Newsletter

Polska honorowym gościem na Book Expo America w Chicago

13.05.2016, 13:36aktualizacja: 13.05.2016, 13:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

BFP - logo
BFP - logo
"Naszym książkowym towarem eksportowym jest przede wszystkim literatura piękna, ale sukcesy odnosi też fantastyka i kryminał" - mówi Elżbieta Kalinowska, zastępca dyrektora Instytutu Książki.

Dobiegają końca największe amerykańskie targi książki Book Expo America z Polską w roli gościa honorowego. Jak to się stało, że właśnie my?

Elżbieta Kalinowska, zastępca dyrektora Instytutu Książki: "To wyróżnienie i naturalna kolej rzeczy jednocześnie. To organizatorzy proponują danemu krajowi udział w charakterze gościa honorowego. Znaczy to, że w danym momencie zwracają na ten kraj uwagę, uznają, że jest on szczególnie ważny. Z drugiej strony, jeśli się w targach uczestniczy regularnie, to taka propozycja zwykle w pewnym momencie pada".

Regularnie, ale nigdy w takiej skali…

"Rzeczywiście, to pierwszy raz gdy jesteśmy tak szeroko reprezentowani. Nigdy wcześniej nie było tu polskich wydawców w takiej formule, były wyłącznie stoiska informacyjne".

Jakie nadzieje wiąże Pani z polską obecnością na targach?

"Targi Książki to z jednej strony okazja, by dotrzeć do miejscowej branży wydawniczej, nawiązać kontakty, zainteresować wydawców polską literaturą - to jest cel długofalowy, który ma przynieść efekt w postaci kolejnych przekładów. Z drugiej strony chodzi o prezentację tego, co już zostało wydane, przed miejscową publicznością, zbudowanie pozytywnego wizerunku polskiej literatury, zwrócenie na nią uwagi".

A co jest naszym towarem eksportowym? Popularne są kryminały, książki naukowe czy może literatura dla dzieci?

"Przede wszystkim literatura piękna: powieści, opowiadania, wiersze i eseistyka wielkich pisarzy XX wieku oraz uznanych twórców współczesnych. Literatura gatunkowa obecna jest słabiej, choć zdarzają się tu sukcesy: polski kryminał rzeczywiście coraz wyraźniej się przebija, ale także fantastyka - by przywołać przykład Andrzeja Sapkowskiego. Dobrze ma się polski reportaż współczesny, coraz wyraźniej rośnie też pozycja polskiej książki ilustrowanej dla dzieci: przykładem może być choćby sukces pp. Mizielińskich, których kolejne książki z miejsca sprzedają się do wielu krajów".

Polska literatura dziecięca ma szansę zainteresować najmłodszych czytelników w USA?

"Z całą pewnością. Rynek książek dla dzieci jest tak naprawdę pod wieloma względami dość uniwersalny: niemal w każdym kraju znajduje się publiczność poszukująca ciekawych tekstów adresowanych do najmłodszych, oprawionych w niebanalną, odkrywczą szatę graficzną. Polscy ilustratorzy i autorzy wydają mnóstwo bardzo różnych estetycznie i treściowo książek, gama jest naprawdę szeroka, od fabuł, przez dziecięce non fiction, po książki edukacyjne, i to tłumaczy światowe sukcesy. Polskie książki dla dzieci wydawane są nie tylko w Europie, ale też - i to sporo - w Korei czy Chinach, także np. w Brazylii i Argentynie. Po prostu rodzima 'produkcja' książek dla dzieci - dzięki ich twórcom i wydawcom - jest na światowym poziomie".

Book Expo America

Book Expo America to największe amerykańskie targi książki; w tym roku odbywały się w Chicago (11-13 maja). Z Polski, która była gościem honorowym wydarzenia, do udziału w targach zgłosiło się 27 wystawców. Czytelnicy mieli okazję nie tylko zobaczyć nowości, lecz także spotkać się z autorami książek już wydanych w Stanach Zjednoczonych: Arturem DomosławskimAgatą TuszyńskąMagdaleną TulliKrystyną Dąbrowską czy Zygmuntem Miłoszewskim. Prezentowali się także autorzy książek dla dzieci: Aleksandra i Daniel Mizielińscy oraz Małgorzata Gurowska i Joanna Ruszczyk. Program literacki targów w Chicago został przygotowany przez Instytut Książki we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.05.2016, 13:36
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ