Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekty ustaw:
- o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
- o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw;
- o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw.
Rząd zapoznał się z informacją na temat realizacji programów Polityki Spójności na lata 2014–2020 na koniec I półrocza 2017 r. wraz z podsumowaniem wykorzystania środków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe przepisy mają usprawnić działania prowadzone w ramach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, w szczególności afrykańskiego pomoru świń. Proponowane rozwiązania ułatwią likwidację chorób zakaźnych zwierząt, co przyczyni się do ograniczenia strat ponoszonych przez hodowców i producentów oraz sektor rolno-spożywczy.
Projekt przewiduje, że powiatowy lekarz weterynarii – w drodze decyzji administracyjnej – będzie mógł nakazać posiadaczowi gospodarstwa podjęcie działań umożliwiających wykonanie przez myśliwych odstrzału sanitarnego dzików na danym obszarze lub zakazać działań uniemożliwiających lub utrudniających wykonanie takiego odstrzału. Rozwiązanie to usprawni prowadzenie odstrzału dzików, w szczególności na obszarach, gdzie tereny rolnicze położone są w bezpośredniej bliskości lasu.
Na myśliwych oraz dzierżawców lub zarządców obwodów łowieckich nałożono – przy podejrzeniu choroby zakaźnej wśród zwierząt wolno żyjących – obowiązki analogiczne, jakie obowiązują posiadaczy zwierząt, w tym m.in.: przekazywanie informacji o znacznej liczbie nagłych padnięć, uniemożliwienie osobom postronnym dostępu do zwłok zwierzęcych oraz udzielanie informacji i wyjaśnień organom Inspekcji Weterynaryjnej.
Uszczegółowiony został przepis dotyczący wykładania mat dezynfekcyjnych przez zarządców dróg publicznych.
Zaproponowano, aby powiatowy lekarz weterynarii lub wojewoda mogli – w wyjątkowych sytuacjach – zakazać na danym obszarze utrzymywania, chowu lub hodowli zwierząt z gatunków wrażliwych.
Wprowadzenie tego ograniczenia miałoby miejsce wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych, dotyczących szybko szerzących się lub powodujących znaczące straty szczególnie groźnych epizootii, o dużym znaczeniu dla gospodarki krajowej.
Projekt przewiduje, że powiatowy lekarz weterynarii – w przypadku, gdy nakazany został odstrzał sanitarny zwierząt – będzie mógł wnioskować do Polskiego Związku Łowieckiego o wyznaczenie dla poszczególnych dzierżawców lub zarządców obwodów łowieckich dodatkowych osób do realizacji tego nakazu. Pozwoli to na usprawnienie odstrzału sanitarnego, przez zwiększenie liczby osób, które taki odstrzał będą mogły realizować, nie będąc członkiem danego koła łowieckiego.
Uszczegółowiono przepisy dotyczące wykonywania odstrzału sanitarnego na obszarach objętych formami ochrony przyrody oraz zaproponowano wprowadzenie sankcji w postaci wypowiedzenia umowy dzierżawy.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.
Nowelizacja ustawy dotyczy głównie przeniesienia do polskiego prawa części postanowień unijnej dyrektywy w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (tzw. dyrektywa MCP). W ramach nowelizacji wprowadzono także – ze względu na inne wymogi Unii Europejskiej – dodatkowe zmiany doprecyzowujące istniejące przepisy, niezwiązane z dyrektywą MCP.
Dyrektywa MCP określa normy emisji do powietrza takich substancji jak: dwutlenek siarki, tlenek i dwutlenek azotu (w przeliczeniu na dwutlenek azotu) oraz pył – dla średnich źródeł spalania paliw, czyli takich, których nominalna moc cieplna jest równa lub większa niż 1 MW i mniejsza niż 50 MW. Dyrektywa wprowadza także wymóg objęcia średnich źródeł spalania paliw systemem pozwoleń lub rejestracji i obowiązkowym monitorowaniem emisji oraz wprowadza wymagania dotyczące eksploatacji urządzeń redukujących emisję. Dyrektywa jest częścią unijnej inicjatywy „Czyste powietrze”.
W Polsce istnieją regulacje związane z emisją zanieczyszczeń ze średnich źródeł spalania paliw, dlatego wdrożenie zapisów dyrektywy MCP wymaga jedynie zmiany, rozwinięcia lub doprecyzowania niektórych przepisów o ochronie środowiska (ustawy i rozporządzeń).
Przeniesienie postanowień dyrektywy do polskiego prawa wymagało wprowadzenia zmian do ustawy Prawo ochrony środowiska dotyczących: zawartości wniosków o wydanie pozwoleń na emisję, informacji zamieszczanych w zgłoszeniach dotyczących emisji do powietrza, prowadzenia publicznie dostępnego rejestru średnich źródeł spalania paliw, a także przeprowadzania – na etapie przygotowywania programów ochrony powietrza – analizy potrzeby wprowadzenia bardziej rygorystycznych (od wynikających z dyrektywy MCP) dopuszczalnych wielkości emisji dla średnich źródeł spalania paliw, zlokalizowanych w strefach, w których nie są dotrzymywane standardy jakości powietrza.
Zgodnie z dyrektywą MCP, wynikające z niej wymagania emisyjne będą miały zastosowanie do średnich źródeł spalania paliw istniejących dopiero od 1 stycznia 2025 r. albo od 1 stycznia 2030 r. – w zależności od wielkości nominalnej mocy cieplnej źródła (termin wcześniejszy dotyczy źródeł o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW).
W Polsce czasowe derogacje (odstępstwa), obejmujące okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r., dotyczyć będą niektórych źródeł zasilających sieci ciepłownicze lub wykorzystywanych do napędzania tłoczni gazu. Derogacje te będzie można stosować wyłącznie do źródeł istniejących o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW.
Ponadto, nowo utworzony rejestr średnich źródeł spalania paliw, spełniający wymagania dyrektywy MCP, ma być publicznie dostępny i będzie prowadzony w postaci elektronicznej od 1 stycznia 2019 r. przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE).
Ponieważ w Polsce średnie źródła spalania paliw są objęte pozwoleniami lub zgłoszeniami, informacje o tych źródłach, dla których przed wejściem w życie zmienionej ustawy wydano pozwolenia lub przyjęto zgłoszenia – będą mogły być zamieszczone w rejestrze w terminie wcześniejszym niż przewidziano to w dyrektywie. Założono, że nastąpi to w ciągu 3 lat od wejścia znowelizowanych przepisów w życie.
Nowe przepisy mają obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części regulacji, które mają wejść w życie w innych terminach.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Projekt przewiduje, że cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej będą mogli uzyskać zezwolenie na pobyt czasowy w Polsce w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa z innego kraju (nie należącego do UE). Nowe rozwiązanie dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych.
Maksymalny okres przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa wynosić będzie 3 lata w przypadku pracowników kadry kierowniczej i specjalistów oraz rok w przypadku pracowników odbywających staż. Po upływie tego czasu osoby te będą musiały opuścić Polskę, chyba że otrzymają zezwolenie na pobyt na innej podstawie, zgodnie z przepisami unijnymi lub krajowymi.
Aby skorzystać z przeniesienia wymagane będzie wcześniejsze zatrudnienie, w ramach tego samego przedsiębiorstwa lub tej samej grupy przedsiębiorstw, przez co najmniej 12 miesięcy – w przypadku pracowników kadry kierowniczej i specjalistów oraz 6 miesięcy – w przypadku pracowników odbywających staż.
Projekt przewiduje, że członkowie rodzin pracowników przenoszonych wewnątrz przedsiębiorstwa będą mogli od razu dołączyć do tych pracowników. Będą także mieli dostęp do polskiego rynku pracy.
Ponadto, projekt zakłada możliwość korzystania przez pracowników przenoszonych wewnątrz przedsiębiorstwa z mobilności krótkoterminowej i długoterminowej wewnątrz Unii Europejskiej, w ramach tego samego przedsiębiorstwa lub tej samej grupy przedsiębiorstw.
Proponowane rozwiązania usprawniają także procedurę legalizacji pobytu cudzoziemców studiujących w Polsce, poszukujących pracy po zakończeniu studiów na polskich uczelniach oraz podejmujących w naszym kraju pracę, w tym w zawodach pożądanych dla polskiej gospodarki.
W najbliższym czasie w Polsce może zacząć brakować rąk do pracy. Wzmożone wyjazdy zarobkowe Polaków po przystąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej, przy jednoczesnym dynamicznym wzroście zatrudnienia i pojawiających się niedoborach siły roboczej w niektórych branżach gospodarki, spowodowały duże zainteresowanie ze strony polskich pracodawców poszukiwaniem pracowników poza granicami naszego kraju. Dodatkowo, środowiska gospodarcze wielokrotnie sygnalizowały konieczność szerszego otwarcia polskiego rynku pracy dla cudzoziemców.
W 2016 r. nastąpił wzrost liczby wniosków w sprawach o legalizację pobytu o ok. 30 proc. w stosunku do liczby wniosków złożonych rok wcześniej. Liczba wniosków o udzielenie zezwoleń na pobyt czasowy (127 413) wzrosła o ok. 36 proc. w stosunku do 2015 r. Połowę zezwoleń na pobyt czasowy wydano w związku z pracą. Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, spodziewane jest dalsze duże zainteresowanie legalizacją pobytu cudzoziemców związanego z wykonywaniem pracy.
W projekcie przewiduje się ponadto możliwość ustanowienia limitów zezwoleń na pobyt czasowy, jakie będą mogły być udzielone cudzoziemcom w danym roku kalendarzowym – w celach związanych z wykonywaniem przez nich pracy w Polsce. Limity te będą mogły obejmować poszczególne województwa, zawody, rodzaje umów, na podstawie których cudzoziemcowi może zostać powierzone wykonywanie pracy, lub rodzaje działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy. Przy określaniu limitów będzie się uwzględniać potrzeby rynku pracy, bezpieczeństwo państwa oraz zasadę komplementarności zatrudnienia cudzoziemców w stosunku do obywateli polskich.
Ponadto, projekt nowelizacji ustawy przewiduje nowy wymóg dla cudzoziemców starających się o zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE w Polsce. Będą oni musieli wykazać się znajomością języka polskiego przynajmniej na poziomie B1 (stopień średnio zaawansowany). Z obowiązku tego będą zwolnione dzieci do 16. roku życia. Obecnie przepisy nie przewidują wymogu znajomości języka polskiego do udzielenia takiego zezwolenia. W analogiczny sposób, w nowych przepisach doprecyzowano wymóg znajomości języka polskiego, konieczny obecnie do nabycia obywatelstwa polskiego.
W projekcie przewidziano także przepisy usprawniające procedurę wykonywania powrotów i przekazań cudzoziemców z terytorium Polski.
Zaproponowano, aby znowelizowana ustawa weszła w życie po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
# # #
Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat realizacji programów Polityki Spójności na lata 2014–2020 na koniec I półrocza 2017 roku wraz z podsumowaniem wykorzystania środków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, przedłożoną przez ministra rozwoju i finansów.
- Polska pozostaje liderem w UE pod względem płatności okresowych przekazanych przez Komisję Europejską. KE wypłaciła państwom członkowskim ok. 12,5 mld euro, z czego do Polski trafiło 4,2 mld euro. To najwięcej ze wszystkich krajów UE, a jednocześnie 1/3 wszystkich funduszy wypłaconych dotychczas państwom członkowskim. Ponadto, do 30 czerwca 2017 r. KE przekazała Polsce 4,6 mld euro tytułem płatności zaliczkowych.
- Do 30 czerwca 2017 r. złożono 57 tys. wniosków o dofinansowanie projektów na kwotę 354 mld zł. Wartość dofinansowania UE we wnioskach o dofinansowanie wyniosła ponad 220 mld zł, co stanowi 72 proc. alokacji. W I półroczu 2017 r. beneficjenci złożyli wnioski na realizację projektów o wartości 113 mld zł, w tym dofinansowanie UE 69 mld zł.
- Od uruchomienia programów do 30 czerwca 2017 r., podpisano z beneficjentami prawie 19 tys. umów o dofinansowanie na całkowitą kwotę ponad 174 mld zł, w tym w części dofinansowania UE ponad 112 mld zł (36,4 proc. alokacji). Wartość zakontraktowanych w I półroczu 2017 r. projektów wyniosła 60 mld zł, w tym dofinansowanie UE to 39 mld zł.
- Wartość całkowitych wydatków beneficjentów wyniosła na koniec I półrocza 2017 r. blisko 32 mld zł, w tym dofinansowanie UE: 24 mld zł, co stanowi 8 proc. alokacji. Tylko w 2017 r. beneficjenci złożyli wnioski o wartości 11 mld zł, z czego dofinansowanie UE to blisko 8 mld zł.
- Od początku wdrażania programów na lata 2014-2020 certyfikowano do KE 27 mld zł w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych. W samym 2017 r. certyfikowano do KE ok. 9 mld zł wydatków kwalifikowalnych.
- Nadal utrzymują się różnice w tempie realizacji programów krajowych i regionalnych. Programy zarządzane przez samorządy województw (RPO) wykazują niższą kontraktację – 33 proc. wobec 39 proc. w programach krajowych (KPO) oraz poziom płatności beneficjentów (4 proc. w RPO wobec 10 proc. w KPO).
- Po trzech konkursach ze środków Instrumentu „Łącząc Europę” – CEF-Transport, polscy beneficjenci realizują lub będą realizować 43 projekty o wartości 5,5 mld euro, w tym dofinansowanie z CEF ok. 4,1 mld euro. Około 17 proc. całego budżetu Instrumentu „Łącząc Europę” w sektorze transportu przypada na projekty z Polski. W wyniku rozstrzygnięcia trzeciego konkursu, tzw. polska koperta narodowa została zakontraktowana w 100 proc.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe.(PAP)
kom/ mgost/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.07.2017, 17:38 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |