Newsletter

MI: nowa lokomotywa polskiej firmy zaprezentowana w Żmigrodzie (komunikat)

12.07.2018, 17:26aktualizacja: 12.07.2018, 17:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MI informuje:

12 lipca 2018 r. w Żmigrodzie, w należącym do Instytutu Kolejnictwa Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela zaprezentowano nową lokomotywę Dragon 2, skonstruowaną przez nowosądecką firmę NEWAG.

- Zmieniamy polską kolej. Dzisiaj prezentujemy nową lokomotywę, która jest owocem pracy polskich inżynierów. Bardzo się cieszę, że dzięki osiągnięciom naszych firm polska kolej wjeżdża w XXI w. Dbamy zarówno o przewozy pasażerskie, jak i przewozy towarowe. Realizujemy wielki program inwestycyjny na polskiej kolei. Dzisiejsze wydarzenie jest dowodem na to, że idziemy w dobrym kierunku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Nowa lokomotywa Dragon 2 została skonstruowana przez polską firmę NEWAG. Serdecznie gratuluję prezesowi Zbigniewowi Konieczkowi szczęśliwego ukończenia tego projektu. Wierzę, że polska myśl techniczna będzie się coraz lepiej rozwijała i że dzieła polskich inżynierów będziemy mogli coraz częściej widywać na polskich torach – powiedział, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Zaprezentowany pojazd to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.

- Lokomotywy Dragon 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. Mam nadzieję, że będzie we właściwy sposób służył polskiej kolei – powiedział prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.

# # #

Firma NEWAG została założona w 1876 r. Jest wiodącym producentem elektrycznych i spali­nowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. 29 maja 2018 r. PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zakup 20 nowych lokomotyw elektryc­nych. Kontrakt wart jest ponad 367 mln zł brutto.

Okręg badawczy w Żmigrodzie oddany został do eksploatacji w 1996 roku jako szósty z ośmiu istniejących obecnie okręgów na świecie. Od roku 2000, a zatem od czasu komercjalizacji i restrukturyzacji PKP i wyłączenia Centrum Naukowo-Technicznego (obecnie Instytut Kolejnictwa) ze struktur kolei i podporządkowania go bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw kolei pozostaje własnością Instytutu.

- Należący do Instytutu Kolejnictwa Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie jest jednym z zaledwie ośmiu takich obiektów istniejących na świecie i jednym z sześciu znajdujących się w Europie. To bardzo cenny obiekt. Bardzo się cieszę, że to tutaj zaprezentowana zostanie nowa lokomotywa polskiej firmy – powiedział dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski.

- Instytut Kolejnictwa w systemie badań i rozwoju polskiego przemysłu realizuje elementy Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, współpracuje z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przemysłem oraz przewoźnikami i zarządcami infrastruktury – dodał dyr. Żurkowski.

Okręg w Żmigrodzie stanowi cenny poligon badawczy, umożliwiający na przykład prowadzenie testów nowych rozwiązań na etapie ich przygotowywania. Jest szczególnie przydatny zarówno przy badaniu elementów infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń elektroenergetycznych, sterowania ruchem kolejowym itp., jak i w szczególności taboru kolejowego.

Odtworzone na okręgu, zróżnicowane warunki techniczne, jakie występują na sieci kolei polskich pozwalają przeprowadzić szereg procesów w dogodnych warunkach, czyli na torze nie obciążonym ruchem pociągów w ramach procesu przewozowego, a jednocześnie w pełni wiarygodnych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ sno/aszw/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.07.2018, 17:26
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ