Newsletter

Z rynku znikną papierosy w paczkach slim? Przepisy uderzą w konsumentów i producentów

24.04.2018, 14:01aktualizacja: 24.04.2018, 14:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konsumenci chcą, aby papierosy slim były nadal dostępne w cienkich opakowaniach - rząd chce tego zakazać. 85% palaczy uważa, że nowe przepisy będą wprowadzać konsumentów w błąd - wynika z badań Polskiej Izby Handlu.

W projekcie nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych rząd ujednolicił wymiary paczek papierosów. Od 2020 roku wszystkie formaty papierosów mają być dostępne wyłącznie w standardowych opakowaniach. Przepis zmusi producentów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy lub sprzedaży paczek w połowie pustych.

Polska Izba Handlu wraz z instytutem IBRIS przeprowadziła badania, z których wynika że w opinii prawie 7 na 10 respondentów polski rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.

Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że konsumenci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Producenci nie mogą bowiem na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.

„Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym” - komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30% łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11,0-12,00 miliarda sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld złotych wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.

„Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie, powodując tym samym spadek wpływów do budżetu” - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

Wyniki badania dostępne są tutaj

Polska Izba Handlu jest największą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce. Skupia ponad 30 tysięcy polskich sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych, a także firmy usługowe.

KONTAKT:

Joanna Chilicka

PIH

tel. kom. +48 728 253 660

e-mail: joanna.chilicka@pih.org.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.04.2018, 14:01
Źródło informacji Polska Izba Handlu
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ