Pobierz materiał i Publikuj za darmo
FILADELFIA, 23 marca 2017 r. /PRNewswire/ - Niedawna analiza danych Web of Science™ firmy Clarivate Analytics, którą objęto wydajność badań naukowych Japonii w ostatniej dekadzie, wskazuje na znaczący spadek w liczbie publikacji naukowych w Japonii oraz niepowodzenie w zakresie dotrzymania kroku innym wiodącym krajom. Wnioski te zostały opublikowane na łamach publikacji The Nature Index, która bada skutki spadającej wydajności Japonii i omawia kroki, które podejmują rządowi decydenci i fundatorzy w celu zaradzenia tej tendencji zniżkowej.
W 2015 roku japońscy naukowcy opublikowali o około 600 artykułów w międzynarodowych, wpływowych publikacjach indeksowanych w Web of Science mniej niż w roku 2005. Spadek ten wynosi zaledwie 1%, jednak udział kraju w publikowanych artykułach w ogóle spadł z 8,4% do 5,2%. Wraz z rosnącą liczbą publikacji liczących się w Web of Science w Chinach i Korei Południowej, udział krajów takich, jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy czy Japonia będzie prawdopodobnie spadał ponieważ ogólnoświatowa liczba publikacji jest grą o sumie zerowej.
"Japonia jest przypadkiem szczególnym, ponieważ liczba publikacji nie rośnie nawet w wartościach bezwzględnych - komentuje David Pendlebury, starszy analityk cytowań w firmie Clarivate Analytics. - W 11 dziedzinach Japonia opublikowała mniej artykułów w roku 2015 niż w 2005. W materiałoznawstwie i inżynierii, czyli tradycyjnie mocnych dziedzinach w Japonii, liczba publikacji spadła o ponad 10%. Najbardziej dotkliwe spadki zanotowano w biochemii i biologii molekularnej, informatyce oraz tradycyjnie dobrze stojącej w Japonii immunologii" - dodał analityk. Astronomia jest jedyną dziedziną, która w Japonii wypadła lepiej niż średnia.
Pendlebury zauważa jednak, że w Japonii ciągle pracuje duża liczba światowej klasy naukowców, a kraj jest na czele całego szeregu postępowych specjalizacji. "Jeżeli chodzi o aktywność naukową i jej wydajność, to zawsze znajdą się ciekawe, ukryte historie, zwłaszcza jeżeli zagłębimy się w dane, trochę na wzór obierania warstw cebuli" - dodaje analityk.
Na przykład dane z InCites™, narzędzia analitycznego będącego częścią Web of Science wskazują, że proporcjonalnie do całości publikacji w Japonii artykuły, które znajdują się w czołowych 10% pod względem cytowań notują systematyczne wzrosty w ostatniej dekadzie. Liczba artykułów, które znajdują się w czołowym 1% pod względem wpływu cytowań wzrosła o około 25%. Nawet w dziedzinie takiej, jak immunologia, której całkowita liczba publikacji zmalała o jedną trzecią w ciągu ostatnich 10 lat, zanotowano wzrost w liczbie artykułów w czołowym 1% w porównaniu do całości publikacji z 19% do 26%.
Pendlebury także przytacza konkretne przykłady na dowód elitarności Japońskiego świata nauki: Susumu Kitagawa z Uniwersytetu Kioto, który stworzył elastyczne metalowo-organiczne ramy, Yoshinori Tokura z Uniwersytetu w Tokio, który przoduje w badaniach nad tzw. multiferroizmem i silnie skorelowanymi układami elektronów czy Masatake Haruta z Tokyo Metropolitan University, pionier w katalizacji złotem. „Firma Clarivate Analytics przyznała tej trójce i innym badaczom z Japonii tytuł Laureatów Cytowań, czyli odznaczenie dla tych naukowców, których publikacje zyskały tak dużą liczbę cytowań, że spodziewamy się ich możliwej nominacji do Nagrody Nobla” - komentuje analityk.
"Wnikliwa analiza danych o publikacjach i cytowaniach jest odzwierciedleniem podejścia opartego na danych do tworzenia polityk dotyczących nauki i jej fundowania. Takie podejście może być główną strategią w zakresie odpowiadania na słabości i stawiania na mocne strony" - dodaje Pendlebury.
"Rozumiemy, jak ważne jest wykorzystywanie dokładnych, obiektywnych danych i cytowanych referencji, które z kolei prowadzą do ważnych spostrzeżeń na temat wydajności badań, rozwoju pomysłu lub odkrycia naukowego oraz wpływu innowacyjnych idei na przełomie lat - skomentowała Jessica Turner, globalna dyrektor do spraw badań naukowych i akademickich w firmie Clarivate Analytics. - Od ponad 50 lat służymy społecznościom badań akademickich i naukowych przez zapewnianie danych, którym można ufać, a także szeroko zakrojonej analizy cytowań i ponad 30 lat doświadczenia w bibliometrii. Cieszymy się z tego, że publikacja Nature Index korzysta z naszych danych cytowań Web of Science oraz analiz niestandardowych na rzecz odkrycia ważnych spostrzeżeń w specjalnym raporcie dotyczącym Japonii" - dodała dyrektor.
Więcej informacji o Web of Science.
Clarivate Analytics
Firma Clarivate™ Analytics pozwala zwiększyć tempo innowacji przez zapewnianie sprawdzonych analiz i spostrzeżeń na potrzeby klientów na całym świecie. Klienci firmy mogą odkrywać, chronić i komercjalizować nowe pomysły jeszcze szybciej. Pomagamy klientom, dawniej jako oddział Thomson Reuters specjalizujący się we własności intelektualnej i nauce, poprzez sieć działalności na zasadzie abonamentowej w naszym posiadaniu i zarządzaniu, które skupiają się na badaniach naukowych i pracy badawczej, analityce patentowej, standardach regulacyjnych, danych farmaceutycznych i biotechnologicznych, ochronie znaków towarowych, ochronie marek oraz zarządzaniu własnością intelektualną. Obecnie Clarivate™ Analytics jest niezależną firmą zatrudniającą ponad 4 000 pracowników z oddziałami w ponad 100 krajach na całym świecie, w której posiadaniu znajduje się szereg znanych marek, włączywszy między innymi Web of Science™, Cortellis™, Thomson Innovation™, Derwent World Patents Index™, CompuMark™, MarkMonitor®, Thomson IP Manager™ i Techstreet™. Więcej informacji można znaleźć na stronie Clarivate.com.
Logo - https://mma.prnewswire.com/media/455613/clarivate_logo_for_press_release_Logo.jpg
Źródło: Clarivate Analytics
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.03.2017, 11:36 |
Źródło informacji | PR Newswire |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |