Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Z raportu wynika, że badani Polacy wśród najczęściej wyrzucanych produktów wskazują kolejno: wędliny (43 proc.), pieczywo (36 proc.), warzywa (32 proc.), owoce (27 proc.), jogurty (23 proc.), ziemniaki (20 proc.), mięso (17 proc.), mleko (17 proc.), ser (12 proc.), ryby (8 proc.), dania gotowe (8 proc.) oraz jaja (4 proc.).
Z kolei wśród najczęściej wymienianych przyczyn wyrzucania żywności są: przegapienie terminu przydatności do spożycia - 38 proc., zbyt duże zakupy - 15 proc., zbyt duże porcje posiłków - 13 proc., niewłaściwe przechowywanie żywności - 11 proc., zakup złego jakościowo produktu - 9 proc., produkt lub danie jest niesmaczne - 6 proc., brak pomysłów na wykorzystywania resztek - 3 proc., a brak listy zakupów - 2 proc. Oznacza to, że przyczyną takiej sytuacji nie jest zła wola Polaków, ale ich nieświadomość dotycząca niemarnowania żywności.
„Wyrzucanie jedzenia to bardzo ważny problem pojawiający na co dzień w każdym polskim domu. Chcemy uświadomić i edukować Polaków, jak w prosty sposób ograniczyć wyrzucanie wędlin, warzyw, owoców czy resztek z obiadu” - podkreśla Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
CBOS w tegorocznych badaniach "Deklaracje Polaków dotyczące marnowania żywności" wskazuje, że wyrzucanie żywności zdarza się częściej osobom bardziej zamożnym oraz zajmującym wysokie stanowiska. To w zdecydowanie mniejszym stopniu dotyczy osób starszych i tych o niższym poziomie dochodów. Ponadto Polacy deklarują, że wyrzucają mniej jedzenia niż w 2005 roku, co może świadczyć o skuteczności realizowanych kampanii społecznych zachęcających do prawidłowego postępowania z żywnością.
W tym roku we wspólne obchody Światowego Dnia Żywności włączyła się firma IKEA, która objęła mecenatem działania podejmowane przez Banki Żywności. "W IKEA wierzymy, że wybory przyjazne dla środowiska są zarazem korzystne dla każdego z nas. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie zdrowszego i bardziej zrównoważonego życia. Od lat koncentrujemy się na oszczędzaniu zasobów, a przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest naszym priorytetem" - podkreśla Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce.
W Polsce o pełne wykorzystanie produktów spożywczych walczą Banki Żywności. Tworzą system, w którym wszelkie nadwyżki, dzięki hojności darczyńców, mogą być błyskawicznie przekazane osobom najbardziej potrzebującym. Banki Żywności to również sztab ekspertów, którzy o zdrowym odżywianiu, ale i o smacznej kuchni wiedzą wszystko. Zbiórki jedzenia w sklepach organizowane przez Banki Żywności kilka razy do roku pozwalają dziesiątkom tysięcy Polaków pokazać swe wielkie serca i podzielić się zakupami tak, by zaspokoiły głód ludzi żyjących w trudnych warunkach.
Z okazji Światowego Dnia Żywności Banki Żywności zorganizują ponad 25 wydarzeń specjalnych w całej Polsce. Będą to happeningi, warsztaty kulinarne oraz zbieranie jabłek w sadach. Wydarzenia są organizowane z myślą o dzieciach i młodzieży, aby zmieniać nawyki i zachęcać do ograniczania marnowania żywności oraz odżywiać się prawidłowo.
Więcej informacji na stronie www.bankizywnosci.pl
KONTAKT:
Federacja Polskich Banków Żywności
Maria Kowalewska
tel. kom. +48 735 962 906
e-mail: maria.kowalewska@bankizywnosci.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 06.10.2016, 13:51 |
Źródło informacji | Federacja Polskich Banków Żywności |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
EKG 2025: AI, cyberbezpieczeństwo, sieć 5G to filary, na których można budować przewagę konkurencyjną PAP
W dobie globalnej rywalizacji technologicznej, kołem zamachowym krajowych gospodarek jest cyfryzacja. Czy Polska jest gotowa, by wykorzystać stwarzane przez nią szanse? Jakie są nasze mocne punkty, a co powinniśmy zmienić? Próbę odpowiedzi na te pytania podjęli eksperci uczestniczący w panelu pt. „Mapa cyfrowa dla Polski”, który odbył się pierwszego dnia XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.- 24.04.2025, 17:12
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
SANY na targach bauma 2025 - imponująca oferta zrównoważonych rozwiązań opartych na inteligentnych technologiach cyfrowych
- 24.04.2025, 16:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Ferrero Polska na TOGETAIR: inwestowanie w Gospodarkę o obiegu zamkniętym po prostu się opłaca PAP
Odpowiednie projektowanie opakowań, wdrażanie najbardziej innowacyjnych technologii recyklingu, stałe podnoszenie świadomości wszystkich pracowników co do konieczności przestrzegania proekologicznych standardów, raportowanie osiąganych celów - to zdaniem Michała Kulpińskiego z Ferrero Polska przepis na wpisanie nawet największego zakładu produkcyjnego w logikę Gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Ekspert był jednym z ponad 200 panelistów uczestniczących w VI Międzynarodowym Szczycie Klimatycznym TOGETAIR w Warszawie.- 24.04.2025, 12:47
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ