Newsletter

Warszawa z największym na świecie, międzynarodowym centrum operacyjnym dla loterii

15.03.2016, 10:48aktualizacja: 15.03.2016, 10:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Terminal mobilny dla Pekinu - fot. GTECH Poland
Terminal mobilny dla Pekinu - fot. GTECH Poland
W Warszawie powstało największe na świecie, międzynarodowe centrum operacyjne dla loterii. Jest to jedyne w Europie miejsce, z którego zdalnie zarządza się systemami loteryjnymi i prowadzi monitoring transakcji loteryjnych przeprowadzanych na skalę masową.

Dzięki temu, to w Warszawie wiemy jako pierwsi czy i gdzie w wielu loteriach europejskich padła główna wygrana np. w Lotto. Z Warszawy zarządzane są główne systemy loterii w Belgii, Luksemburgu i Polsce, a także monitorowane systemy internetowe zakładów sportowych w Grecji, Szwajcarii, Belgii oraz na Węgrzech. Możliwe, że wkrótce z oferty Polaków skorzystają klienci z kolejnych krajów europejskich, a także z innych kontynentów. Jest to unikalne w skali światowej miejsce, gdzie ponad 30 osób, 24 godziny na dobę, monitoruje przebieg pracy systemów i prawidłowość zawierania transakcji loteryjnych w kilkudziesięciu tysiącach kolektur jednocześnie.

Europejskie Centrum Operacyjne GTECH Poland (Grupa IGT) jest obecnie technicznie przygotowane do monitorowania transakcji loteryjnych na całym świecie. Koszt jego uruchomienia przekroczył 1 mln PLN.

"O lokalizacji centrum właśnie w Warszawie zadecydowało przede wszystkim wieloletnie doświadczenie polskiej załogi w świadczeniu usług IT dla loterii i wysokie kwalifikacje naszych inżynierów. Nie bez znaczenia był także fakt, że mamy już w tym samym miejscu największy na świecie hub technologiczny dla loterii" - ocenił Jarosław Dąbrowski, członek zarządu i dyrektor ds. technologii GTECH Poland

Polska obsługa prowadzi stały nadzór nad pracą ponad 20 tysięcy terminali, przez które dokonuje się nawet 60 tysięcy transakcji na minutę. Przybliżona wartość sprzedaży w kolekturach, nad którymi sprawowany jest nadzór operacyjny z Warszawy, sięga 200 milionów EUR miesięcznie.

"W branży loteryjnej zaufanie klientów i bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji jest podstawą prowadzenia biznesu. Dlatego między innymi jeszcze do niedawna loterie nawet nie wyobrażały sobie, że ich systemy IT mogą być zarządzane zdalnie. W dużej mierzy dzięki światowej renomie jaką maja polscy inżynierowie, udało nam się je przekonać, że warto skorzystać z oferty stworzonego przez nas centrum. Wypełniliśmy tym samym światową niszę, jaką są tego typu usługi" - powiedział dyr. ds. technologii GTECH Poland.

Jarosław Dąbrowski zwrócił uwagę, że na współpracę z Polakami zdecydowały się loterie z różnych krajów i kultur.

"Polacy są postrzegani na światowym rynku pracy jako osoby o wysokim etosie pracy i z dużą umiejętnością współpracy z klientami z różnych kultur. Oczywiście wysoko oceniane są również nasze kwalifikacje i wykształcenie" - stwierdził.

Polacy budowali zaufanie od 1991 roku

Ok. 40 lat temu polski matematyk Wiktor Markowicz założył w Stanach Zjednoczonych firmę GTECH (obecnie IGT), która wymyśliła i wprowadziła na rynek systemy online dla loterii. Tym samym zakończyła się era ręcznego wypełniania kuponów loteryjnych i wielodniowego oczekiwania na wyniki losowań. Polski oddział firmy powstał 15 lat później i początkowo miał służyć jedynie do obsługi systemu w polskich kolekturach.

"Nasz początek w Polsce to kilkanaście osób, głównie operatorów komputerowych. Szybko udało nam się jednak pokazać naszym amerykańskim kolegom, że Polacy to świetni inżynierowie i ogromny potencjał. To między innymi w Warszawie powstały pierwsze na świecie procedury testowania systemów loteryjnych, stosowane obecnie na całym świecie. Dziś to my Polacy jesteśmy siłą wiodącą na globalnym rynku rozwiązań IT dla loterii" - powiedział Jarosław Dąbrowski.

Centrum technologiczne

Ponad 300 osobowe centrum technologiczne GTECH w Warszawie jest największym ośrodkiem badawczo-rozwojowym światowej branży loteryjnej. Tutaj między innymi został opracowany na zlecenie loterii w Pekinie, terminal mobilny do sprzedaży gier loteryjnych np. na ulicach.

"Kilka lat temu loteria z Pekinu zwróciła się do nas o wymyślenie nowej generacji terminali przenośnych z wykorzystaniem smartfonów. Nasi inżynierowie w ciągu trzech miesięcy opracowali rozwiązanie oparte na systemie Android, które najpierw zostało wdrożone w Pekinie, a później w kolejnych loteriach" - mówi dyr. Dąbrowski.

Podbój rynku chińskiego to nie jedyny sukces Polaków z GTECH. Rocznie firma eksportuje z Warszawy usługi IT o wartości ponad 70 mln PLN, a wiele wskazuje na to, że wartość ta będzie sukcesywnie rosła. W ostatnich miesiącach w centrali Grupy IGT postanowiono, że to właśnie w Polsce powstanie najnowszej generacji system online dla loterii.

Według Dąbrowskiego zdecydowanie wygrywamy jakością naszych usług. W przypadku GTECH jest to także wyspecjalizowanie się Polaków w niszowym obszarze jakim są rozwiązania IT dla loterii.

Empatyczny programista/tka poszukiwany/na

Nad najnowszym projektem budowy zestawu nowych produktów dla loterii pracuje teraz ponad sto osób (z ponad 300 osobowej załogi centrum technologicznego), a będzie pracowało znacznie więcej. Dyrektor ds. technologii w GTECH Poland wie kogo chciałby przyjąć do zespołu.

„Poszukujemy wykwalifikowanych programistów, testerów i kierowników projektów” - powiedział Dąbrowski.

Podkreślił jednak, że równie wysoko są oceniane kwalifikacje miękkie, takie jak komunikatywność i umiejętność pracy w zespole.

„Dzisiaj programista musi być w stanie porozumieć się z klientem, zrozumieć wymagania, zaproponować swoje rozwiązania, być partnerem w dyskusji. Nie szukamy osób, które skupiają się jedynie na swoim odcinku pracy i nie są w stanie spojrzeć na projekt w szerszym kontekście ” - powiedział Dąbrowski.

Dąbrowski podkreśla przy tym, że polscy programiści należą do najlepszych na świecie.

Polska tygrysem IT w Europie

Nie tylko na podstawie własnych doświadczeń dyrektor Jarosław Dąbrowski ocenia, że Polska stała się europejskim tygrysem w branży usług IT, o czym może świadczyć chociażby systematyczny wzrost wartości ich eksportu. Według niego może być jeszcze lepiej, ale - jak powiedział - „aby polskie firmy IT odnosiły sukcesy, potrzebni są pracownicy”, a o tych na polskim rynku coraz trudniej.

Już teraz w Polsce brakuje ok 50. tysięcy inżynierów IT i nic nie wskazuje na to by sytuacja ta miała się poprawić w najbliższym czasie. Z podobnym problemem zmaga się cała Europa. Na pewno dużą szansą na zmianę tej sytuacji jest zachęcenie kobiet do planowania kariery w obszarze nowych technologii. Dziś panie stanowią tylko ok. 10% wszystkich zatrudnionych w branży.

"Kobiety mają ogromny potencjał jeśli chodzi o pracę w branży IT. Są świetnymi programistkami, testerkami, kierowniczkami projektów. To stereotypowe podejście naszego społeczeństwa spowodowało, że jest ich tak mało w nowych technologiach ale mam nadzieję, że to się będzie się zmieniać z biegiem lat. W GTECH ok. 25% pracowników centrum technologicznego to kobiety. Naszym wymarzonym wynikiem byłoby 50%" - stwierdził dyr. Dąbrowski.

Materiał wideo o GTECH: https://www.youtube.com/watch?v=Uv8Ee4BYEH0&feature=youtu.be

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.03.2016, 10:48
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii