Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd zaakceptował dokument: Polityka ochrony konkurencji i konsumentów.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.
Podjęto uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu Wsparcia Bezpieczeństwa Regionu 2022”.
Rząd przyjął sprawozdanie z realizacji ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2014 r.
* * *
Rada Ministrów przyjęła dokument: Polityka ochrony konkurencji i konsumentów, przedłożony przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Usprawnienie systemu ochrony konkurencji i konsumentów, udoskonalenie metod wykrywania karteli, przeciwdziałanie naruszeniom praw słabszych uczestników rynku – to główne elementy polityki ochrony konkurencji i konsumentów.
Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są działania na rzecz osiągnięcia jak najwyższego poziomu zaufania i zadowolenia konsumentów, co jest możliwe dzięki skutecznej ochronie konkurencji oraz interesów i praw słabszych uczestników rynku. Istotne jest też respektowanie zasad sprawiedliwości proceduralnej w relacjach z przedsiębiorcami. W „Polityce ochrony konkurencji i konsumentów” przedstawiono sposób realizacji tych celów.
Jednocześnie po raz pierwszy w jednym dokumencie ujęto strategie: rozwoju konkurencji oraz politykę konkurencji. Ochrona konkurencji i ochrona konsumentów mają bowiem wspólny cel – dobrobyt konsumenta i tworzenie warunków gospodarczych, w których efektywna konkurencja to także uczciwe relacje przedsiębiorców ze słabszymi uczestnikami rynku. Połączenie w jednym dokumencie wątków konsumenckich i związanych z ochroną konkurencji sprzyja efektowi synergii oraz zwiększa przejrzystość i spójność działań państwa w tych obszarach.
Dokument koncentruje się na usprawnieniu systemu ochrony konkurencji i konsumentów. Nie określono w nim jednak tylko programu działania UOKiK, ale zwrócono również uwagę na najważniejsze kierunki aktywności innych podmiotów (m.in. członków rządu, organów kontroli i organizacji pozarządowych), a także korzyści wynikające z wymiany doświadczeń i współpracy między nimi.
Z dokumentu wynika, że rywalizacja rynkowa jest – obok odpowiedniego otoczenia instytucjonalno-prawnego – kluczowym elementem sprawnie funkcjonującej gospodarki. Stanowi dźwignię rozwoju i szybszego wzrostu, stymuluje przedsiębiorców do podnoszenia efektywności, a także kreuje warunki do rozwoju innowacji. W efekcie tworzy nowe miejsca pracy, wymusza spadek cen i wzrost jakości oraz daje konsumentom większy wybór produktów i usług. Dlatego tak istotne jest skuteczne oraz konsekwentne eliminowanie i zapobieganie powstawaniu niedozwolonych porozumień, praktyk nadużywania pozycji dominującej oraz efektywne kontrolowanie koncentracji przedsiębiorców.
Konkurencja nie jest wartością samą w sobie. Jej ostatecznym beneficjentem jest konsument.
Głównym celem ochrony konkurencji jest zapewnienie warunków do jej funkcjonowania, tam gdzie będzie ona wpływać na zwiększenie efektywności gospodarowania i innowacyjności, a w efekcie służyć konsumentom. W sytuacji braku konkurencji, zbudowanie rynku prokonsumenckiego jest utrudnione, nie tworzy się zaufanie słabszych uczestników rynku do otoczenia, w którym funkcjonują.
Ochrona konkurencji i konsumentów jest ważnym narzędziem ochrony wolności gospodarczej. Społeczna gospodarka rynkowa opiera się na trzech zasadach:
- wolności konkurowania – chodzi o wolność firm od zachowań antykonkurencyjnych innych przedsiębiorców, np. zmów czy nadużywania pozycji dominującej na rynku;
- wolności od interwencji – rozumianej jako wolność od nieuzasadnionych szerszym interesem publicznym zakłóceń konkurencji przez państwo;
- uczciwości konkurencji – czyli posługiwanie się wobec innych uczestników rynku (konkurentów, klientów, konsumentów) tylko metodami zgodnymi z dobrymi obyczajami.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Zmiany wprowadzone do ustawy wynikają z zastrzeżeń Komisji Europejskiej dotyczących niewłaściwego wdrożenia dyrektywy 2006/126/WE w sprawie praw jazdy.
Aby dostosować przepisy do zaleceń KE, z ustawy usunięto przepis dający możliwość wcześniejszego uzyskania prawa jazdy kategorii A przez strażaków.
Do ustawy wprowadzono zapisy korygujące wiek uzyskania prawa jazdy. Funkcjonariusze Policji i Straży Granicznej będą mogli uzyskać prawo jazdy kategorii A po ukończeniu 18 lat. Prawo jazdy kategorii C będą mogli uzyskać funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu – po ukończeniu 19 lat. Natomiast otrzymanie prawa jazdy kategorii D przez funkcjonariuszy Policji, PSP, SG i BOR będzie wymagało 21 lat.
Ponadto, zgodnie ze wskazaniami KE, uzupełniono przepis określający zasady ustalania miejsca zamieszkania przy wydawaniu prawa jazdy.
Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu Wsparcia Bezpieczeństwa Regionu 2022”, przedłożoną przez ministra obrony narodowej.
Realizacja „Programu Wsparcia Bezpieczeństwa Regionu 2022” (ReSAP) powinna pogłębić relacje polityczno-wojskowe i przemysłowe z państwami sojuszniczymi: Grupą Wyszehradzką (Czechami, Słowacją, Węgrami), państwami bałtyckimi (Litwą, Łotwą, Estonią) oraz Rumunią i Bułgarią.
Celem programu jest udzielanie pomocy tym państwom w osiąganiu zdolności bojowych (przez możliwość kształcenia w krajowych uczelniach wojskowych, centrach i ośrodkach szkolenia) oraz wyposażenie w sprzęt wojskowy wyprodukowany w Polsce.
Wdrożenie programu oznaczać będzie ściślejsze powiązanie potencjałów obronnych w naszym regionie, czyli wykorzystywanie tych samych typów uzbrojenia i wyspecjalizowanych ośrodków serwisowo-remontowych, ujednolicenie procedur szkolenia i wspólne ćwiczenia.
Główne założenia programu ReSAP:
- stworzenie efektywnego mechanizmu wykorzystania istniejących instrumentów wsparcia finansowego w celu nabycia wyrobów lub usług polskiego przemysłu obronnego z uwzględnieniem skali i możliwości Polski;
- przyjęcie wspólnego kierunku działań administracji publicznej w obszarze promocji oferty polskiego przemysłu obronnego na wybranych rynkach;
- przyznanie ministrowi obrony narodowej uprawnień dotyczących wsparcia promocji przemysłu obronnego,
- przyznanie ministrowi obrony narodowej wiodącej roli w realizacji programu ReSAP;
- wzmocnienie potencjału obronnego państw sojuszniczych.
Program przewiduje pomoc finansową, która obejmie:
- zakupy wyrobów przemysłu zbrojeniowego dokonywane w polskich podmiotach przemysłowych w ramach kredytów,
- studia i szkolenia w uczelniach wojskowych, centrach i ośrodkach szkoleniowych Rodzajów Sił Zbrojnych,
- promocję sił zbrojnych i polskiego sprzętu wojskowego,
- przekazywanie nieodpłatne siłom zbrojnym państw sojuszniczych sprzętu wojskowego (uznanego przez resort obrony narodowej za zbędny, podlegający rotacji lub wskazany decyzją ministra obrony narodowej).
Wsparcie oparte ma być na umowach zawieranych przez polski rząd z rządami wymienionych państw. Zakupy realizowane będą w polskich firmach na podstawie kredytów rządowych, eksportowych i bankowych na zakup sprzętu wojskowego. Polska Grupa Zbrojeniowa SA w Radomiu będzie finansować sprzedaż sprzętu wytworzonego przez spółki Grupy.
Realizacja programu oznacza dla polskiego przemysłu zwiększenie zamówień, zmniejszenie kosztów związanych z kwalifikacją i certyfikacją wyrobów, rozwój badań i prac rozwojowych. Wszystko to przyczyni się do wzmocnienia kondycji i konkurencyjności polskiego przemysłu sektora obronnego.
Program ReSAP jest ważnym elementem polityki zagranicznej Polski, zwiększającym bezpieczeństwo państwa. Ścisła współpraca sojusznicza państw regionu leży w interesie Polski i pozwoli rozwinąć ponadnarodową współpracę militarno-polityczną.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
* * *
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2014 r., przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.
Od momentu obowiązywania ustawy, tj. od kwietnia 2011 r. dynamicznie rośnie liczba żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów oraz liczba miejsc w tych instytucjach, a także dzieci objętych w nich opieką.
W 2010 r. było 511 żłobków i oddziałów żłobkowych, a w 2014 r. funkcjonowało już 2 493 placówek dla najmłodszych: żłobków (1 667), klubów dziecięcych (384) i dziennych opiekunów (442). Oznacza to wzrost liczby tych instytucji aż o 388 proc. W gminach wiejskich było 311 takich instytucji, w tym 183 żłobki, 53 kluby dziecięce i 75 opiekunów dziennych.
Wzrosła także liczba maluchów objętych opieką z ok. 2,6 proc. w 2010 r. do ok. 7,1 proc. w 2014 r. Oceniono, że w 2015 r. odsetek ten wzrośnie do 8 proc.
W 2014 r. najliczniejszą grupę dzieci objętych opieką stanowiły maluchy między 2 a 3 rokiem życia – 52 proc. W skali kraju co 16 dziecko w wieku do lat 3 miało zapewnioną opiekę w żłobku, klubie dziecięcym lub opiekuna dziennego.
Odnotowano także przyrost miejsc opieki z ok. 32,5 tys. w 2010 r. do ok. 71,4 tys. w 2014 r. (w tym na terenach wiejskich ok. 4,7 tys.). To wzrost o 120 proc. O 689 proc. wzrosła liczba opiekunów dziennych – z 56 (koniec 2013 r.) do 442 (koniec 2014 r.)
W 2012 r. 52 proc. wszystkich żłobków stanowiły utworzone przez gminy. W kolejnych latach ten udział się zmniejszał: w 2013 r. – 36 proc. i w 2014 r. – 29 proc.
Jeśli chodzi o kluby dziecięce to było to odpowiednio: w 2012 r. – 10 proc., w 2013 r. – 6 proc. i w 2014 – 5 proc. Jednocześnie w 2012 r. żłobków utworzonych przez osoby fizyczne było 40 proc., a przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej – 8 proc. W 2014 r. było to odpowiednio: 52 proc. i 19 proc. Dla klubów dziecięcych było to w 2014 r.: 82 proc. i 13 proc.
W 2014 r. koszt pobytu dziecka w żłobku wynosił 987 zł, z czego 640 zł ponosiły gminy, a 347 zł rodzice. W przypadku klubu dziecięcego było to odpowiednio: 591 zł, 234 zł i 357 zł.
Rośnie liczba dotowanych żłobków i klubów dziecięcych: w 2013 r. było ich 803 (753 żłobki i 50 klubów dziecięcych), a w 2014 r. – 1 114 (w tym 995 żłobków i 119 klubów dziecięcych). To wzrost o 39 proc.
Wydatki ponoszone przez budżet państwa i gminy na placówki opieki nad maluchami wzrosły z 573,8 mln zł w 2013 r. do 652,7 mln w 2014 r. Z tej kwoty na żłobki przeznaczono 637,8 mln zł, na kluby dziecięce 8,6 mln zł i 6,2 mln zł na opiekunów dziennych.
Jeśli chodzi o program budowy żłobków „Maluch” to w 2014 r. na jego realizację wydano 101 mln zł z budżetu państwa. W 2015 r. na ten cel zostanie przeznaczone 151 mln zł. Pieniądze pójdą na budowę nowych placówek i utrzymanie istniejących. Około 13 730 miejsc opieki (ponad 35 proc.) powstało i funkcjonuje dzięki środkom z tego programu. Najwięcej nowych miejsc opieki powstaje w żłobkach.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.09.2015, 17:33 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |