Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIB informuje:
- Przyjechaliśmy dzisiaj do Bielska-Białej, aby ogłosić ważną decyzję dla regionu. Decyzję, na którą Podbeskidzie, Małopolska i Śląsk czekały wiele lat. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że budowa S1 przyczyni się do rozwoju tego regionu, poprawi komunikację - powiedziała premier Beata Szydło podczas spotkania z samorządowcami w Bielsku-Białej, podczas którego minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skierował do realizacji śląskie odcinki drogi ekspresowej S1. Są to odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, Kosztowy – Bielsko-Biała i obejście Węgierskiej Górki. W spotkaniu wziął również udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
- Kierowane do realizacji odcinki dróg mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz przepustowość i płynność ruchu w regionie. Nowe inwestycje wpłyną także na wzrost komfortu jazdy. Ułatwią dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach i autostrady A1. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki tym zadaniom uzyskamy ekspresowe połączenie ze Słowacją – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
56-kilometrów drogi ekspresowej S1 zostanie zrealizowanych do 2022 roku.
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- Długość: 7,8 km
- System realizacji: tradycyjny
- Lata realizacji: 2019-2021
Głównym celem inwestycji jest przebudowa drogi krajowej do parametrów drogi ekspresowej. S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza – Tychy – Bielsko Biała – Cieszyn będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ – południe) i A4 (wschód – zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z przejściem granicznym z Czechami w Cieszynie oraz z przejściem granicznym w Zwardoniu – Mycie ze Słowacją poprzez drogę ekspresową S69/S1.
Przebudowany odcinek drogi poprawi bezpieczeństwo ruchu w korytarzu drogi S1. Ponadto przebudowa poprawi przepustowość i płynność ruchu w kierunku Pyrzowice-Dabrowa Górnicza-Tychy-Bielsko Biała-Cieszyn. Zmieni się komfort jazdy pomiędzy aglomeracją woj. śląskiego i przyległym terenem z portem lotniczym w Pyrzowicach i autostradą A1.
Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł „Ząbkowice”, przebudowany węzeł „Pogoria” i obiekty inżynierskie, w tym: 2 mosty, 4 wiadukty. Powstaną także 2 kładki dla pieszych. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m. in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Mysłowicach
- Długość: 39,7 km
- System realizacji: Projektuj i Buduj.
- Lata realizacji: 2019-2022
Odcinek ten jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI. Stanowi kontynuację S1 na odc. węzeł „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok" w Bielsku-Białej po nowym śladzie i dalej do granicy z Republiką Czeską w Cieszynie oraz połączenie ze Słowacją.
Droga powstanie w przekroju 2x2 i dopuszczalnym obciążeniu 11,5 t/oś. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok". Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).
S1 Bielsko-Biała – Żywiec – granica państwa na odcinku Przybędza – Milówka tzw. „Obejście Węgierskiej Górki” (dawna S69)
- Długość: 8,5 km
- Lata realizacji – 2018-2020
Ten odcinek drogi ekspresowej S1 przebiegać będzie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki: Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare.
Zadanie to jest ostatnim etapem budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń (granica państwa). I etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap II obejmuje budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (Północno-wschodnia obwodnica Bielska Białej – oddana do ruchu, odcinek Bielsko-Biała - Żywiec w trakcie realizacji). III etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka, która przejmie funkcje trasy tranzytowej w nawiązaniu do realizacji autostrady D3 po stronie słowackiej.
Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe).
Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 05.12.2016, 16:09 |
Źródło informacji | MIB |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |