Newsletter

MR: raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw (komunikat)

13.02.2017, 12:39aktualizacja: 13.02.2017, 12:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała 19. edycję Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Obejmuje on przekrojową analizę danych statystycznych GUS, Eurostat, Global Entrepreneurship Monitor, wyniki badań własnych PARP oraz badań zewnętrznych w okresie 2014-2016. Raport zawiera również część ekspercką dotyczącą kondycji firm rodzinnych w Polsce.

– Badanie PARP pokazuje, że co drugi przedsiębiorca planował do końca 2016 r. rozpocząć inwestycje w swojej firmie. Jest to dobra wiadomość i mam nadzieję, że ta tendencja zostanie utrzymana także w roku obecnym. Są na to szanse, gdyż nie słabnie skłonność Polaków do zakładania firm. Od 2014 r. odnotowujemy mocny wzrost odsetka mikroprzedsiębiorstw w całej populacji przedsiębiorstw. Liczymy, że przygotowane przez nas ułatwienia dla przedsiębiorców oraz instrumenty wsparcia, takie jak program Start in Poland, wpłyną na poprawę tych statystyk – podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

– Nasze badanie pokazuje, że dla małych i średnich firm źródłem finansowania inwestycji są przede wszystkim środki własne. To ostrożne podejście do korzystania z kapitału zewnętrznego chroni firmy przed nagłymi zmianami na rynku, ale powoduje też, że część firm z autentycznym potencjałem do rozwoju, nie wykorzystuje swojej szansy. Agencja chce być dla takich firm partnerem w realizacji projektów biznesowych. Fundusze unijne dla firm mają w części zapełnić lukę finansową na rynku, którą diagnozuje nasze badanie, a także szacunki Polskiego Funduszu Rozwoju – twierdzi prezes PARP, Patrycja Klarecka.

Najciekawsze wnioski płynące z tegorocznego Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Ogólna ocena przedsiębiorczości w Polsce jest dość dobra – większość analizowanych wskaźników wzrasta, szczególnie jeśli chodzi o wyniki mikro- i małych firm. Liczba przedsiębiorstw działających w Polsce w ujęciu bezwzględnym jest wciąż wysoka, choć w odniesieniu do wielkości populacji daje nam ona 22. miejsce w UE.

Nie słabnie też skłonność Polaków do zakładania firm – od 2014 r. odnotowuje się mocny wzrost odsetka mikroprzedsiębiorstw w całej populacji przedsiębiorstw. Rośnie także udział sektora MSP w tworzeniu PKB – do 2012 r. oscylował on między 47,3 a 48,6%, a od 2013 r. wynosi 50%.

Widać także trend wzrostowy, jeśli chodzi o liczbę miejsc pracy w przedsiębiorstwach, produktywność przedsiębiorstw oraz nakłady inwestycyjne. Pomimo odnotowanych wzrostów, w większości analizowanych wymiarów, przedsiębiorstwa w Polsce osiągają nadal niższe wyniki niż średnio firmy w UE.

Według badania przeprowadzonego w połowie 2016 r., pomimo dość pesymistycznych nastrojów co do oczekiwanej sytuacji w gospodarce, które prezentowali przedsiębiorcy biorący udział w badaniu panelowym PARP, prawie co drugi z nich jednak planował realizację inwestycji w najbliższych 6 miesiącach. Najczęściej wskazywano na inwestycje w środki trwałe (66%) oraz w rozwój nowych produktów lub usług (47%). Poprawia się również płynność finansowa przedsiębiorstw. W 2013 r. dwie firmy na pięć obawiały się utraty płynności finansowej. Wskazania te systematycznie spadały w kolejnych latach, a w 2016 r. takie zagrożenie zgłaszał już tylko jeden przedsiębiorca na pięciu.

Jak wynika z przedstawionej w Raporcie oceny stopnia zagrożenia kontynuacji działalności i upadłości przedsiębiorstw, najbardziej bezpieczną klasą wielkości okazują się być małe firmy, nieco mniej – średnie i najmniej – duże. Najbezpieczniejszym działem w klasie małych i średnich przedsiębiorstw jest transport lądowy oraz rurociągowy.

W części eksperckiej Raportu prezentowana jest tematyka firm rodzinnych, które stanowią ok. 1 mln przedsiębiorstw w Polsce. Większość z nich jest zarządzana jednoosobowo przez właściciela, przy dość niskim zaufaniu do pracowników spoza kręgu rodziny. Prawie 70% firm rodzinnych nie ma strategii sukcesji, dodatkowo większość właścicieli wyraża niechęć wobec definitywnego przekazania firmy sukcesorowi. Wszystko to powoduje, że w najbliższych latach sukcesja stanie się jednym z najpoważniejszych wyzwań czekających zarówno same firmy rodzinne, jak i ich otoczenie z uwagi na potrzebę zadbania o odpowiednie uregulowania prawne czy też wsparcie szkoleniowe i doradcze w tym obszarze.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią Raportu na stronie http://www.parp.gov.pl/publikacje/ebook/454 UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.02.2017, 12:39
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ