Newsletter

XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy: Innowacyjność siłą konkurencyjną Krajowej Spółki Cukrowej i innych polskich przedsiębiorstw spożywczych

10.09.2015, 14:59aktualizacja: 10.09.2015, 14:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W drugim dniu XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju uczestnicy panelu dotyczącego rynku rolno-spożywczego dyskutowali, co wpłynęło na dynamiczny rozwój branży. Rozważano też dalsze scenariusze ekspansji sektora. "Kolejnym etapem konkurowania z zachodnimi przedsiębiorstwami spożywczymi są innowacje" - uważa dyrektor Sebastian Kwiatkowski z Krajowej Spółki Cukrowej S.A.

Podczas panelu "Rynek rolno-spożywczy - scenariusze rozwoju" wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak zwrócił uwagę, że w ciągu 11 lat od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dodatnie saldo w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi wzrosło ponad 13-krotnie, do 6,7 mld euro. "Ta tendencja się utrzymuje. Według danych za pierwsze półrocze bieżącego roku w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku mamy dalszy wzrost wyników handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi o 6 proc." - zaznaczył.

W tym okresie, pomimo 70-proc. spadku eksportu tych produktów do Rosji, dodatnie saldo w handlu zagranicznym zwiększyło się o kolejnych 500 mln zł.

Zdaniem dyrektora ds. strategii i rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Sebastiana Kwiatkowskiego obecnie polscy przedsiębiorcy posiadają kapitał i równie dobre systemy zarządzania, co ich zagraniczni odpowiednicy.

"Po modernizacji cukrowni należących do KSC, likwidacji opóźnienia technologicznego, uzyskania efektu skali i wdrożenia najnowocześniejszych systematów zarządów, kolejną płaszczyzną konkurowania są innowacje, rozszerzanie portfolio produktów, dywersyfikacja branżowa i ekspansja międzynarodowa" - wyliczał Sebastian Kwiatkowski.

Jak podkreślił Kwiatkowski, KSC S.A. robi to już teraz. "Zaczynamy oferować produkty, których nasza konkurencja jeszcze nie posiada, więc możemy mieć na nich wysoką marżę - wskazał. - Polski Cukier jest koncernem zintegrowanym pionowo. Dzięki umowom kontraktacyjnym i doskonałej współpracy z plantatorami ma zapewnioną dostawę odpowiedniej ilości surowca w stabilnej cenie. Cukier z KSC zapewnia surowiec dla polskiego przemysłu spożywczego i jest również wykorzystywany we własnej fabryce słodyczy, zapewniając konsolidację marży na kolejnych etapach wytwarzania produktu, od rolnika do klienta indywidualnego". 

Krajowa Spółka Cukrowa jest ósmym co do wielkości w Europie i największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Tylko w ciągu dwóch lat 2012 - 2013 z KSC S.A. do Skarbu Państwa wpłynęła większość dywidendy wynoszącej 930 mln zł (Skarb Państwa ma 80 proc. udziałów w KSC). "W ciągu trzech ostatnich lat łącznie z dywidendy i podatków wygenerowaliśmy 1,6 mld zł" - wyliczył Sebastian Kwiatkowski.

Podkreślił przy tym, że początki były trudne - na jedną cukrownię przypadało 33 tys. ton produkcji, a na pracownika 177 ton. Dla porównania: w ostatnim roku na jedną cukrownię przypadło 109 tys. ton produkcji, a na pracownika 510 ton: "Miarą postępu technicznego jest fakt, że na jedną jednostkę produktu cukrownie zużywają 90 proc. mniej wody, 50 proc. mniej ciepła i 30 proc. mniej koksu lub antracytu, a także o jedną czwartą mniej energii elektrycznej. Jesteśmy efektywni i osiągnęliśmy efekt skali. Zmodernizowaliśmy cukrownie, które są porównywalne do cukrowni z Zachodu" - podkreślił dyrektor ds. strategii i rozwoju spółki.

W ciągu 10 lat spółka wydała na inwestycje ok. 1,5 mld zł. Rozpoczęto budowę silnej grupy kapitałowej, poszerzając obszary działania. "Weszliśmy w segment przetwórstwa owocowo-warzywnego i zbożowo-młynarskiego. Produkujemy również skrobię i białko ziemniaczane, mamy także fabrykę cukierków i zaczynamy budowę nowoczesnego zakładu wyrobów czekoladowych - wyliczył dyrektor Kwiatkowski. - Wejście w nowe segmenty rynku spożywczego gwarantuje nam stabilność i finansowe bezpieczeństwo, dzięki uzyskiwaniu przychodów z różnych obszarów działalności".

W ocenie dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Andrzeja Gantnera to słuszny kierunek, "aby sprostać przyszłym wyzwaniom branży, potrzeba silnych grup producenckich. Musimy wprowadzić i promować produkty premium, wreszcie doprowadzić do tego, żeby nasze produkty zaczęły być sprzedawane na masową skalę" - zaznaczył.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.09.2015, 14:59
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ