Newsletter

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

27.10.2015, 13:43aktualizacja: 27.10.2015, 13:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

• projekt ustawy Prawo zamówień publicznych,

• projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Rada Ministrów przyjęła dokument „Plan działań zmierzających do przygotowania szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 roku”.

Podjęła:

• uchwałę zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów,

• uchwałę w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej porozumieniem między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Bułgarii w sprawie zapewnienia wsparcia logistycznego dla samolotów MiG-29 przez podpisanie.

* * * * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Nowy projekt Prawa zamówień publicznych ma zapewnić większą przejrzystość regulacji, ułatwić i uprościć procedury oraz zagwarantować spójność wewnętrzną przygotowanych rozwiązań poprzez wprowadzenie jednakowej terminologii. Nowe Prawo zamówień publicznych wdraża przepisy dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: 2014/24/UE i 2014/25/UE.

Najważniejsze regulacje:

• Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania będą korzystne zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców - dotyczy to szczególnie małych i średnich przedsiębiorców, poprzez m.in.:

- lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi najlepiej odpowiadającej potrzebom zamawiającego,

- skrócenie minimalnych terminów w procedurach udzielania zamówień,

- zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia. Wykonawca będzie przedstawiał oświadczenie o spełnianiu warunków w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, który ma potwierdzać m.in. dopełnianie kryterium kwalifikacji (czy braku podstaw do wykluczenia wykonawcy) oraz kryteriów selekcji także w odniesieniu do podmiotów trzecich i podwykonawców. Zakazane będzie żądanie dokumentów wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza oraz żądanie dokumentów, którymi zamawiający dysponuje lub które może pobrać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych baz danych wyłącznie od wykonawcy,

- fakultatywność wadium i terminu związania ofertą,

- zlikwidowanie obowiązków zamawiających dotyczących przesyłania do prezesa UZP zawiadomień o: wszczęciu postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zawarciu umowy ramowej lub ustanowieniu dynamicznego systemu zakupów na okres dłuższy niż 4 lata,

- otwarcie katalogu przesłanek unieważnienia postępowania.

• Elektronizację zamówień publicznych, która polega na:

- obowiązkowej komunikacji elektronicznej między wykonawcą a zamawiającym,

- przy składaniu ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu obowiązku stosowanie profilu nabywcy, stanowiącego rozwiązanie techniczne umożliwiające realizację udzielenia zamówienia publicznego, w tym sporządzanie dokumentów elektronicznych, ich udostępnianie, przekazywanie i przechowywanie,

- stworzeniu elektronicznej platformy zamówień publicznych e-Zamówienia, na której będzie znajdował się Biuletyn Zamówień, profil nabywcy oraz aukcje elektroniczne - zwiększy to dostępność oraz przejrzystość realizowanych procesów z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa danych,

- uproszczeniu obowiązków związanych ze sprawozdawczością.

• Promowanie i realne wykorzystywanie pozaekonomicznych celów zamówień publicznych, takich jak: ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności, w tym:

- nacisk na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (niekoniecznie oferty najtańszej), czyli oferty opartej nie tylko na efektywności kosztowej, ale uwzględniającej również inne aspekty, czyli kryteria jakościowe, społeczne, środowiskowe i innowacyjne, poprzez:

1) uwzględnienie w kryteriach oceny ofert relacji jakości do ceny lub kosztu,

2) dopuszczalności stosowania kryteriów dotyczących organizacji, kwalifikacji i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji danego zamówienia, jeżeli te wymagania mogą mieć znaczący wpływ na poziom wykonania zamówienia publicznego,

3) wykorzystanie w ramach kryterium kosztu podejścia opartego na efektywności kosztowej, takiego jak rachunek kosztów cyklu życia,

4) wprowadzenie zasady, że zastosowanie wyłącznie kryterium ceny jest dopuszczalne, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe,

- użycie przyjaznych dla środowiska sposobów produkcji, itp.,

- ustanowienie trybu partnerstwa innowacyjnego, które ma dotyczyć nabywania produktów i usług, które nie są jeszcze dostępne na rynku,

- promowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz defaworyzowanych poprzez obniżenie warunku poziomu zatrudniania tych osób z 50 proc. do 30 proc.

• Zapewnienie lepszego dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom poprzez:

- zachęcanie zamawiających do zawierania kilku mniejszych umów (udzielania zamówień w częściach, o które łatwiej będzie się ubiegać MŚP),

- ograniczenia żądania spełniania wygórowanych warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej (średni roczny obrót - maksymalnie dwukrotność szacunkowej wartości zamówienia).

• Uproszczenie procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych itp. poprzez:

- podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek przestrzegania przepisów ustawy,

- umożliwienie zastosowania kryteriów jakościowych, takich jak: dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług,

- umożliwienie określenia własnej procedury udzielenia zamówienia składającej się co najmniej z obowiązku odpowiedniego upublicznienia informacji o wszczęciu postępowania i zawarcia umowy oraz przestrzegania zasad równego traktowania.

• Uwzględnienie w zamówieniach publicznych zagadnień związanych z przestrzeganiem prawa pracy, prawa ochrony środowiska oraz zabezpieczenia społecznego poprzez przewidzenie przesłanek wykluczenia wykonawcy, warunkiem jest, by zamawiający był w stanie wykazać to za pomocą dowolnych środków dowodowych. Ww. kwestie powinny być również uwzględniane w ramach badania rażąco niskiej oferty (zgodność badanej oferty z przepisami prawa pracy obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie publiczne, w szczególności z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu oraz z przepisami o zabezpieczeniu społecznym i prawa ochrony środowiska),

- przewidywanie stosowanych klauzul realizacji umowy o zamówienie publiczne przez wykonawców i podwykonawców w zakresie przestrzegania ww. przepisów prawa, jak również zawiadamianie właściwych organów (inspekcji pracy, inspekcji ochrony środowiska i ZUS) o stwierdzonych lub podejrzewanych naruszeniach ww. przepisów.

• Zapewnienie realnego udziału podmiotów trzecich, na których zasoby powołuje się wykonawca poprzez wprowadzenie norm dotyczących:

1) konieczności realizacji robót budowlanych lub usług przez podmioty trzecie, na których wykształcenie, kwalifikacje zawodowe lub doświadczenie wykonawca powołał się w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,

2) możliwości wymagania od wykonawcy i podmiotów trzecich odpowiedzialności solidarnej w przypadku polegania przez wykonawcę na zdolnościach podmiotów trzecich jeśli chodzi o ich sytuację ekonomiczną lub finansową,

3) weryfikacji w stosunku do podmiotów trzecich kryteriów kwalifikacji, kryteriów selekcji i braku podstaw do wykluczenia.

• Zwiększenie pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej modyfikacji umowy poprzez wdrożenie wszystkich przesłanek dopuszczalności zmiany umowy wynikającej z orzecznictwa TSUE i postanowień unijnych, co powinno służyć większej elastyczności i dostosowaniu do zmiennych okoliczności faktycznych i prawnych realizacji zamówień publicznych.

• Zmiany systemu kontroli zamówień publicznych, które zmierzają do objęcia kontrolą możliwie wszystkich czynności podejmowanych przez zamawiającego objętych regulacjami ustawy (przed wszczęciem, po wszczęciu postępowania, po zawarciu umowy), nie zaś tylko czynności podejmowanych pomiędzy wszczęciem postępowania a wyborem oferty. Umożliwienia prowadzenia przez prezesa UZP kontroli planowych, zamiast wyłącznie kontroli uprzednich i kontroli na wniosek podmiotów zewnętrznych.

• Zmiany w zakresie kompetencji i zadań wykonywanych przez prezesa UZP, do którego należeć będzie m.in.: przeprowadzanie kontroli, opracowywanie i upowszechnianie wzorcowych dokumentów oraz informacji i wytycznych dotyczących stosowania prawa zamówień publicznych, a także upowszechnianie orzecznictwa Izby, sądów oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, utrzymywanie platformy e-Zamówienia, nakładanie kar pieniężnych, występowanie z pozwem o unieważnienie umowy.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi, przedłożony przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Głównym celem projektu ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi jest ograniczenie niepewności prawnej przy przyznawaniu koncesji, ułatwienie realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w infrastrukturze i usługach strategicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu warunków dotyczących najlepszego stosunku jakości do ceny. Przyjęte regulacje zwiększają przejrzystość i uczciwość w postępowaniach o udzielenie koncesji, w szczególności poprzez ograniczenie arbitralności działań zamawiających, co ułatwi wykonawcom dostęp do rynku koncesji.

Nowe prawo wdraża przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji.

Przygotowane rozwiązania, wzorem nowych przepisów Prawa zamówień publicznych, promują i dają możliwość realnego wykorzystywania przy zawieraniu umów koncesji pozaekonomicznych elementów, takich jak: ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności. W opisie przedmiotu koncesji na roboty budowlane lub usługi będą uwzględniane szczególne warunki realizacji umów koncesji, odnoszące się m.in. do: aspektów gospodarczych, środowiskowych, społecznych, innowacyjnych, przestrzegania przez koncesjonariusza przepisów prawa pracy, ochrony środowiska i zabezpieczenia społecznego, podwykonawstwa, rozszerzenia zakresu dopuszczalnych zmian, wypowiedzenia oraz unieważnienia zawartej umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Przy realizacji umów koncesji zalecane jest także branie pod uwagę względów społecznych, dotyczących m. in. społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych lub innych osób defaworyzowanych (zgodnie z art. 35 dyrektywy koncesyjnej). Przepisy projektowanej ustawy przewidują, że zamawiający (w ogłoszeniu o koncesji albo we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym) będą mogli zastrzec, że o zawarcie umowy koncesji mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których statutowym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych. Przewidziano także, że zamawiający może określić minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób, nie mniejszy niż 30 proc. osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców,

Pozostałe regulacje dotyczą:

• Uproszczenia procedur postępowania o zawarcie umowy koncesji i ich uelastycznienia. Nowe rozwiązania będą korzystne zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, dotyczy to szczególnie małych i średnich przedsiębiorców, poprzez m.in.:

- zmniejszenie obowiązków formalnych wykonawców na etapie postępowania o zawarcie umowy koncesji, uproszczenie i uelastycznienie procedur. Wykonawca będzie przedstawiał oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, a obowiązek złożenia wszystkich dokumentów dotyczy co do zasady wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą,

- możliwość swobodnego określenia procedury prowadzącej do wyboru koncesjonariusza (skrócenia terminu na składanie wniosków oraz określenia ustawowego terminu składania ofert),

- określenia przez zamawiających szczegółowych warunków związanych z realizacją umowy koncesji, a więc aspektów gospodarczych, środowiskowych i społecznych, związanych z zatrudnieniem lub innowacyjnością. Dodatkowo warunki te, powiązane z przedmiotem koncesji, będą musiały zostać wskazane w ogłoszeniu o koncesji lub w innych dokumentach zamówienia.

• Rozszerzenia zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, w tym:

- rozszerzenia zakresu podmiotowego stosowania koncesji na roboty budowlane lub usługi na zamawiających sektorowych,

- rozszerzenia zakresu przedmiotowego poprzez uregulowanie kwestii dotyczących koncesji na roboty budowlane lub usługi i umów mieszanych.

• Ukształtowania środków ochrony prawnej w postępowaniach w sprawie zawarcia umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi w sposób analogiczny do mających zastosowanie w zamówieniach publicznych, a tym samym przyznanie wykonawcom ubiegającym się o koncesje możliwości wniesienia odwołania rozpoznawanego przez Krajową Izbę Odwoławczą (w postępowaniu odwoławczym) i skargi przez Sąd Okręgowy (w postępowaniu skargowym) na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, w miejsce wnoszenia skarg i skarg kasacyjnych w trybie sądowo-administracyjnym.

• Modyfikacji rozwiązania umowy koncesji:

- określenie przesłanek modyfikacji umowy koncesji,

- skrócenie okresu trwania umowy o koncesję na roboty budowlane lub usługi w celu ograniczenia niekorzystnych zjawisk polegających na ograniczeniu konkurencji w dostępie do rynku.

• Powierzenia prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych właściwości w sprawach umów koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz określanie zadań i sposobu realizacji kompetencji w zakresie tego rodzaju.

• Wprowadzenia nowych gwarancji ustawowych, dotyczących m.in. konieczności publikacji ogłoszeń, eliminowania konfliktów interesów, opisu przedmiotu zamówienia nie godzącego w uczciwą konkurencję, opisania procedury udzielania koncesji, kwalifikacji podmiotowej do udziału w postępowaniu oraz dostępu do środków odwoławczych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła plan działań zmierzających do przygotowania szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 r., przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Szczyt NATO odbędzie się 8-9 lipca 2016 r. w Warszawie. Jego organizację w Polsce zapowiedzieli szefowie państw członkowskich NATO podczas szczytu w Walii we wrześniu 2014 r.

W marcu 2015 r. został powołany międzyresortowy zespół ds. przygotowania szczytu pod przewodnictwem ministra obrony narodowej. Wiceprzewodniczącym zespołu został minister spraw zagranicznych (MSZ opracowało plan dotyczący dyplomacji i obsługi szczytu w zakresie komunikacji medialnej i współpracy z mediami). Oprócz przedstawicieli innych ministerstw, do zespołu powołano wojewodę mazowieckiego, szefów służb podległych premierowi oraz ministrom: obrony narodowej i spraw wewnętrznych (są to komendanci główni: policji, straży pożarnej i straży granicznej, szef BOR, szefowie wywiadu i kontrwywiadu cywilnego i wojskowego oraz innych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo). Zespół sprawuje kontrolę polityczną nad przygotowaniami do szczytu. Jego przewodniczący co kwartał przedkłada premierowi sprawozdanie z prac zespołu. W ciągu 30 dni od zakończenia szczytu przewodniczący zespołu przekaże premierowi sprawozdanie końcowe.

Zespół opracował plan działań zmierzających do przygotowania szczytu w 2016 r. w Warszawie. Koordynuje działania organów administracji rządowej. Nawiązał i utrzymuje kontakty oraz wymienia doświadczenia z państwami, które były gospodarzami poprzednich szczytów NATO.

W planie wskazano instytucje krajowe zaangażowane w przygotowanie szczytu, przedstawiono zasady organizacyjne i cele oraz sposoby ich realizacji. Uwzględniono w nim wymogi ogólne i podstawowe przedstawione przez Kwaterę Główną NATO. Na ich podstawie określono zakres i podział obowiązków między Polską a KG NATO. W dokumencie przedstawiono także dane techniczne dotyczące różnych obszarów przygotowań, niezbędne do prawidłowego zrealizowania szczytu. Plan to również źródło wytycznych do rozmów Polski z KG NATO w celu wynegocjowania i przyjęcia protokołu uzgodnień, w którym zawarte będą wskazówki dotyczące planowania, organizacji, zarządzania i kontroli działań związanych z przygotowaniami.

Polsce podczas szczytu będzie zależało na podjęciu jak najkorzystniejszych decyzji politycznych i obronnych dla naszego kraju. Chodzi też o promocję i wzmocnienie pozytywnego wizerunku Polski jako wiarygodnego i aktywnego członka Sojuszu Północnoatlantyckiego. Szczyt odbędzie się w szczególnym momencie, gdy euroatlantyckie bezpieczeństwo jest narażone na nowe wyzwania i ryzyka. Szczyt ma podkreślić znaczącą rolę NATO w systemie europejskiego i światowego bezpieczeństwa, w tym zapewnienia bezpieczeństwa Polsce, oraz wskazać na potrzebę elastycznego dostosowywania jego działań i strategii do współczesnych wyzwań i zagrożeń.

Szczyt NATO to duże wyzwanie organizacyjne i logistyczne. Do Polski ma przyjechać ok. 2,5 tys. delegatów. Wśród nich będą m.in. szefowie państw i rządów, liderzy ONZ, Unii Europejskiej, Banku Światowego. Prace szczytu będzie relacjonowało i obserwowało ok. 1,5 tys. przedstawicieli mediów oraz ok. 500 reprezentantów ośrodków naukowych i badawczych zajmujących się polityką zagraniczną i bezpieczeństwa.

Sprawne przygotowanie szczytu opiera się na ścisłej współpracy Polski z KG NATO oraz wsparcia procesu konsultacji między państwami-członkami.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów, przedłożoną przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

Wprowadzono rozwiązania, które dostosowują przepisy Regulaminu pracy Rady Ministrów do zmian wynikających z wejścia w życie 30 sierpnia 2015 r. ustawy z 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym. Nakłada ona na Radę Ministrów obowiązkowy udział w postępowaniach prowadzonych przed Trybunałem Konstytucyjnym w charakterze stałego uczestnika. Udział Rady Ministrów, a także prezesa Rady Ministrów, w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym zapewnia Rządowe Centrum Legislacji, w ramach nowego zadania ustalonego zmienioną ustawą z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.

Biorąc powyższe pod uwagę do Regulaminu pracy Rady Ministrów wprowadzono regulacje dotyczące procedury przygotowywania oraz przedstawiania stanowiska przez Radę Ministrów lub prezesa Rady Ministrów w sprawie rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny. Opracowanie stanowiska będzie konieczne w sprawach, w których rząd będzie występować w charakterze stałego uczestnika postępowania przed TK.

Niezbędne przepisy zawarto w dodanym dziale Va: „Stanowisko w sprawie rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny”. Przyjęto, że Rada Ministrów lub prezes Rady Ministrów będą przedstawiać stanowisko w sprawie rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny – po doręczeniu zawiadomienia o przekazaniu do Trybunału wniosku, pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej. Projekt stanowiska będzie opracowywany przez Rządowe Centrum Legislacji we współpracy z właściwymi ministrami lub centralnymi organami administracji rządowej. Stanowisko w postępowaniu przed TK będzie przedstawiać na rozprawie – upoważniony przez premiera – przedstawiciel wskazany przez prezesa RCL.

Rada Ministrów obligatoryjnie będzie występować jako stały uczestnik w postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym, które będą wszczęte po 30 października 2015 r. Dlatego uchwała wchodzi w życie 31 października 2015 r.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej porozumieniem między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Bułgarii w sprawie zapewnienia wsparcia logistycznego dla samolotów MiG-29 przez podpisanie, przedłożoną przez ministra obrony narodowej.

Przedmiotem porozumienia jest określenie technicznych i handlowych warunków wykonania przez stronę polską remontu 6 silników samolotów MiG-29 na zlecenie strony bułgarskiej oraz użyczenie polskich silników stronie bułgarskiej i bułgarskich silników stronie polskiej.

Porozumienie stworzy polskim podmiotom gospodarczym możliwość zwiększenia ilości zamówień, co powinno poprawić ich kondycję finansową. Oznacza też zacieśnienie współpracy w ramach NATO oraz wzmocnienie powiązań gospodarczych ze stroną bułgarską.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pd/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.10.2015, 13:43
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii