Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MF: nowe e-usługi Służby Celnej - eBooking TRUCK i pojedyncze okienko rozliczeniowe - ZEFIR2 (komunikat)

12.10.2015, 16:55aktualizacja: 12.10.2015, 16:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MF informuje:

Służba Celna w październiku 2015 roku uruchomiła dwie nowe usługi ułatwiające międzynarodowy obrót towarowy. Wśród wdrożonych rozwiązań jest usługa umożliwiająca rezerwacje on-line terminu odprawy granicznej w oparciu o System eBooking TRUCK, a także centralizacja rozliczeń ceł i podatków obsługiwanych przez Służbę Celną w oparciu o Zintegrowany System Poboru Należności i Rozrachunków z UE i Budżetem ZEFIR 2.

To kolejne dwie usługi wpisujące się w misję Służby Celnej czyli usprawnianie przekraczania granicy oraz ułatwianie prowadzenia legalnej działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, których działania zawodowe wiążą się np. z handlem międzynarodowym, już o tym wiedzą i korzystają, bo nowe usługi pozwalają na duże oszczędności czasu i pieniędzy, a tym samym podniesienie konkurencyjności działań.

System eBooking TRUCK to nowe rozwiązanie informatyczne dedykowane usprawnieniu ruchu wywozowego towarów z Polski, stworzone w oparciu o badania środowiska transportowego. Dzięki specjalnemu serwisowi internetowemu kierowcy samochodów ciężarowych a w ich imieniu także przedsiębiorcy transportowi mogą z wyprzedzeniem 30-dniowym rezerwować termin odprawy granicznej. Usługa dostępna jest od 5 października 2015 r. dla korzystających z odpraw na przejściu granicznym w Grzechotkach (granica z Federacją Rosyjską) i Terminalu Samochodowym w Koroszczynie (granica z Białorusią). To pierwszy tego typu system uruchomiony na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej, którego głównym celem jest zwiększenie przepustowości na wschodnich granicach Polski.

Internetowe rezerwacje już zyskują zwolenników. Tylko w pierwszym tygodniu dostępności z eBooking TRUCK skorzystało 352 użytkowników, kierowców i przedsiębiorców. W tym czasie odprawionych zostało łącznie 5315 pojazdów ciężarowych, wśród których znaleźli się także pierwsi użytkownicy rezerwujący on-line termin odprawy z wyprzedzeniem.

Służba Celna liczy także, że eBooking TRUCK szybko zyska zwolenników dzięki prostej obsłudze sytemu w 5 krokach:

1. Rejestracja poprzez stronę www.e-booking.gov.pl (czynność jednorazowa, po której możliwe będzie zalogowanie się na konto),

2. Rezerwacja dogodnego terminu odprawy – samemu lub przy wsparciu np. spedytora lub agenta celnego,

3. Otrzymanie potwierdzenia rezerwacji terminu na podany adres e-mail,

4. Przyjazd do strefy oczekiwania na przejściu granicznym, np. na 2 godziny przed odprawą,

5. Wywołanie ze strefy oczekiwania i odprawienie się o zarezerwowanej wcześniej godzinie.

Szczegółowe informacje na temat systemu można znaleźć na stronie internetowej: www.e-booking.gov.pl.

Zintegrowany System Poboru Należności i Rozrachunków z UE i Budżetem ZEFIR 2 to zupełnie nowa jakość w zakresie poboru należności i rozliczeń z przedsiębiorcami z tytułu dochodów budżetowych realizowanych przez Służbę Celną. ZEFIR 2 jest jednym z systemów wchodzących w skład Systemu Informacyjnego Służby Celnej (SI SC) przewidzianych do realizacji w ramach Programu e-Cło* współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zefir 2 świadczy pełną obsługę poboru należności i rozliczeń z przedsiębiorcami, z tytułu dochodów budżetowych realizowanych przez Służbę Celną. Jest narzędziem wspomagającym rozliczenia z budżetem zarówno naszego kraju jak i Unii Europejskiej, wykorzystywanym przez wszystkie jednostki Służby Celnej w pełnym zakresie oraz organy skarbowe, a także Ministerstwo Finansów, w obszarze sprawozdawczości i planowania.

Uruchomienie Systemu ZEFIR 2 zostało poprzedzone standaryzacją przelewów w zakresie ceł i podatków obsługiwanych przez Służbę Celną oraz udostępnieniem Klientom usługi e-Klient i Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (www.puesc.gov.pl). Wraz z Systemem ZEFIR2 uruchomiono obsługę zabezpieczeń w akcyzie, tranzycie i imporcie w oparciu o nowy System Obsługi Zabezpieczeń OSOZ2.

Korzyści płynące z wprowadzonego rozwiązania:

• rozliczania dochodów budżetu państwa obsługiwanych przez Służbę Celną prowadzone są:

w jednym miejscu - w Centrum Rozliczeń w Nowym Targu w ramach IC w Krakowie (alokacja zadań, nie kadr);

• podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie rozliczeń dochodów budżetu państwa – jedno konta dla cła i podatku VAT (dotychczas 16 kont) i jedno konto dla wpłat podatku akcyzowego (dotychczas 16), zakładana automatyzacja rozliczeń wpłat minimum 50%;

• uproszczenie oraz zwiększenie efektywności działań po stronie przedsiębiorców i podatników, a także obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw; standard przelewu ogranicza możliwość omyłki i ewentualnych zaległości we wpłatach (minimalizacja odsetek);

• uzyskanie przez przedsiębiorcę i podatnika szybkiej informacji o stanie swojego konta dzięki współpracy Systemu ZEFIR2 z Platformą Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Zefir 2 będzie obsługiwał 1/3 dochodów budżetu państwa. Przewiduje się ponad 5.000 użytkowników wewnętrznych systemu. W pierwszych 2 dniach złożono 850 deklaracji AKCU w formie elektronicznej oraz pobrano 2300 potwierdzeń zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych.

Rok 2015 to przełomowy moment na drodze rozwoju e-usług polskiej Służby Celnej - w drugą połowę 2015 roku weszliśmy z uruchomioną, w ramach Programu e-Cło, nową Platformą Usług Elektronicznych www.puesc.gov.pl czyli pojedynczym punktem dostępu do systemów informatycznych Służby Celnej dla wszystkich przedsiębiorców. Dzięki e-Klientowi SC, poprzez konto na platformie PUESC, możliwy jest dostęp do wszystkich danych, informacji wysyłanych i odbieranych poprzez konto, wniosków, komunikatów, informacji finansowych itp. W jednej aplikacji dokonamy wszystkich rejestracji wynikających z obowiązujących przepisów (EORI, AKC-R) i pozyskamy dane referencyjne, umożliwiające np. automatyczną obsługę zgłoszeń celnych. Proces zmian zakończy udostępnienie docelowych rozwiązań obsługujących IMPORT, EXPORT i TRANZYT oraz obrót towarami z zawieszoną akcyzą.

*Program e-Cło jest jednym z elementów modernizacji Służby Celnej. Jego głównym celem jest ułatwienie wszystkim obywatelom dostępu do usług polskiej Służby Celnej. Celem jest sukcesywne przejście z papierowego, do w 100% elektronicznego obiegu dokumentów, we wszystkich obszarach świadczenia usług publicznych związanych z poborem należności celnych, akcyzy i podatku od gier.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pd/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.10.2015, 16:55
Źródło informacji MF
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ