Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak bardzo czujesz się przygotowany do wejścia na rynek pracy? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje. Zwłaszcza tych, którzy uważają, że młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy są pewni siebie i przebojowi. Pracownia SW Research zadała to pytanie ponad 1000 studentów i absolwentów wyższych uczelni na zlecenie programkariera.pl Polskiej Rady Biznesu. Okazało się, że tak naprawdę pewnie czuje się tylko co czwarta z pytanych osób (24, 8 proc.). Za to co trzecia (33,5 proc.) przyznaje, że trudno jej podjąć zawodową decyzję, potrzebuje wsparcia lub boi się ukończenia studiów, bo na rynku pracy czuje się zagubiona. Najwięcej (41,6 proc.) ma wątpliwości, ale - jak deklarują - samodzielnie potrafią je rozstrzygać. Jak pokazuje badanie, lęk przed pierwszą pracą, to skutek barier psychologicznych i poczucia braku doświadczenia wśród młodych osób kończących studia.
Niepewni, ze zbyt małym doświadczeniem
"Od lat powtarza się mantrę, że polskie studia nie dają merytorycznych kompetencji do pracy. Tymczasem, to badanie pokazuje, że nie mniej ważne jest przygotowanie przyszłych pracowników na wyzwania psychologiczne związane z rozpoczęciem pracy. To rola nie tylko dla uczelni, ale także dla samych pracodawców - podkreśla dr Małgorzata Durska, socjolog i dyrektor generalna Polskiej Rady Biznesu. - Kosztem zaniechania tego obszaru może być zmarnowanie potencjału wielu młodych ludzi" - dodaje Durska.
Diagnozę potwierdzają odpowiedzi, jakich młodzi udzielili na pytanie o największe obawy związane z podjęciem pierwszego zatrudnienia. Znów wskazali przede wszystkim na zbyt małe doświadczenie (35,3 proc.), ale wymienili także stres (32,2 proc.), lęk przed porażką (27,5 proc.), a nawet obawy o kontakty z szefem i innymi pracownikami (18 proc.).
Oczekiwania i nadzieje
Studenci i absolwenci mają nie tylko obawy. Jasno definiują szanse na przełamanie lęków i barier związanych z pracą. Zapytani "czego by potrzebowali, aby czuć się przygotowanymi do wejścia na rynek pracy" najczęściej odpowiadali, że "więcej programów stażowych i praktyk" (48,1 proc.). Na drugim miejscu wymieniali większą liczbę zajęć praktycznych, w miejsce teorii (45,7 proc.). A na czwartej pozycji znalazła się odpowiedź: "wskazania mi, w czym tak naprawdę tkwi mój potencjał".
Wyniki badania potwierdzają wnioski płynące z 13 lat doświadczeń Programu Kariera prowadzonego Polską Radę Biznesu. Po każdej edycji płatnych staży wakacyjnych realizowanych co roku w kilkudziesięciu renomowanych firmach uczestnicy oceniają odbyte praktyki. "Wiemy dziś już bardzo dobrze, jak powinien wyglądać dobry staż. Nasi stażyści mają starannie przygotowany plan praktyk i pensję pozwalającą na utrzymanie się w miejscu realizacji stażu. Mają też unikalną szansę spędzenia jednego dnia z prezesem - lub prezeską. Aż co czwarty absolwent naszego programu dostaje - i przyjmuje! - ofertę pracy zaraz po zakończeniu praktyk" - mówi Małgorzata Durska koordynująca programkariera.pl.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 20.04-24.04.2017 przez agencję SW RESEARCH na zlecenie programkariera.pl Polskiej Rady Biznesu metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowych SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1017 ankiet ze studentami lub absolwentami studiów, do 30 roku życia.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.05.2017, 16:07 |
Źródło informacji | Program Kariera Polska Rada Biznesu |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
PKO Bank Polski: I kwartał 2024 to okres dobrego, dynamicznego rozwoju biznesu PAP
Pierwsze trzy miesiące br. kończą się dla PKO Banku Polskiego wzrostem dochodów z działalności podstawowej o blisko 22 proc. Wyniki finansowe za I kwartał 2024 roku wykazują też systematyczny wzrost skali działania. Widać w nich również dobre wskaźniki dynamiki przyrostu biznesu, zarówno po stronie kredytowej, jak i depozytowej. Systematycznie rośnie baza klientów, która obecnie przekracza już poziom 12 mln.- 13.05.2024, 15:54
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: firmy i organizacje mają 2 lata na dostosowanie się do regulacji zawartych w AI Act PAP
W przeciągu dwóch lat będzie w pełni stosowany przyjęty przez Parlament Europejski Akt o Sztucznej Inteligencji (AI Act) - pierwszy tak kompleksowy akt prawny na świecie, ale już pół roku od jego wejścia w życie będą stosowane przepisy dotyczące zakazanych systemów AI - czyli takich, których w ogóle nie będzie można używać.- 13.05.2024, 15:17
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: dostrzegamy ożywienie na rynku fuzji i przejęć PAP
Z danych przedstawionych przez Łukasza Targoszyńskiego, partnera w kancelarii Baker McKenzie, wynika, że w 2023 roku łączna wartość fuzji i przejęć na świecie spadła o 17 proc. (do 2,9 bln dolarów), a liczba transakcji była mniejsza o 5 proc. i wyniosła 56,7 tys. Jednak, zdaniem eksperta, rok 2024 może przynieść zdecydowanie lepsze wyniki, również z perspektywy coraz silniejszych, polskich firm.- 13.05.2024, 15:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom