Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Dobiegają końca największe amerykańskie targi książki Book Expo America z Polską w roli gościa honorowego. Jak to się stało, że właśnie my?
Elżbieta Kalinowska, zastępca dyrektora Instytutu Książki: "To wyróżnienie i naturalna kolej rzeczy jednocześnie. To organizatorzy proponują danemu krajowi udział w charakterze gościa honorowego. Znaczy to, że w danym momencie zwracają na ten kraj uwagę, uznają, że jest on szczególnie ważny. Z drugiej strony, jeśli się w targach uczestniczy regularnie, to taka propozycja zwykle w pewnym momencie pada".
Regularnie, ale nigdy w takiej skali…
"Rzeczywiście, to pierwszy raz gdy jesteśmy tak szeroko reprezentowani. Nigdy wcześniej nie było tu polskich wydawców w takiej formule, były wyłącznie stoiska informacyjne".
Jakie nadzieje wiąże Pani z polską obecnością na targach?
"Targi Książki to z jednej strony okazja, by dotrzeć do miejscowej branży wydawniczej, nawiązać kontakty, zainteresować wydawców polską literaturą - to jest cel długofalowy, który ma przynieść efekt w postaci kolejnych przekładów. Z drugiej strony chodzi o prezentację tego, co już zostało wydane, przed miejscową publicznością, zbudowanie pozytywnego wizerunku polskiej literatury, zwrócenie na nią uwagi".
A co jest naszym towarem eksportowym? Popularne są kryminały, książki naukowe czy może literatura dla dzieci?
"Przede wszystkim literatura piękna: powieści, opowiadania, wiersze i eseistyka wielkich pisarzy XX wieku oraz uznanych twórców współczesnych. Literatura gatunkowa obecna jest słabiej, choć zdarzają się tu sukcesy: polski kryminał rzeczywiście coraz wyraźniej się przebija, ale także fantastyka - by przywołać przykład Andrzeja Sapkowskiego. Dobrze ma się polski reportaż współczesny, coraz wyraźniej rośnie też pozycja polskiej książki ilustrowanej dla dzieci: przykładem może być choćby sukces pp. Mizielińskich, których kolejne książki z miejsca sprzedają się do wielu krajów".
Polska literatura dziecięca ma szansę zainteresować najmłodszych czytelników w USA?
"Z całą pewnością. Rynek książek dla dzieci jest tak naprawdę pod wieloma względami dość uniwersalny: niemal w każdym kraju znajduje się publiczność poszukująca ciekawych tekstów adresowanych do najmłodszych, oprawionych w niebanalną, odkrywczą szatę graficzną. Polscy ilustratorzy i autorzy wydają mnóstwo bardzo różnych estetycznie i treściowo książek, gama jest naprawdę szeroka, od fabuł, przez dziecięce non fiction, po książki edukacyjne, i to tłumaczy światowe sukcesy. Polskie książki dla dzieci wydawane są nie tylko w Europie, ale też - i to sporo - w Korei czy Chinach, także np. w Brazylii i Argentynie. Po prostu rodzima 'produkcja' książek dla dzieci - dzięki ich twórcom i wydawcom - jest na światowym poziomie".
Book Expo America
Book Expo America to największe amerykańskie targi książki; w tym roku odbywały się w Chicago (11-13 maja). Z Polski, która była gościem honorowym wydarzenia, do udziału w targach zgłosiło się 27 wystawców. Czytelnicy mieli okazję nie tylko zobaczyć nowości, lecz także spotkać się z autorami książek już wydanych w Stanach Zjednoczonych: Arturem Domosławskim, Agatą Tuszyńską, Magdaleną Tulli, Krystyną Dąbrowską czy Zygmuntem Miłoszewskim. Prezentowali się także autorzy książek dla dzieci: Aleksandra i Daniel Mizielińscy oraz Małgorzata Gurowska i Joanna Ruszczyk. Program literacki targów w Chicago został przygotowany przez Instytut Książki we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.05.2016, 13:36 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ