Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Coraz więcej przedmiotów codziennego użytku staje się częścią świata smart. Dotyczy to nie tylko technologii, ale także wielu innych aspektów życia - zakupów, zdrowia, pracy czy rozwoju osobistego. Przenikanie tych poszczególnych elementów sprawia, że coraz popularniejsza staje się idea smart living. Raport, będący podsumowaniem ogólnopolskiego badania na temat postrzegania i stosowania w praktyce idei smart wśród Polaków, przygotowali eksperci marki Pralniomaty Hi’Shine.
Czy znamy i jak rozumiemy pojęcie smart living?
Pojęcie smart living jest znane 22 proc. Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast. Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy, zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem.
Kim jest Smart Polak?
Autorzy raportu "Smart Living. Czy Polacy prowadzą mądre i sprytne życie? Portret Smart Polaka" przyjęli definicję Smart Polaka. "To osoba, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia. Oznacza to, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś "na zewnątrz" przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym" - wymienia Rafał Staszkiewicz, współautor raportu, CEO Pralniomatów Hi’Shine. Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart.
Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują? założenia smart living, czyli innowatorów (5 proc.), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart - tzw. adeptów (17 proc.). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.
Technologia i zakupy dominują w aktywnościach smart
Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. Aż 49% Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet - dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28 proc. badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. Aż 86 proc. osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze.
Według raportu Polacy lubią kupować - aż 89% konsumentów w Polsce można nazwać "smart shopperami". Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21 proc. deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.
Polacy zapracowani, ale znajdują czas na sport
Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. Aż 48% osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz cześciej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej, co ciekawe, dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26 proc.). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.
W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport - aż 81 proc. badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia tylko 35 proc. osób. Wielu Polakom z pomocą przychodzi technologia - 80 proc. osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to: odtwarzacz muzyki (31 proc.), opaska fitness (20 proc.), mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19 proc.).
W poszukiwaniu ułatwień na co dzień
Według raportu aż 87% osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30 proc. odpowiedzi). W efekcie, ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac "na zewnątrz". Warto dodać, że czynności lub sposoby ułatwiające życie na co dzień również mają swoją definicję - Life hacking.
Czy smart living może stać się filozofią ogólnospołeczną? "Grono innowatorów i adeptów smart living będzie się systematycznie powiększało, co jest związane z rozwojem technologii oraz pojawianiem się nowych innowacyjnych usług, np. z obszaru ekonomii dzielenia się - komentuje Rafał Staszkiewicz, CEO Pralniomatów Hi’Shine. - Nasze badania wykazały, że pomimo znajomości i wykorzystywania na co dzień zasad smart living, w dalszym ciągu mamy problemy z zarządzaniem czasem, odpoczynkiem czy stresem. Musimy jeszcze nauczyć się korzystać z dostępnych rozwiązań ułatwiających nam codzienne funkcjonowanie, co ma prowadzić do poprawy jakości życia i realizacji naszych aspiracji i celów" - dodaje Staszkiewicz.
Raport "Smart Living. Czy Polacy prowadza? mądre i sprytne z˙ycie? Portret Smart Polaka" powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine metodą CAWI w dniach od 21 do 28 marca 2016 r. W badaniu udział wzięło 1495 Polaków.
Raport dostępny na: http://rewolucjawpraniu.hishine.pl/smartliving_raport/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.04.2016, 14:29 |
Źródło informacji | Pralniomaty Hi'Shine |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
T-Mobile burzy bariery i zaprasza na dowolną kawę gratis w Żabce
Choć przełamywanie barier międzyludzkich nie jest skomplikowane, to czasem najtrudniej jest zacząć. A przecież nic tak nie sprzyja rozmowom, jak kawa! Dlatego zapraszamy wszystkich klientów, nie tylko tych, będących abonentami T-Mobile, do skorzystania z okazji – codziennie w Żabce dowolna kawa gratis, którą możesz obdarować drugą osobę.- 18.04.2025, 14:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: T-Mobile
-
Image
Już za tydzień XVII Europejski Kongres Gospodarczy - w rolach głównych energia, technologie, twórczy dialog biznesu i decydentów
Tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy (EEC - European Economic Congress) podąża agendą za dynamiką sytuacji geopolitycznej, która dostarcza wielu ważnych tematów do dyskusji. Co jest fundamentem bezpieczeństwa w zmieniającym się świecie i jak rozwijać się gospodarczo adekwatnie do nowych wyzwań? Od 23 do 25 kwietnia 2025 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach toczyć się będą dyskusje na szczycie, z mocną reprezentacją biznesu, w międzynarodowym gronie decydentów i praktyków. 1200 panelistów, ponad 200 sesji i rekordowe zainteresowanie uczestników - to wszystko zapowiada wyjątkową edycję największej tego typu imprezy w Europie Centralnej.- 18.04.2025, 12:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Biuro Prasowe EKG
-
Image
Prezes PSEW: dzisiaj wiatr wieje dla polskiej gospodarki PAP
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) oraz Fundacja Wind Industry Hub (WIH) zaprezentowały „Polską strategię rozwoju przemysłu morskich farm wiatrowych”. Janusz Gajowiecki, prezes zarządu PSEW, twierdzi, że kampania inwestycyjna w morskie farmy wiatrowe nie jest porównywalna z żadnym innym przedsięwzięciem rozwojowym we współczesnej Polsce. Mówimy o skali 300 mld zł nakładów inwestycyjnych w perspektywie 2040 roku.- 18.04.2025, 09:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ