Newsletter

Smart living puka do drzwi Polaków

27.04.2016, 14:29aktualizacja: 27.04.2016, 14:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Co wiemy o smart living
Co wiemy o smart living
Smartfon, smart home, smart watch, a może smart Polak? Idea smart living, czyli mądrego, sprytnego i inteligentnego życia jest na świecie coraz popularniejsza. Według najnowszego badania 22 proc. Polaków zadeklarowało, że żyje smart. Co to właściwie oznacza i czy można powiedzieć, że smart living już zadomowił się w Polsce na dobre?

Coraz więcej przedmiotów codziennego użytku staje się częścią świata smart. Dotyczy to nie tylko technologii, ale także wielu innych aspektów życia - zakupów, zdrowia, pracy czy rozwoju osobistego. Przenikanie tych poszczególnych elementów sprawia, że coraz popularniejsza staje się idea smart living. Raport, będący podsumowaniem ogólnopolskiego badania na temat postrzegania i stosowania w praktyce idei smart wśród Polaków, przygotowali eksperci marki Pralniomaty Hi’Shine.

Czy znamy i jak rozumiemy pojęcie smart living?

Pojęcie smart living jest znane 22 proc. Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast. Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy, zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem.

Kim jest Smart Polak?

Autorzy raportu "Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka" przyjęli definicję Smart Polaka. "To osoba, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia. Oznacza to, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś "na zewnątrz" przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym" - wymienia Rafał Staszkiewicz, współautor raportu, CEO Pralniomatów Hi’Shine. Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart.

Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują? założenia smart living, czyli innowatorów (5 proc.), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart - tzw. adeptów (17 proc.). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.

Technologia i zakupy dominują w aktywnościach smart

Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. Aż 49% Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet - dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28 proc. badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. Aż 86 proc. osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze.

Według raportu Polacy lubią kupować - aż 89% konsumentów w Polsce można nazwać "smart shopperami". Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21 proc. deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.

Polacy zapracowani, ale znajdują czas na sport

Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. Aż 48% osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz cześciej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej, co ciekawe, dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26 proc.). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.

W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport - aż 81 proc. badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia tylko 35 proc. osób. Wielu Polakom z pomocą przychodzi technologia - 80 proc. osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to: odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.), mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19 proc.).

W poszukiwaniu ułatwień na co dzień

Według raportu aż 87% osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30 proc. odpowiedzi). W efekcie, ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac "na zewnątrz". Warto dodać, że czynności lub sposoby ułatwiające życie na co dzień również mają swoją definicję - Life hacking.

Czy smart living może stać się filozofią ogólnospołeczną? "Grono innowatorów i adeptów smart living będzie się systematycznie powiększało, co jest związane z rozwojem technologii oraz pojawianiem się nowych innowacyjnych usług, np. z obszaru ekonomii dzielenia się - komentuje Rafał Staszkiewicz, CEO Pralniomatów Hi’Shine. - Nasze badania wykazały, że pomimo znajomości i wykorzystywania na co dzień zasad smart living, w dalszym ciągu mamy problemy z zarządzaniem czasem, odpoczynkiem czy stresem. Musimy jeszcze nauczyć się korzystać z dostępnych rozwiązań ułatwiających nam codzienne funkcjonowanie, co ma prowadzić do poprawy jakości życia i realizacji naszych aspiracji i celów" - dodaje Staszkiewicz.

Raport "Smart Living. Czy Polacy prowadza? mądre i sprytne z˙ycie? Portret Smart Polaka" powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine metodą CAWI w dniach od 21 do 28 marca 2016 r. W badaniu udział wzięło 1495 Polaków.

Raport dostępny na: http://rewolucjawpraniu.hishine.pl/smartliving_raport/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 27.04.2016, 14:29
Źródło informacji Pralniomaty Hi'Shine
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ