i edukacyjna. Konieczne jest opracowanie i wdrożenie zasad informowania społeczeństwa o zagrożeniach terrorystycznych, podnoszenie świadomości społecznej oraz kształtowanie właściwych postaw w sytuacji kryzysowej. Niezbędne jest wypracowanie mechanizmów współpracy i wymiany informacji między organami administracji publicznej a środkami masowego przekazu. Konieczne jest także rozwijanie współpracy z sektorem prywatnym.
Na bieżąco musi być sprawdzana prawidłowość przekazywania informacji do służb od zarządzających obiektami, które mogą być celami tzw. fałszywych alarmów lub podejrzanych przesyłek. Chodzi o szybkość powiadamiania o rzekomym zagrożeniu oraz zdolność oceny sytuacji i ryzyka pod kątem podjęcia dalszych czynności, adekwatnych do zagrożenia. Konieczne jest również usprawnienie zasad współdziałania i zarządzania w miejscu wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym. W praktyce oznacza to racjonalne i optymalne użycie sprzętu i wykwalifikowanych kadr.
Trzeba też systematycznie przeprowadzać ćwiczenia antyterrorystyczne. Mają one służyć weryfikacji wykonywanych procedur i procesu podejmowania decyzji.
Niezbędna będzie efektywna współpraca cywilno-wojskowa. Jej zadaniem jest usprawnienie procedur, na podstawie których wojsko będzie mogło wspierać inne służby realizujące zadania w obszarze zwalczania terroryzmu lub usuwania skutków ewentualnych zamachów.
Nadrzędny wniosek z dokumentu jest taki, że jedynie koordynacja oraz wielopłaszczyznowe podejście do zagrożeń o charakterze terrorystycznym i działań antyterrorystycznych, zapewni efektywność systemu antyterrorystycznego w Polsce, a w rezultacie większe bezpieczeństwo polskim obywatelom.
* * *
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej, przedłożone przez ministra Skarbu Państwa.
Zgodnie z założeniami, w projekcie nowelizacji ustawy o PAP doprecyzowane będą przepisy dotyczące działalności misyjnej agencji oraz określone koszty, jakie budżet państwa powinien przeznaczyć na finansowanie tej działalności. Konieczność zmiany niektórych przepisów ustawy wynika bezpośrednio z zaleceń zawartych we wniosku pokontrolnym NIK. Nowe przepisy wyeliminują wątpliwości dotyczące ustalania i rozliczania dotacji budżetowej.
W projekcie nowelizacji ustawy – jak przewidują założenia – zostanie zawarty szczegółowy katalog zadań wykonywanych przez agencję w ramach działalności misyjnej, na podstawie których ustalana jest i rozliczana dotacja przyznawana spółce z budżetu państwa. Do tej pory zadania te były określone zbyt ogólnie i mało precyzyjnie. W związku z tym zaproponowano, by działalność misyjna PAP obejmowała upowszechnianie:
- stanowisk Sejmu, Senatu, Prezydenta RP i Rady Ministrów oraz innych naczelnych organów państwa w ważnych dla państwa sprawach,
- informacji o pracach i działalności: Sejmu, Senatu Prezydenta RP, Rady Ministrów, naczelnych organów państwa oraz partii politycznych,
- informacji o wydarzeniach regionalnych i samorządowych,
- informacji z zagranicy o wydarzeniach ważnych dla państwa polskiego w sprawach politycznych, gospodarczych i bezpieczeństwa państwa.
Przewidziano ponadto, że z budżetu państwa będzie finansowane digitalizowanie i utrzymywanie zasobów archiwalnych PAP.
Zakłada się wprowadzenie regulacji definiującej koszty wyodrębnionej działalności misyjnej oraz przychodów z tej działalności. Koszty działalności misyjnej to wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z tą działalnością, obliczone na podstawie ogólnie przyjętych zasad rachunkowości. W rozporządzeniu ministra Skarbu Państwa do nowelizacji ustawy o PAP zostaną wyszczególnione wszystkie rodzaje tych kosztów, z podziałem na koszty bezpośrednie (np. ubezpieczenia, wynagrodzenia, usługi fotograficzne, podróże służbowe, prasa, serwisy agencji zagranicznych) oraz koszty pośrednie, konieczne do prawidłowego wykonywania misji publicznej. Przychodami spółki będą przychody ze sprzedaży serwisów informacyjnych dotyczących wyłącznie działalności misyjnej. W akcie wykonawczym określone zostaną przychody z działalności misyjnej wyodrębnione z serwisów informacyjnych – tekstowych i fotograficznych – spółki, które generują przychody zarówno misyjne, jak i komercyjne.
Minister Skarbu Państwa w rozporządzeniu określi tryb przyznawania i rozliczania dotacji budżetowej dla PAP, określi koszty i przychody oraz zakres danych, jakie powinny być zawarte we wniosku o przyznanie dotacji. W akcie tym będzie również wskazana zawartość sprawozdań, które, z mocy prawa, PAP musi przedkładać.
* * *
Rada Ministrów przyjęła poprawki do obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2953), przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Poprawki dotyczą obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, który ma ochronić kilkaset tysięcy działkowców przed konsekwencjami orzecznictwa sądów administracyjnych, czyli w praktyce rozbiórką altan w rodzinnych ogrodach działkowych.
Przygotowane poprawki są wynikiem zaleceń premier Ewy Kopacz, która na spotkaniu z działkowcami w listopadzie br. obiecała, że zostaną one wspólnie opracowane przez stronę rządową i przedstawicieli działkowców. Poprawki przygotowało Rządowe Centrum Legislacji oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a następnie skonsultowało je z Komitetem Inicjatywy Ustawodawczej „Stop rozbiórkom altan”, który jest inicjatorem obywatelskiej noweli.
Celem znowelizowanych przepisów jest zalegalizowanie obiektów budowlanych wybudowanych na terenach rodzinnych ogrodów działkowych. Najczęściej chodzi o małe, murowane domki, które nie mieszczą się w definicji altany (budowla o lekkiej, ażurowej konstrukcji). Takie obiekty – jest ich ok. 900 tys. – nie spełniają parametrów altany, czyli nie powinny znajdować się na działkach. Według prawa, obiekty te są samowolą budowlaną, co dla ich właścicieli oznacza zagrożenie rozbiórką. Żeby do tego nie doszło, Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „Stop rozbiórkom altan” przygotował projekt zmian w obowiązującym prawie.
Rząd, aby wesprzeć inicjatywę obywatelską, zaproponował m.in. następujące rozwiązania:
- Altaną działkową będzie budynek wolno stojący, o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym, lub inny obiekt pełniący taką funkcję. Jego powierzchnia nie może przekraczać 35 m kw., a wysokość 4 m (jeśli dach jest płaski) lub 5 m (jeśli dach jest stromy). Do powierzchni zabudowy nie wlicza się tarasu, werandy lub ganku, jeśli ich łączna powierzchnia nie przekracza 12 m kw.
- Wszystkie budynki, wybudowane przed wejściem znowelizowanego prawa w życie, które spełnią ustawowe kryteria altany – zostaną uznane za legalne. Za legalizację obiektów nie będzie pobierana opłata legalizacyjna. W przypadku altan objętych postępowaniami dotyczącymi wydania decyzji o nakazie rozbiórki – postępowania te będą umarzane.
- W przypadku wątpliwości, czy budynek w ogrodzie spełnia kryteria altany, działkowiec będzie mógł wystąpić do nadzoru budowlanego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego, że domek jest altaną. Za taki wniosek nie będzie pobierana opłata skarbowa. Po otrzymaniu wniosku z odpowiednimi dokumentami, inspektor nadzoru budowlanego na miejscu sprawdzi czy obiekt spełnia parametry przedstawione w dokumentach. Jeśli organ nadzoru budowlanego potwierdzi zgodność – działkowiec otrzyma zaświadczenie, jeśli odmówi wydania zaświadczenia – właściciel ogrodu będzie miał prawo zaskarżenia tej decyzji.
- Jeśli właściciel ma nakaz rozbiórki obiektu znajdującego się na działce, ale faktyczna rozbiórka jeszcze się nie rozpoczęła, to organ nadzoru budowlanego, który wydał taką decyzję w pierwszej instancji, ma stwierdzić jej wygaśnięcie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 09.12.2014, 13:49 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |