Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Z danych KRD wynika, że firmy te mają łącznie 187 wierzycieli i 551 niezapłaconych zobowiązań wartych łącznie 8 mln 714 tys. 315,73 zł. Oznacza to, że średnio każda z tych firm jest winna niemal 143 tys. zł.
„W stosunku do wartości spółek notowanych na giełdzie są to dość małe kwoty. Łączne zadłużenie również nie jest szokujące. Zdecydowanie zaskakiwać może już natomiast liczba dłużników. Dane pokazują, że swoich zobowiązań w terminie nie reguluje co siódma notowana na GPW polska firma” – zwrócił uwagę prezes KRD Adam Łącki.
Dodał, że spośród tych 61 giełdowych dłużników notowanych w rejestrach tylko 9 to spółki będące obecnie w upadłości układowej bądź likwidacyjnej. „Pozostałe przedsiębiorstwa, przynajmniej w teorii, są wypłacalne” - zaznaczył.
Z danych KRD wynika, że w gronie giełdowych dłużników można znaleźć spółki z pojedynczymi zobowiązaniami, aczkolwiek zdecydowanie więcej jest firm, które mają zobowiązania wobec przynajmniej kilku kontrahentów. „To może oznaczać, że przedsiębiorstwo ma lub zaczyna mieć kłopoty finansowe” – podkreślają eksperci KRD.
„Każda informacja o zadłużeniu powinna budzić czujność kontrahentów dłużnika, nawet jeśli jest niewielka” - wskazują i dodają: ”To, że spółka jest notowana na giełdzie, nie oznacza że nie może zbankrutować”.
Czasem brak płatności jest wynikiem celowego działania. ”Firma może na przykład nie zapłacić, bo jej zdaniem umowa nie została wykonana należycie, bądź w ustalonym terminie. (...). Bywa jednak również tak, że firmy próbują finansować swoją działalność poprzez opóźnianie płatności kontrahentom” - wyjaśnił. (PAP)
rbk/ gma/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.12.2015, 10:13 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |