Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekty ustaw:
- o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
- o zmianie ustawy o paszach;
- o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz niektórych innych ustaw;
- o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Rząd zajął stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (druk nr 30).
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przedłożony przez ministra finansów.
Projekt zakłada przedłużenie na lata 2017-2019 obowiązywania dotychczasowych przepisów w zakresie systemu korekcyjno-wyrównawczego (służącego wyrównaniu różnic w dochodach poprzez system subwencji) dla samorządów województw.
Przedłużenie działania obecnego systemu jest konieczne, ponieważ zasady ustalania wpłat województw do budżetu państwa i sposób ich podziału obowiązują jedynie do 31 grudnia 2016 r.
Bez przedłużenia obecnych zasad samorządy województw nie otrzymają w 2017 r. i w kolejnych latach subwencji regionalnej pochodzącej z wpłat, bowiem nie będzie podstawy prawnej do ustalenia zarówno wpłat jak i subwencji. Pozbawiłoby to większość województw istotnej części dochodów.
Przedłużenie działania obecnego systemu nie spowoduje w 2017 r. zmniejszenia dochodów żadnego z samorządów województw, w porównaniu z dochodami wyliczonymi według przepisów obowiązujących w 2014 r.
Wprowadzenie nowych rozwiązań w systemie korekcyjno-wyrównawczym dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw) powinno być osadzone w docelowym systemie finansowo-gospodarczym. Pozwoli to w sposób właściwy określić nowe zasady i kryteria systemu korekcyjno-wyrównawczego, uwzględniając faktyczny (po reformach) potencjał dochodowy jednostek samorządu terytorialnego. Prace nad nowymi rozwiązaniami prowadzone będą we współpracy ze stroną samorządową, reprezentowaną przez przedstawicieli wszystkich organizacji samorządowych wchodzących w skład Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Od 1 stycznia 2021 r. będzie obowiązywał zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego. Przy wejściu ustawy w życie od 1 stycznia 2017 r. oznacza to przesunięcie tego zakazu o 4 lata.
Rozwiązanie to zapobiegnie niedoborom białka paszowego, w którego uzupełnianiu istotną rolę odgrywają importowane śruty roślin oleistych (GMO). Pozwoli to utrzymać konkurencyjność sektora paszowego w Polsce w stosunku do podmiotów działających na rynku Unii Europejskiej, bo cena pasz w naszym kraju nie wrośnie. W rezultacie zostanie utrzymana konkurencyjność produkcji zwierzęcej (mięsa drobiowego i wieprzowego) oraz jaj i brojlerów.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra energii.
Projekt nowelizacji ustawy zawiera rozwiązania mające na celu umożliwienie uruchomienia środków z rezerwy celowej na dofinansowanie zadań wykonywanych w trakcie likwidacji kopalń, świadczeń osłonowych w postaci urlopów górniczych i urlopów dla pracowników zakładu przeróbki mechanicznej węgla oraz pokrycia bieżących strat produkcyjnych przedsiębiorstwa. Projekt ustawy umożliwia finansowanie z dotacji budżetowej naprawiania szkód górniczych powstałych w trakcie likwidacji kopalń.
Zaproponowane przepisy przedłużają do 2020 r. okres finansowania dotacją zadań realizowanych przez Kopalnię Soli „Bochnia” sp. z o. o. Z powodu ograniczonych środków finansowych przewidzianych w ustawach budżetowych, w stosunku do kwot ujętych w zaakceptowanym programie likwidacji oraz konieczności likwidacji dodatkowych wyrobisk dołowych (ok. 8,5 tys. m sześc.), do końca 2017 r. nie uda się zrealizować wszystkich prac likwidacyjno-zabezpieczających. Ze względu na wyjątkową wartość techniczną, walory przyrodnicze i autentyczność kopalni soli jako obiektu górniczego (funkcjonującego nieprzerwanie od połowy XIII w., którego wyrobiska górniczej urządzenia techniczne w pełni obrazują rozwój sztuki górniczej na przestrzeni wieków), również po zakończeniu wszystkich zadań ujętych w programie likwidacji, tj. po roku 2020, niezbędne będzie dalsze wsparcie bieżącej działalności związanej z utrzymaniem zabytkowej części Kopalni Soli „Bochnia”.
Projektowana nowelizacja umożliwia także finansowanie od 2017 r. z dotacji budżetowej działań wykonywanych po zakończeniu prac likwidacyjnych w wyrobisku górniczym Piaseczno, realizowanych przez Kopalnię Siarki „Machów” S.A. w likwidacji.
Ponadto projekt zakłada przeniesienie szczególnych uprawnień z ministra skarbu na ministra energii wobec spółek działających w sektorze energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych.
Celem zaproponowanych rozwiązań jest również zmiana przepisów ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, wynikająca z utworzenia działu „gospodarka złożami kopalin” oraz utworzenia części budżetowej – „gospodarka złożami kopalin”.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, przedłożony przez ministra rozwoju.
Projekt stanowi pierwszy etap prac związanych z przygotowaniem Polski do stosowania unijnego rozporządzenia w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (tzw. rozporządzenie eIDAS). Rozporządzenie posłuży ujednoliceniu usług zaufania i zasad sprawowania nadzoru oraz umożliwi wzajemne uznawanie środków identyfikacji elektronicznej, zwłaszcza przez instytucje sektora publicznego. Usługi zaufania odgrywają istotną rolę w elektronizacji obrotu prawnego, ponieważ wspierają wytwarzanie i dostarczanie dokumentów w tej postaci.
Obecnie niektóre usługi zaufania, w tym m.in. podpis elektroniczny i znakowanie czasem, regulowane są w ustawie o podpisie elektronicznym z 2001 r., jednak stosowanie rozporządzenia eIDAS wymaga jej uchylenia. Z tego względu przygotowano nową ustawę, która umożliwi stosowanie tego rozporządzenia. Podkreślić należy, że jest to pierwszy etap prac, które prowadzone będą w najbliższych latach. Do pełnego wdrożenia konieczne będzie również dostosowanie systemów informatycznych. Nową ustawę (i rozporządzenia do niej) oparto na założeniu zachowania ciągłości świadczenia podpisu elektronicznego.
Unijne rozporządzenie znacznie poszerza katalog usług zaufania, czyli – oprócz podpisów elektronicznych i znakowania czasem – obejmie również e-pieczęci, e-doręczenia, konserwację pieczęci i podpisu oraz usługi ich walidacji (sprawdzenia ważności). Zobowiązuje też do ustanowienia nadzoru nad kwalifikowanymi i niekwalifikowanymi usługami zaufania.
Przewiduje się, że to minister cyfryzacji będzie organem nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o usługach zaufania. Nadzór będzie dotyczył kwalifikowanych i niekwalifikowanych usług zaufania. Efektywność nadzoru ma wzmocnić system kar. Określenie czynów niedozwolonych jest zbliżone do tych wskazanych w uchylanej ustawie o podpisie elektronicznym. Zadaniem organu nadzoru będzie zapewnienie funkcjonowania krajowej infrastruktury zaufania, którą tworzy: zaufana lista; narodowe centrum certyfikacji usług zaufania; rejestr dostawców usług zaufania. Narodowe centrum certyfikacji, funkcjonujące w ramach NBP, wydaje certyfikaty dla kwalifikowanych dostawców usług zaufania.
Rozporządzenie eIDAS, wprowadza do obrotu prawnego nowe pojęcia. Wejdą do użycia takie terminy jak np.: kwalifikowany podpis elektroniczny (zastępuje bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym) i kwalifikowany elektroniczny znacznik czasu (zastępuje znakowanie czasu). Rozporządzenie wprowadza również mechanizm notyfikacji „identyfikacji elektronicznej” dla potrzeb realizacji usług online. Posiadacz środka identyfikacji elektronicznej, który wydano mu w jednym kraju członkowskim, będzie mógł skorzystać z publicznych usług online w innym kraju UE. Będzie to ułatwienie dla obywateli Unii Europejskiej.
W rozporządzeniu eIDAS wskazano także zasady wzajemnego uznawania notyfikowanych systemów identyfikacji elektronicznej, określono dla nich poziomy bezpieczeństwa, wskazano odpowiedzialność za naruszenie bezpieczeństwa takich systemów oraz zobowiązano państwa członkowskie do współpracy w tym obszarze. Mając to na uwadze, do projektu ustawy wpisano, że minister cyfryzacji zapewni funkcjonowanie krajowego węzła identyfikacji eIDAS, czyli punktu, który połączy krajową infrastrukturę identyfikacji elektronicznej z infrastrukturami państw członkowskich. Będzie on stanowił podstawę do notyfikowania polskiego systemu identyfikacji elektronicznej.
Ustawa reguluje kwestie pozostawione w kompetencji państw członkowskich – m.in. nadzór nad dostawcami usług zaufania i sposób ich certyfikacji, odpowiedzialność odszkodowawczą dotyczącą tych usług oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dostawców usług.
# # #
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (druk nr 30), przedłożone przez ministra finansów.
Projekt obywatelski zakłada objęcie wszystkich funkcjonariuszy Służby Celnej takim samym systemem emerytalnym, jak dla pozostałych służb mundurowych (Policja, ABW, BOR, itd.). Zdaniem projektodawców rozwiązanie takie wynika z realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 3 marca 2015 r.
Rada Ministrów pozytywnie ocenia dążenia wnioskodawców do wypracowania rozwiązań legislacyjnych zmierzających do realizacji wyroku TK. Jednak w ocenie rządu, zakres uprawnień emerytalnych dla funkcjonariuszy Służby Celnej proponowanych w obywatelskim projekcie ustawy jest zbyt daleko idący i wykracza poza zakres, wynikający z rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego. Dlatego też rząd proponuje, aby zgodnie z wyrokiem TK, uprawnienia emerytalne na nowych zasadach otrzymali jedynie ci funkcjonariusze Służby Celnej, którzy wykonują zadania podobne do zadań Policji.
Zdaniem rządu, dla realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego niezbędne są kompleksowe przepisy mające na celu uregulowanie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celnej. Rząd proponuje zatem, aby prace nad obywatelskim projektem były kontynuowane, z tym, że niezbędne jest istotne przebudowanie projektowanej ustawy i uwzględnienie modelu uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celnej, przedstawionego przez rząd.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ ale/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.07.2016, 18:00 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |