Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Nadmierny konsumpcjonizm oraz kilka tysięcy ton rocznie nowych rzeczy-śmieci na wysypiskach - to m.in. kwintesencja zjawiska, które nazywamy fast fashion. A przecież można inaczej, gdyż duża część tekstyliów i odzieży nadaje się do recyklingu, czyli przetworzenia i ponownego wykorzystania. Czy Polacy są tego świadomi? Temat został zbadany przez VIVE Textile Recycling, firmę specjalizującą się w recyklingu odzieży i tekstyliów.
„Zapytaliśmy ponad 1000 Polaków o to, czy hołdują zasadom „ekologicznej konsumpcji” i dają swoim rzeczom drugie życie. Takie same pytania skierowaliśmy do uczestników dwóch edycji Targów Slow Fashion, modowego wydarzenia promującego projektantów, którzy tworzą zgodnie z trendem „slow”. Przeprowadzone przez nas badanie potwierdza, że recykling odzieży i tekstyliów zyskuje na popularności, jednak nie jest jeszcze w czołówce najczęstszych nawyków ekologicznych Polaków. Dlatego tak ważna jest dalsza edukacja Polaków, aby odpowiedzialnie podchodzić do konsumpcji, zarówno gdy kupujemy nowe rzeczy, jak i wtedy gdy się ich pozbywamy” - mówi Ewelina Rozpara, rzecznik prasowy VIVE Group.
Drugie życie ubrań
Recykling odzieży i tekstyliów - to na czym polega - jest dobrze znany Polakom, przynajmniej w teorii - 78% badanych poprawnie podało definicję procesu recyklingu. 64,2% respondentów choć raz oddało nieużywane lub niepotrzebne ubrania do przetworzenia, a większość tych, którzy nie mieli dotychczas okazji z tego skorzystać, chętnie by to zrobiła. Decydujemy się na danie „drugie życia” naszym ubraniom z następujących powodów: wyrosłem z danej rzeczy (34%), nie nadaje się do użytku, np. jest poplamiona lub skurczona lub (35,5%), nie noszę czegoś od dłuższego czasu (32,3%). Uczestnicy wrześniowej edycji Targów SlowFashion do recyklingu przekazują w pierwszej kolejności odzież, która zalega w szafie i dawno nie była używana - robi tak aż 43,3% ankietowanych.
Najważniejsze jest to, by nie wyrzucać, ale przemyśleć, jak nadać niepotrzebnym ubraniom „drugie życie”. W badaniu zleconym przez VIVE Textile Recycling, Polacy wykazali dużą świadomość dotyczącą recyklingu odzieży i tekstyliów. Niepotrzebne ubrania najczęściej oddają do kontenerów na potrzeby recyklingu (55,3%), przekazują znajomym i rodzinie (46,3%) oraz potrzebującym (32,3%). Tylko 15,4% osób badanych wyrzuca nieużywaną odzież do śmieci.
„Szacuje się, że w Polsce wytwarza się ok 2,5 mln ton odpadów tekstylnych rocznie, z czego połowa nadaje się do odzysku. Niemodne, niepotrzebne lub nieużywane ubrania mogą być ponownie użyte na wiele sposobów. W VIVE Textile Recycling, przerabiamy odzież i tekstylia na czyściwo przemysłowe wykorzystywane w budownictwie czy motoryzacji, przetwarzamy na paliwa alternatywne, wykorzystujemy do produkcji kompozytu będącego alternatywą dla drewna. Ze zniszczonych swetrów można produkować dywany, ścinki dżinsowe przerobić na okładki książkowe, a z plandek samochodowych czy bannerów wykonać torby” - wymienia Ewelina Rozpara.
Czy recykling odzieży ma szansę stać się w Polsce bardziej popularny? Mimo, iż nadal częściej oszczędzamy energię (72,1%), wodę (59,1%) czy segregujemy odpady (72,1%), niż korzystamy z możliwości recyklingu odzieży (44,4%), to zebrane dane z badania VIVE Textile Recycling pokazują że tak. Niemal 2/3 Polaków (64,2%) już teraz deklaruje, że posiadając niepotrzebne rzeczy robi jakikolwiek ruch w kierunku nadania im drugiego życia. Rośnie też sama znajomość recyklingu odzieży i tekstyliów - z 70,7% (marzec 2017 r.) do 78% (wrzesień 2017 r.). Szczególnie widać to wśród osób „ekoświadomych”, gdzie zanotowaliśmy wzrost odsetka osób, które oddają ubrania do kontenerów na potrzeby recyklingu (z 42% do 52%).
Podatny grunt na ekostyl
Z badania VIVE Textile Recycling wynika, że w Polsce istnieje podatny „grunt” do dalszej promocji odpowiednich postaw i zachowań eko. Coraz więcej Polaków stawia na tryb życia w stylu eko - aż 55,8% osób jest zdania, że świadomość ekologiczna idzie ku lepszemu, a co trzeci badany uważa, że nadal jest dużo do zrobienia, ale nie odstajemy od reszty świata. Jedynie 6% Polaków uznaje, że zachowania proekologiczne w naszym kraju są na bardzo niskim poziomie i raczej nic się nie zmieni.
Blisko 60% Polaków uważa, że przyrodzie najbardziej szkodzi zanieczyszczenie powietrza. Co drugi Polak twierdzi, że ingerencja w naturę, np. wycinka lasów to jeden z najbardziej negatywnych czynników wpływających na środowisko naturalne, a 39,4% osób wskazało na wzrost liczby użytkowanych samochodów. Co trzeci badany zwrócił uwagę na zbyt małą selekcję odpadów, nadmierną konsumpcję oraz impulsywne zakupy. Jeszcze bardziej dostrzegają ten problem osoby „ekoświadome”, które wzięły udział w badaniu podczas ostatniej, wrześniowej edycji (49%) Targów Slow Fashion.
Co z kolei może przekonać Polaków do częstszego praktykowania postaw eko, w tym do recyklingu tekstyliów? Najbardziej przekonujące argumenty zdecydowanie należą do tych przyziemnych - zdrowie, pieniądze i obawa przed karą w przypadku działania na szkodę środowiska. Zdaniem badanych, na Polakach nie zrobi wrażenia narracja dotycząca „ochrony wspólnego dobra”, „zachowania piękna natury”, a nawet strach przed katastrofą ekologiczną. Najlepszą metodą na propagowanie postaw proekologicznych wśród Polaków wydaje się zatem odwoływanie do świadomości ekonomicznej. Pomijając jednak sposoby dotarcia do właściwego działania, każdy z nas powinien dążyć do ograniczenia szkodliwego wpływu przemysłu, poprzez przedłużenie czasu użytkowania rzeczy, w tym również odzieży.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie VIVE Textile Recycling przez agencję SW RESEARCH w dwóch turach:
1. Na reprezentatywnej grupie Polaków metodą wywiadów on-line (CAWI) 1004 ankiety z osobami w wieku 16-65 lat (wrzesień 2017).
2. Wśród uczestników Targów SlowFashion (wrzesień 2017), metodą wywiadów CASI, 104 ankiety.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 20.06.2018, 15:16 |
| Źródło informacji | VIVE Textile Recycling |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rynek wydawnictw Open Access rośnie w siłę - nauka dostępna dla wszystkich
Ponad połowa nowych publikacji naukowych na świecie jest już dostępna w modelu otwartego dostępu (ang. Open Access, OA). Globalny rynek OA dynamicznie się rozwija - liczba artykułów naukowych udostępnianych bez paywalla rośnie z roku na rok, wspierana przez polityki rządowe, potrzeby społeczne oraz doświadczenia wyniesione z pandemii COVID-19. Coraz więcej instytucji naukowych i finansujących badania stawia na otwarty dostęp, dostrzegając jego liczne zalety dla naukowców, społeczeństwa i gospodarki.- 17.12.2025, 11:12
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: MDPI
-
Image
Transformacja energetyczna ma także oblicze efektywnego energetycznie budynku PAP
„Sektor budynkowy odpowiada za 40 proc. zużycia energii, tak więc zwiększenie jego efektywności jest kluczowym elementem transformacji energetycznej kraju” - mówiła dr Joanna Remiszewska, dyrektor ds. public relations w Rockwool Polska podczas kongresu Polska Moc Biznesu.- 17.12.2025, 08:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Czy roboty będą nas kiedyś rekrutować? Kandydaci wciąż podchodzą do AI z ostrożnością
Automatyzacja coraz odważniej wchodzi do branży HR. Jeszcze kilka lat temu sourcing oznaczał godziny ręcznego przeszukiwania LinkedIna, sieci i baz danych. Dziś różne modele AI uzupełniają pracę ludzi w tym obszarze, a w nieodległej przyszłości mogą ją całkiem zastąpić. Algorytmy analizują CV w kilka sekund, klasyfikują aplikacje, identyfikują słowa kluczowe, oceniają dopasowanie kandydata do roli, a za chwilę będą także samodzielnie „polować” na talenty w sieci. Z najnowszego badania opinii przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Devire wynika jednak, że kandydaci nie nadążają z akceptacją AI tak szybko, jak rozwija się HR Tech.- 17.12.2025, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Devire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ