Newsletter

MIB: działania na rzecz konkurencyjnego transportu w UE (komunikat)

07.06.2017, 14:40aktualizacja: 07.06.2017, 14:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIB informuje:

Nowe regulacje dotyczące zasad wykonywania transportu międzynarodowego były jednym z przewodnich motywów aktywności rządu RP od pierwszych tygodni funkcjonowania w nowej kadencji. Ich rezultatem było przyjęcie 11 maja 2017 r. Wspólnego Oświadczenia Premierów Grupy Wyszehradzkiej, w którym sprzeciwili się szerokiemu włączeniu międzynarodowych usług transportowych w zakres restrykcyjnych regulacji dotyczących delegowania pracowników.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Justyna Skrzydło odbyli kilkadziesiąt spotkań poświęconych nowym unijnym przepisom, m.in. z ministrami ds. transportu Węgier, Czech, Słowacji, Litwy, Chorwacji, Szwecji, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Niemiec oraz ambasadorami Rumunii, Słowenii, Irlandii i Niemiec. Wielokrotnie wymieniali na ten temat opinie z komisarz ds. transportu Violetą Bulc oraz wysokimi urzędnikami Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu UE.

7 czerwca 2016 r. Polska, Czechy, Bułgaria, Węgry, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia, Słowacja i Słowenia przekazały komisarz Bulc list, w którym sprzeciwiły się wprowadzaniu przez niektóre państwa UE protekcjonistycznych regulacji w obszarze transportu drogowego - m.in. ustawy Macrona i MiLoG-u. Sprzeciw poparły Irlandia, Rumunia, Portugalia i Hiszpania.

Kolejnym elementem konsekwentnie realizowanej strategii było przyjęcie, zainicjowanego przez Polskę, wspólnego oświadczenia Polski, Bułgarii, Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Rumunii oraz Słowenii, zaprezentowanego na posiedzeniu Rady TTE w grudniu 2016 r. - poparte przez Wielką Brytanię i Irlandię. Podczas Rady ds. Konkurencyjności (20 lutego 2017 r.) wspólne stanowisko w zakresie wzmocnienia konkurencyjności w kontekście transportu drogowego wyraziły Polska, Bułgaria, Czechy, Węgry, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja i Słowenia. W tym samym miesiącu minister A. Adamczyk spotkał się z europosłami, w tym koordynatorami największych grup politycznych.

31 maja 2017 r., z inicjatywy Polski, odbyło się seminarium, podczas którego minister A. Adamczyk przedstawił stanowisko polskiego rządu na temat tzw. pakietu mobilności zaprezentowanego przez KE. Uczestniczyli w nim także wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Ryszard Czarnecki, komisarz Violeta Bulc oraz przedstawiciele branży. Polska strona przedstawiła wyniki, zleconej przez MIB, naukowej analizy dotyczącej konsekwencji wprowadzenia pakietu dla Jednolitego Rynku Europejskiego z uwzględnieniem sektora transportowego. Należy podkreślić, że minister A. Adamczyk był pierwszym ministrem ds. transportu, z którym komisarz Violeta Bulc rozmawiała po prezentacji pakietu.

Stanowisko MIB ws. tzw. pakietu mobilności opublikowaliśmy na naszej stronie internetowej http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1797782-p_1.htm

Po publikacji pakietu rozpoczęły się prace nad propozycjami KE w ramach instytucji prawodawczych: Rady UE oraz Parlamentu Europejskiego. Ministerstwo infrastruktury i budownictwa konsekwentnie podejmuje proaktywne działania na forum tych instytucji, mające na celu wpływanie na kształt projektów aktów prawnych, wchodzących w skład pakietu mobilności, tak aby uwzględniały one interesy Polski.

Kwestie związane z pakietem mobilności zostaną także poruszone podczas posiedzenia Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, w której wezmą udział minister Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Justyna Skrzydło. Posiedzenie Rady TTE odbędzie się 8 czerwca 2017 r. w Luksemburgu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mgost/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.06.2017, 14:40
Źródło informacji MIB
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ