Newsletter

Serwisowe abecadło - co musisz wiedzieć o swoim aucie i jego naprawach?

08.06.2016, 14:49aktualizacja: 08.06.2016, 14:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wymiana opony - infografika
Wymiana opony - infografika
Serwis samochodowy to dla wielu kierowców miejsce pełne sekretów, których bez absolutnej konieczności nie próbują rozwikłać. Jednak początkowa niepewność może zostać bardzo szybko zastąpiona przez wzajemne zaufanie. Wysokiej klasy mechanik, który szybko zdiagnozuje i naprawi usterkę w naszym samochodzie, może zbudować w nas mocne przeświadczenie, że migająca czerwona kontrolka nie oznacza końca świata.

Jednocześnie, pomimo posiadania w komórce numeru do fachowca, który wybawi nas z każdej motoryzacyjnej opresji, warto również mieć pewien zestaw umiejętności minimalizujących liczbę przypadków zmuszających nas do wizyty w serwisie samochodowym. Znajomość podstawowych napraw, które damy radę w większości wykonać samodzielnie, może być niezwykle przydatna, zwłaszcza w nadchodzącym sezonie wakacyjnych wyjazdów.

Umiejętność wymiany opony lub naładowania akumulatora, jak również znajomość zasad rządzących serwisem samochodowym, może wybawić nas nie tylko z niejednej drogowej opresji, ale również pozytywnie wpłynie na nasz ogólny poziom bezpieczeństwa.

"Posiadanie sprawnego samochodu to podstawa dla każdej bezpiecznej podróży. Serwisy sieci Premio wspierają w tym zakresie polskich kierowców już od 10 lat, dostarczając usług na najwyższym poziomie. W trakcie podróży mogą jednak zdarzyć się różnego rodzaju nieprzewidziane sytuacje, kiedy problem z samochodem trzeba rozwiązać na miejscu. Dlatego przygotowaliśmy 'Serwisowe Abecadło Premio' - zbiór podstawowych porad, które pomogą każdemu poradzić sobie z prostymi usterkami, mogącymi się pojawić w trakcie podróży" - powiedział Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży detalicznej w Polsce, Czechach, na Słowacji, Ukrainie oraz na Węgrzech.

Serwisowe abecadło Premio

Wymiana opony

Niezbędny sprzęt:

1. koło zapasowe lub koło dojazdowe, tzw. "dojazdówka",

2. klucz do kół,

3. lewarek,

4. trójkąt ostrzegawczy,

5. kamizelka odblaskowa.

Wymiana opony krok po kroku

1. Zaparkuj samochód na wyprostowanych kołach, na twardym, równym podłożu (najlepiej na parkingu lub ubitym poboczu drogi). Wrzuć pierwszy bieg, zaciągnij hamulec ręczny, włącz światła awaryjne i wysiądź z samochodu. Zablokuj koła, np. cegłą lub gałęzią, aby auto się nie stoczyło.

2. Wystaw trójkąt ostrzegawczy. Na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast w obszarze zabudowanym wystarczy zachować odstęp 1 metra od samochodu.

3. Wyjmij z bagażnika koło zapasowe lub dojazdowe, klucz w kształcie litery "L" oraz lewarek.

4. Poluzuj śruby mocujące koło za pomocą klucza.

5. Umocuj lewarek w miejscu do tego przeznaczonym. Najprawdopodobniej będzie to styk progu ze słupkiem, czyli punkt położony w pobliżu wewnętrznego końca nadkola. Następnie podnieś auto na wysokość, która w swobodny sposób umożliwi zmianę koła. Przy wymianie dokonywanej na nierównym lub mniej stabilnym podłożu warto pod lewarek podłożyć element stabilizujący np. drewnianą deseczkę.

6. Odkręć śruby, zdemontuj koło, zastępując je zapasowym. Przykręć śruby - najpierw ręcznie, następnie przy pomocy klucza metodą na krzyż (po przykręceniu śruby, kolejna znajduje się po przekątnej).

7. Opuść samochód z lewarka, a następnie jeszcze raz mocno dokręć śruby.

Ważne!

Nie zaleca się jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym przez dłuższy czas. Z tego powodu udaj się niezwłocznie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym naprawisz podstawowe koło, a mechanik dokręci śruby profesjonalnym kluczem dynamometrycznym. Dodatkowo podczas wizyty w zakładzie warto również wyważyć koło, co zapobiegnie „ściąganiu na bok” podczas jazdy oraz wibracjom na kierownicy.

Naładowanie rozładowanego akumulatora przy pomocy tzw. kabli rozruchowych

1. Zaparkuj "auto pomocnicze" obok tego z rozładowanym akumulatorem na tyle blisko, aby długość kabli była wystarczająca na podłączenie odpowiednich elementów.

2. Upewnij się, że silniki w obu pojazdach są wyłączone.

3. Podnieś maski samochodów. W nowszych modelach samochodów należy zdjąć plastikową pokrywę akumulatora. W tych starszych akumulator jest odkryty.

4. Jeden zacisk, tzw. "klemę" czerwonego kabla przypnij do bieguna dodatniego (+) naładowanego akumulatora, natomiast drugi do bieguna dodatniego w rozładowanym akumulatorze. Uważaj, by drugą "klemą" nie wywołać zwarcia i nie dotknąć do żadnego metalowego elementu.

5. Zacisk czarnego kabla przypnij najpierw do bieguna ujemnego (-) w naładowanym akumulatorze, natomiast drugi do niemalowanego, metalowego elementu samochodu. Może to być np. blok silnika. Lepiej nie ryzykować i nie przypinać drugiej "klemy" do nienaładowanego akumulatora. Może to skutkować jego niewielkim wybuchem, ochlapaniem żrącą substancją lub nawet jego trwałym uszkodzeniem.

6. Upewnij się, że nie pomyliłeś podpięcia kabli.

7. Uruchom silnik w samochodzie ze sprawnym akumulatorem i spróbuj uruchomić drugie auto.

8. Gdy drugi silnik się nie uruchomi, należy odczekać i spróbować ponownie.

9. Jeśli silnik w końcu "zaskoczy", nie należy go wyłączać, a także pamiętać, żeby odłączać kable w kolejności odwrotnej do ich przypinania. Najpierw należy odpiąć czarny zacisk z metalowego elementu silnika, następnie zacisk z ujemnego bieguna akumulatora. Analogicznie należy postąpić z czerwonym przewodem. Najpierw należy odpiąć go ze świeżo naładowanego akumulatora, następnie z akumulatora, z którego "pożyczony" był prąd.

10. W celu podładowania akumulatora, należy pojeździć trochę autem i nie wyłączać od razu silnika.

Ważne!

Warto wozić ze sobą w bagażniku kable rozruchowe. Jeśli nie przydadzą się nam, mogą pomóc innemu kierowcy. Należy pamiętać, że do samochodów osobowych wykorzystuje się inne przewody niż do samochodów ciężarowych. W autach osobowych i dostawczych zamontowane są instalacje o napięciu 12V. Natomiast ciężarówki wyposażone są w instalacje o napięciu 24V.

Materiał powstał z okazji obchodzonego w tym roku jubileuszu 10-lecia obecności sieci Premio na polskim rynku.

Sieć Premio w Polsce jest częścią europejskiej grupy, która rozpoczęła swoją działalność w 1972 r., po przejęciu przez Goodyeara niemieckiej sieci Kempten. Oficjalnie marka Premio zadebiutowała w Niemczech w 1996 roku jako Premio Reifen-Service i wkrótce stała się najbardziej prestiżową siecią na niemieckim rynku. Jakość oferowanych przez korporację usług docenili też kierowcy na Węgrzech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Dzięki dużej dbałości o jakość świadczonych usług sieć zdobyła mocną pozycję na rynku i jest zaliczana do grona największych i najbardziej liczących się sieci serwisów samochodowych w Unii Europejskiej.

KONTAKT:

Urszula Czajkowska

Specjalista ds. komunikacji

Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

tel. (22) 571 59 72

tel. kom. +48 726 005 912

e-mail: urszula_czajkowska@goodyear.com

-

Rafał Olak

Biuro Prasowe Goodyear

Alert Media Communications

tel. (22) 546 11 00

tel. kom. +48 517 477 257

e-mail: goodyear@alertmedia.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.06.2016, 14:49
Źródło informacji Premio Opony-Autoserwis
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ