Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Rynkowa podaż większości zbóż jest wyraźnie uszczuplona. Notowane zwyżki cen ziarna na przestrzeni ostatnich 2 tygodni oraz niepewność co do wielkości tegorocznych zbiorów spowodowała, iż rolnicy, którzy jeszcze dysponują zapasami ziarna usztywnili się na ich sprzedaż, licząc na dalszy wzrost cen" - informuje Izba Zbożowo-Paszowa.
Według Izby, mało jest ofert sprzedaży pszenicy (szczególnie ziarna paszowego), jęczmienia i pszenżyta. Więcej jest chętnych do sprzedaży kukurydzy.
W połowie minionego tygodnia, w zależności od regionu, rynkowe ceny zbóż ze zbiorów 2014 roku z dostawą kształtowały się, według Izby, następująco: pszenica konsumpcyjna (gluten 26 proc.) – 650 - 730 zł/t, pszenica paszowa – 640 -700 zł/t, żyto konsumpcyjne 460 - 510 zł/t, żyto paszowe – 440 - 490 zł/t, pszenżyto – 560 - 590 zł/t, jęczmień paszowy – 560 - 590 zł/t, kukurydza – 550 - 620 zł/t.
Zapasy ubiegłorocznych nasion w kraju są znikome, co spowodowało wyraźne zwyżki cen rzepaku. Obecne ceny rzepaku z dostawą przekraczają 1700 zł/t, w ubiegłym roku, w tym czasie, były one na poziomie 1250 zł za tonę.
W wielu przypadkach rolnicy ociągają się z zawieraniem umów na dostawy zbóż z tegorocznych zbiorów licząc na dalszy wzrost cen. Krajowi przetwórcy obecnie proponują zakup ziarna z dostawą sierpień-wrzesień za pszenice konsumpcyjną – 620 -700 zł/t, pszenicę paszową – 550 - 600 zł/t, żyto konsumpcyjne – 430 - 500 zł/t, pszenżyto – 460 - 530 zł/t, jęczmień – 520 - 560 zł/t.
Na nieco wyższy zarobek mogą liczyć producenci zbóż, którzy dostarczą ziarno do portów z przeznaczeniem na eksport. (PAP)
awy/ pz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.06.2015, 10:40 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |