Newsletter

CIR: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów (komunikat)

28.08.2018, 16:01aktualizacja: 28.08.2018, 16:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o pracowniczych planach kapitałowych;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości;

- projekt ustawy o europejskiej partii politycznej i europejskiej fundacji politycznej;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego”.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, przedłożony przez ministra finansów.

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to program dodatkowego i dobrowolnego oszczędzania, który jest przeznaczony dla ok. 11,5 mln osób zatrudnionych. Środki zgromadzone w PPK będą stanowić prywatną własność uczestników.

W 2017 r. rząd przyjął Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, której kluczowym elementem jest Program Budowy Kapitału, służący budowaniu oszczędności Polaków. Jednym z jego filarów będą PPK, tworzone w celu systematycznego gromadzenia długoterminowych oszczędności przez ich uczestników z przeznaczeniem na wypłatę po zakończeniu aktywności zawodowej.

Wprowadzenie powszechnego, długoterminowego oszczędzania jest konieczne, bo jak wynika z Zielonej Księgi Przeglądu Emerytalnego 2016 r. – 3/4 Polaków nie odkłada pieniędzy na starość, podając jako powód brak wystarczających środków na ten cel. Opracowując system dodatkowego oszczędzania wzięto pod uwagę, że w przyszłości wysokość świadczeń emerytalnych dla wielu Polaków może być niewystarczająca (dlatego konieczne jest dywersyfikowanie dochodów, aby zapewnić obywatelom godne życie na emeryturze), uwzględniono również procesy demograficzne i ich oddziaływanie na stabilność finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (z jednej strony maleje liczba urodzeń, z drugiej – wydłuża się średnie trwanie życia, co wpływa na sytuację FUS).

Od połowy 2019 r. gromadzenie oszczędności w ramach PPK będą mogły rozpocząć pierwsze grupy pracowników. Środki zgromadzone w tym programie przez uczestnika PPK zostaną wypłacone mu po osiągnięciu przez niego 60 roku życia (ten sam wiek dla kobiet i mężczyzn, wprowadzono zgodnie z zasadami równego traktowania w odniesieniu do dobrowolnych systemów zabezpieczenia emerytalnego pracowników). Środki zgromadzone w PPK będą stanowić prywatną własność uczestników.

W ramach projektowanych rozwiązań przewidziano zawieranie dwóch rodzajów umów:

- umowy o zarządzanie PPK (stronami będą podmiot zatrudniający i instytucja finansowa),

- umowy o prowadzenie PPK (stronami będą osoba zatrudniona i instytucja finansowa).

Instytucje finansowe to: fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, fundusz emerytalny zarządzany przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne (PTE) albo pracownicze towarzystwo emerytalne lub zakład ubezpieczeń.

Powszechność systemu PPK nakłada na pracodawców obowiązek zawierania z instytucją finansową umowy o zarządzanie PPK, jeżeli zatrudniają co najmniej jedną osobę (w imieniu tej osoby pracodawca będzie musiał zawrzeć umowę z instytucją finansową o prowadzenie PPK). Umowa o zarządzanie PPK będzie zawierana z instytucją finansową w postaci elektronicznej, pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku. Umowa o prowadzenie PPK będzie zawierana z instytucją finansową, z którą podmiot zatrudniający zawarł umowę o zarządzanie PPK. Umowa o zarządzanie PPK będzie wpisywana do ewidencji PPK prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju SA.

Pracodawcy będą tworzyć PPK dla wszystkich osób zatrudnionych (np. pracowników na etacie i zatrudnionych na umowie-zleceniu). Obowiązek zawierania umów o zarządzanie PPK będzie wprowadzany stopniowo:

- od 1 lipca 2019 r. dla podmiotów, które zatrudniają co najmniej 250 osób;

- od 1 stycznia 2020 r. dla podmiotów zatrudniających co najmniej 50 osób;

- od 1 lipca 2020 r. dla podmiotów zatrudniających co najmniej 20 osób;

- od 1 stycznia 2021 r. dla pozostałych podmiotów oraz osób zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych.

Każdy zatrudniony zostanie zapisany do programu automatycznie, ale będzie mógł się z niego wycofać – czyli oszczędzanie w PPK będzie dobrowolne. Oznacza to, że uczestnik PPK będzie mógł zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK na podstawie pisemnej deklaracji złożonej pracodawcy. Założono jednak możliwość ponownego powrotu do programu – co cztery lata pracodawca będzie informował uczestnika PPK, który złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, o ponownym dokonywaniu wpłat. Oznacza to, że jeśli uczestnik PPK będzie chciał zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK, to co 4 lata będzie musiał składać stosowną deklarację.

Jednocześnie uczestnik PPK, który zrezygnował z udziału w programie, w każdym momencie będzie mógł ponownie do niego przystąpić.

Wpłaty do PPK będą dokonywane przez podmiot zatrudniający i uczestnika programu.

Wpłata podstawowa do PPK wyniesie 2 proc. wynagrodzenia, stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od uczestnika programu i 1,5 proc. wynagrodzenia, stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od podmiotu zatrudniającego. Uczestnik PPK, którego miesięczne wynagrodzenie uzyskiwane z różnych źródeł, będzie równe lub niższe niż 120 proc. minimalnego wynagrodzenia w danym roku – będzie mógł dokonywać wpłaty podstawowej niższej niż 2 proc., ale nie mniejszej niż 0,5 proc. To propozycja dla osób najmniej zarabiających.

Podmiot zatrudniający będzie mógł zadeklarować w umowie o zarządzanie PPK dokonywanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5 proc. Oznacza to, że pracodawca każdemu pracownikowi będzie dodawał przynajmniej 1,5 proc., ale nie więcej niż 4 proc. (wpłata podstawowa i dodatkowa). Uczestnik PPK będzie mógł także zadeklarować wpłatę dodatkową do 2 proc., co daje łącznie maksymalnie 4 proc. (wpłata podstawowa i dodatkowa).

W efekcie, na konto pracownika w PPK będzie mogła wpływać łączna wpłata od 3,5 do 8 proc. wynagrodzenia. Podmiot zatrudniający za niewywiązanie się z obowiązku dokonywania wpłat do PPK będzie podlegał grzywnie w wysokości od 1000 do 1 mln zł. Realizacja obowiązku tworzenia i prowadzenia PPK będzie kontrolowana przez Państwową Inspekcję Pracy.

Przewidziano także specjalne wsparcie ze strony państwa dla uczestników PPK. Zachętą do rozpoczęcia i kontynuowania oszczędzania ma być jednorazowa „wpłata powitalna” w wysokości 250 zł dla każdego uczestnika PPK, która będzie finansowana z Funduszu Pracy. Zachętą do systematycznego oszczędzania będą także coroczne dopłaty do rachunku uczestnika w PPK. W praktyce będzie to „dopłata roczna” w wysokości 240 zł (wypłacona po spełnieniu warunków określonych w ustawie), która również zostanie sfinansowana z Funduszu Pracy.

Każda instytucja finansowa będzie musiała zadbać o to, aby zarządzane przez nią środki mogły być lokowane w tzw. funduszach zdefiniowanej daty stosujących odmienne zasady polityki inwestycyjnej uwzględniające różny wiek uczestników PPK, w liczbie odpowiadającej co najmniej liczbie ograniczeń poziomu ryzyka inwestycyjnego w zależności od wieku uczestnika (w uproszczeniu: fundusze zdefiniowanej daty będą swego rodzaju funduszami cyklu życia, pozwalającymi na zapewnienie racjonalnego inwestowania zgromadzonych środków, tak aby środki gromadzone w ramach PPK przez uczestników zbliżających się do 60 roku życia były inwestowane w sposób coraz bardziej bezpieczny). Fundusze inwestycyjne lub fundusze emerytalne, w których będą gromadzone środki PPK mogą inwestować do 30 proc. zgromadzonych aktywów w aktywach denominowanych w walutach obcych.

Przyjęto, że wynagrodzenie za zarządzanie funduszem inwestycyjnym, funduszem emerytalnym lub subfunduszem, będącymi funduszami zdefiniowanej daty, w których lokowane będą środki gromadzone w PPK, nie będzie mogło być większe niż 0,5 proc. wartości aktywów netto w skali roku. Całkowity limit opłat pobieranych przez instytucje finansowe określono na poziomie do 0,6 proc. wartości aktywów netto takiej instytucji (nie więcej niż 0,1 proc. będzie stanowiła tzw. opłata za osiągnięcie określonego wyniku inwestycyjnego).

Ważnym elementem nowego systemu oszczędnościowego będzie także ewidencja Pracowniczych Planów Kapitałowych, prowadzona przez Polski Fundusz Rozwoju SA w systemie teleinformatycznym. Będzie ona obejmować ewidencje:

- towarzystw funduszy inwestycyjnych, PTE, pracowniczych towarzystw emerytalnych i zakładów ubezpieczeń spełniających wymogi określone w ustawie;

- podmiotów zatrudniających, które zawarły umowy o zarządzanie PPK;

- umów o zarządzanie PPK zawartych przez podmioty zatrudniające;

- uczestników PPK.

Stworzony zostanie także portal PPK, który będzie miał funkcję informacyjną dla uczestników PPK. Będzie on służył do prezentacji ofert instytucji finansowych adresowanych do podmiotów zatrudniających, a w przyszłości również do informowania uczestników PPK o wartości zgromadzonych przez nich środków. Będzie on prowadzony przez spółkę zależną od Polskiego Funduszu Rozwoju SA („operatora portalu”).

Uregulowano także kwestię podziału środków w sytuacji rozwodu lub unieważnienia małżeństwa oraz w przypadku śmierci uczestnika PPK (dziedziczenie).

Wprowadzono także regulacje obejmujące takie zagadnienia, jak rozporządzanie środkami zgromadzonymi w PPK, wypłaty, wypłaty transferowe i zwrot.

Jeśli uczestnik PPK po osiągnięciu 60 roku życia zdecyduje o wypłacie zgromadzonych środków to 25 proc. zostanie mu wypłaconych jednorazowo, a pozostałe 75 proc. zostanie wypłaconych w co najmniej 120 miesięcznych ratach (10 lat).

Uczestnik programu, po osiągnięciu 60 roku życia, będzie mógł także wnioskować o wypłatę środków zgromadzonych w PPK w formie świadczenia małżeńskiego. Będzie to możliwe, gdy małżonek uczestnika PPK również osiągnie 60 rok życia, a małżonkowie wspólnie oświadczą, że chcą skorzystać w wypłaty w formie świadczenia małżeńskiego. Świadczenie to będzie wypłacane przez 120 miesięcy (ma być wypłacane małżonkom wspólnie aż do wyczerpania środków). Jednak w przypadku śmierci jednego z nich, świadczenie to będzie wypłacane drugiemu w dotychczasowej wysokości, aż do wyczerpania zasobów.

Ponadto – przed osiągnięciem 60 roku życia – będzie można wnioskować o wypłatę do 25 proc. środków w przypadku poważnego zachorowania pracownika, jego małżonka lub dziecka. Poważne zachorowanie obejmie trwałą niezdolność do pracy uprawniającą do otrzymania renty z tytułu niezdolności do pracy (na podstawie ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS) oraz wymienione w ustawie poważne stany chorobowe. W takich przypadkach wypłata, w zależności od wniosku uczestnika, będzie dokonywana jednorazowo albo w ratach. Nie będzie konieczny zwrot tych środków.

Możliwe będzie także jednorazowe, wcześniejsze wypłacenie środków z PPK na sfinansowanie wkładu własnego do kredytu np. przy zakupie mieszkania lub domu – z obowiązkiem zwrotu w ciągu 15 lat.

Rada Ministrów będzie dokonywać przeglądu funkcjonowania PPK po wejściu w życie ustawy i ma przedkładać Sejmowi informację o skutkach jej obowiązywania wraz z propozycjami zmian nie rzadziej niż co 4 lata.

Ustawa ma wejść w życie z 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Projekt przewiduje kolejne uproszczenia związane z rozliczaniem zeznań podatkowych PIT. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotuje wypełnione roczne zeznanie podatkowe bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku przez podatnika.

Z wypełnionym przez KAS zeznaniem podatnik będzie się mógł zapoznać na Portalu Podatkowym od 15 lutego.

KAS wypełni dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych zeznania podatkowe bazując na informacjach od płatników, danych przekazanych przez podatnika w zeznaniu podatkowym za rok ubiegły (np. ulga na dzieci, nr KRS Organizacji Pożytku Publicznego, której w ubiegłym roku przekazał 1 proc. podatku) oraz danych znajdujących się w rejestrach Szefa KAS (np. kwota zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wpłacona w trakcie roku podatkowego przez podatnika) i innych rejestrach państwowych, np. ZUS (np. w zakresie wpłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) czy PESEL (np. ulga na dzieci).

KAS przygotuje zeznania podatkowe dla wszystkich podatników – każdy będzie mógł zdecydować, czy chce skorzystać z tak przygotowanego zeznania podatkowego czy też samodzielnie wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe do urzędu skarbowego.

Możliwość rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizyczny dotyczyć będzie podatników rozliczających się:

- indywidualnie,

- wspólnie z małżonkiem,

- w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Sporządzone przez KAS zeznanie podatkowe będzie udostępnione podatnikom w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.

Przygotowane przez KAS zeznanie podatkowe będzie można:

- zweryfikować i zaakceptować bez zmian, co będzie równoznaczne ze złożeniem przez podatnika rozliczenia rocznego PIT;

- w przypadku zeznań PIT-37 i PIT-38 nic nie robić – wtedy z upływem terminu do składania zeznań rocznych, zeznanie przygotowane przez KAS zostanie automatycznie zaakceptowane, co będzie równoznaczne ze złożeniem przez podatnika rozliczenia rocznego PIT;

- zmodyfikować (np. w zakresie wyboru formy opodatkowania: wspólnie z małżonkiem albo jako osoba samotnie wychowująca dzieci; wskazania nr KRS OPP, której chce przekazać 1 proc. podatku) lub/i uzupełnić o dane, których nie posiada KAS (o kwotę przychodu uzyskaną z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, poniesione koszty uzyskania przychodu związane z prowadzoną działalnością gospodarczą czy też np. odliczenia: darowizny na cele kultu religijnego, darowizny na cele krwiodawstwa, poniesionych wydatków na cele rehabilitacyjne, poniesionych wydatków z tyt. użytkowania internetu, wpłat dokonanych na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego) i następnie je zaakceptować, co będzie równoznaczne ze złożeniem przez podatnika rozliczenia rocznego PIT;

- odrzucić i rozliczyć się samodzielnie.

W zeznaniu przygotowanym przez KAS podatnicy będą mogli wskazać lub zaktualizować numer rachunku osobistego zgłoszony w urzędzie skarbowym do zwrotu nadpłaty. Zeznania podatkowe będą dostępne od 15 lutego roku następującego po roku podatkowym do 30 kwietnia.

W przypadku rozliczeń za 2018 r. zeznania będą dostępne dla podatników – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, składających zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 oraz podatników uzyskujący przychody z kapitałów pieniężnych (np. przychody ze zbycia akcji) składających zeznanie podatkowe na formularzu PIT-38.

Od rozliczeń za 2019 r. zeznania podatkowe będą dostępne również dla podatników – osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą składających zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36, PIT-36L lub PIT-28.

W przypadku posiadania przez KAS danych kontaktowych podatnika (adres e-mail, nr telefonu), podatnik otrzyma wiadomość o sporządzonym zeznaniu podatkowym. Aplikacja, w której udostępnione zostaną zeznania podatkowe, będzie zapewniała nieograniczony dostęp do tych zeznań oraz do Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO) potwierdzającego złożenie zeznania podatkowego do organu podatkowego.

Wprowadzenie nowego rozwiązania oznacza, że blisko 25 proc. podatników rozliczających się indywidualnie i niekorzystających z żadnych ulg i odliczeń nie będzie musiało nic robić, aby rozliczyć się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok ubiegły. Kolejne 25 proc. podatników (osoby rozliczające się wspólnie z małżonkiem i nie korzystające z żadnych ulg i odliczeń) będzie mogło zakończyć coroczne rozliczenie podatkowe za pomocą dwóch kliknięć.

Równocześnie – w każdym przypadku – podatnik będzie mógł sprawdzić swój e-PIT, zmienić go, uzupełnić o ulgi, darowizny, czy wskazać lub zmienić OPP, na rzecz której chce przekazać 1 proc. podatku należnego.

Podatnicy, którzy nie będą chcieli skorzystać z zaproponowanej nowej formy rozliczenia, będą mogli nadal składać do urzędu skarbowego zeznanie podatkowe w formie papierowej albo elektronicznej.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów – tzw. dyrektywy policyjnej (DODO).

Nowe przepisy dotyczą przetwarzania danych osobowych, jeśli chodzi o rozpoznawanie, zapobieganie, wykrywanie i zwalczania czynów zabronionych, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego. Obejmują także prowadzenie postepowań w sprawach dotyczących tych czynów oraz wykonywanie orzeczeń w nich wydanych, kar porządkowych i środków przymusu.

Wejście w życie proponowanych rozwiązań spowoduje, że dane osobowe będą chronione w jeszcze większym stopniu, niż to jest obecnie. Celem projektu nie jest tworzenie nowych obszarów przetwarzania danych osobowych, tzn. zwiększenie uprawnień służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo obywateli, a jedynie uporządkowanie obecnego systemu.

Ujednolicenie zasad zbierania, przetwarzania oraz usuwania danych osobowych na potrzeby bezpieczeństwa państwa daje gwarancję, że państwo będzie mogło korzystać z tych danych wyłącznie w precyzyjnie uregulowanych sytuacjach oraz pod ścisłą kontrolą niezależnego od rządu organu ochrony danych osobowych.

W związku z wejściem w życie unijnego rozporządzenia dotyczącego ochrony danych osobowych (RODO) od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy w tym zakresie. Dodatkowo, na podstawie tzw. dyrektywy DODO Polska – podobnie jak inne kraje unijne – musi wdrożyć przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.

Jednym z głównych założeń ustawy jest utrzymanie równowagi pomiędzy prawem osób do prywatności, a koniecznością zachowania poufności w przetwarzaniu danych podczas postępowań prowadzonych przez m.in. Policję, Straż Graniczną i inne służby.

Projekt określa m.in. cele i zasady przetwarzania danych osobowych oraz prawa osób, których te dane dotyczą. Dane osobowe będą mogły być przetwarzane m.in. w celu rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania przestępstw i wykroczeń (w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego) oraz prowadzenia postępowań w tych sprawach.

Administrator będzie udostępniał z urzędu m.in. informacje o nazwie, siedzibie oraz swoich danych kontaktowych, a także – w razie potrzeby – o danych kontaktowych inspektora ochrony danych. Z kolei osoba, której dane dotyczą będzie mogła wystąpić o informacje odnoszące się m.in. do celów, których mają służyć jej dane osobowe oraz możliwości wniesienia wniosku o ich sprostowanie lub usunięcie, a także źródła pochodzenia danych osobowych. Osoba taka będzie mogła również wystąpić do administratora o dostęp do swoich danych, ich uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie lub usunięcie.

Nadzór nad przetwarzaniem danych w ramach ustawy będzie sprawował Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych – będzie on miał m.in. możliwość monitorowania przepisów ustawy, przeprowadzania kontroli przetwarzania danych osobowych i rozpatrywania zażaleń osób, których prawa zostały naruszone.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, administratorzy danych będą musieli w określonych terminach dokonywać oceny, które z posiadanych przez nich danych są zbędne (zbędne dane będą usuwane). Administratorzy danych będą m.in. mogli przetwarzać dane tylko w uzasadnionych celach, uaktualniać je i przetwarzać w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych. Zostaną też zobowiązani do opracowania polityki ochrony danych.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o europejskiej partii politycznej i europejskiej fundacji politycznej, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Projekt ustawy wprowadza rozwiązania dotyczące europejskich partii politycznych (EPP) i europejskich fundacji politycznych (EFP) mających siedziby w Polsce, tak aby zapewnić skuteczne stosowanie rozporządzenia unijnego nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania EPP i EFP.

Europejska partia polityczna to organizacja realizująca program polityczny na szczeblu europejskim i zrzeszająca partie krajowe. Musi być zarejestrowana przez Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych, działający przy Parlamencie Europejskim. Partie takie na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii Europejskiej.

Z kolei europejska fundacja polityczna to organizacja powiązana z europejską partią polityczną, wspierającą i uzupełniającą jej cele, która musi być również zarejestrowana przez wspomniany Urząd. Fundacja obserwuje i analizuje debaty poświęcone zagadnieniom europejskim oraz prowadzi działania związane z europejską polityką publiczną (organizuje seminaria, szkolenia, konferencje i sporządza analizy).

W projekcie ustawy wskazano przepisy prawne, które będą miały zastosowanie do europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, mających siedziby w Polsce. Zawarto także regulacje dotyczące powstawania i likwidacji EPP i EFP, a także powstawania EFP z przekształcenia podmiotów krajowych. Uregulowano procedurę wydawania zaświadczenia potwierdzającego, że EPP i EFP z siedzibami w Polsce spełniają wymogi polskiego prawa. Określono również zadania sądu rejestrowego i sądu prowadzącego ewidencję partii politycznych oraz środki nadzoru nad EPP i EFP.

Ze względu na ograniczoną liczbę europejskich partii politycznych oraz europejskich fundacji politycznych uznawanych przez Unię Europejską oraz fakt, że zdecydowana większość z nich ma swoje siedziby w bezpośrednim sąsiedztwie Parlamentu Europejskiego (co przypuszczalnie będzie dotyczyć także podmiotów rejestrowanych w przyszłości) – projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych. Obecnie status europejskiej partii politycznej w Unii Europejskiej ma 12 podmiotów, natomiast status europejskiej fundacji politycznej – 11. Obecnie żadna EPP i EFP nie ma swojej siedziby w Polsce. Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie, przedłożony przez ministra sportu i turystyki.

Projekt nowelizacji ustawy zakłada powołanie w Warszawie Polskiego Laboratorium Antydopingowego. Będzie ono głównie prowadzić analizy antydopingowe próbek fizjologicznych zawodników zgodnie ze standardami Światowej Agencji Antydopingowej.

Z Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego zostanie wydzielony Zakład Badań Antydopingowych. Z kolei na jego bazie stworzone zostanie Polskie Laboratorium Antydopingowe. Będzie ono działać jako państwowa osoba prawna, co umożliwi mu osiągnięcie niezależności finansowej i operacyjnej. Rozwiązanie takie wymagane jest przez Światową Agencję Antydopingową.

Do zadań Laboratorium należeć będzie m.in.:

- prowadzenie działań koniecznych do utrzymania akredytacji Światowej Agencji Antydopingowej oraz krajowej jednostki akredytującej na zgodność z normą ISO, obowiązującą w laboratoriach badawczych;

- prowadzenie analiz antydopingowych próbek fizjologicznych zawodników i zwierząt;

- realizacja projektów badawczych dotyczących zwalczania dopingu w sporcie;

- współpraca krajowa i międzynarodowa dotycząca badań naukowych i prac rozwojowych.

Poza działalnością podstawową Laboratorium będzie mogło także prowadzić analizy toksykologiczne, w tym w ramach współpracy z Policją, sądami, prokuratorami, Służbą Celno-Skarbową, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Farmaceutycznym, szpitalami, instytutami badawczymi, uczelniami medycznymi oraz Żandarmerią Wojskową.

Zgodnie z projektem, organami nowo powołanego Laboratorium będą: Dyrektor i Rada. Dyrektora będzie powoływał i odwoływał minister sportu i turystyki, po zasięgnięciu opinii Rady. Jego kadencja będzie trwała 5 lat. Kandydaci na to stanowisko będą wyłaniani w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru przeprowadzonego przez ministra. Członkowie Rady będą również powoływani (i odwoływani) przez ministra, a jej kadencja ma trwać 4 lata.

W projekcie określono także zasady gospodarki finansowej Laboratorium i finansowania analiz antydopingowych zawodników w ramach krajowego programu badań realizowanego przez Polską Agencję Antydopingową. Głównymi przychodami Laboratorium będą dotacje z budżetu państwa, ale mogą być nimi też np. środki unijne oraz środki pochodzące z krajowych i międzynarodowych projektów oraz programów badawczych.

Przy Laboratorium będzie mogła funkcjonować Jednostka do spraw Zarządzania Paszportem Zawodnika (APMU), działająca zgodnie ze standardami Światowej Agencji Antydopingowej.

Paszport zawodnika będzie obejmował zbiór wyników analiz jego próbek fizjologicznych pobranych w trakcie kontroli antydopingowej. Zadaniem tej Jednostki będzie zarządzanie paszportami zawodników w celu zaplanowania kontroli antydopingowej lub ustalenia stosowania przez zawodnika substancji zabronionej bądź metody zabronionej. Jednostka ta dzieli się na jednostkę: steroidową i hematologiczną. W efekcie będzie mogła świadczyć organizacjom antydopingowym usługi dotyczące analizy i interpretacji tzw. profili steroidowych i hematologicznych zawodników, tworzonych z kilku zestawionych z sobą wyników analiz próbek fizjologicznych tych samych zawodników.

Zasadniczo nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Poczta Polska SA będzie mogła sprzedawać z bonifikatą samodzielne lokale mieszkalne najemcom, znajdujące się w należących do niej budynkach niemieszkalnych. Obecnie preferencyjna sprzedaż mieszkania możliwa jest wtedy, gdy jest ono usytuowane w budynku mieszkalnym należącym do poczty.

Osoba wynajmująca mieszkanie na czas nieoznaczony w budynku mieszkalnym będącym własnością poczty może wykupić je z bonifikatą, o ile spółka zdecyduje się na jego sprzedaż. Natomiast wynajmujący mieszkanie w budynku niemieszkalnym poczty, nawet jeśli taki budynek nie jest jej potrzebny, nie ma takiej możliwości. Oznacza to zróżnicowanie statusu prawnego najemców w zależności od funkcji budynku, czyli w praktyce nierówność obywateli wobec prawa.

Znowelizowana ustawa przywraca stan prawny sprzed 10 listopada 2008 r., dzięki czemu możliwy będzie wykup mieszkań po preferencyjnych cenach przez wszystkich najemców lokali w budynkach poczty (mających zawarte umowy najmu na czas nieoznaczony) – bez względu na funkcję budynku, w którym są one usytuowane.

Uchwalenie ustawy nie spowoduje automatycznego wyzbycia się majątku przez pocztę, bowiem przy sprzedaży mieszkań na rzecz najemców spółka będzie kierować się kryterium społecznym i rachunkiem ekonomicznym.

Przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii.

Zaproponowane rozwiązania mają zwiększyć bezpieczeństwo przy eksploatowaniu urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu oraz zmniejszyć obciążenia administracyjne podmiotów gospodarczych, których dotyczy ta ustawa. Zaproponowane rozwiązania wpisują się w cele „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.

W ramach znoszenia barier administracyjnych możliwe będzie wzajemne uznawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych potwierdzających umiejętności praktyczne osób wykonujących czynności przeróbki plastycznej i obróbki cieplnej w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wykonywania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji urządzeń technicznych, a także obsługujących i konserwujących takie urządzenia. Chodzi o zaświadczenia wydawane przez jednostki dozoru technicznego: Urząd Dozoru Technicznego, Transportowy Dozór Techniczny oraz Wojskowy Dozór Techniczny. Rozwiązanie to oznacza, że przedsiębiorcy oszczędzą czas i pieniądze – wystarczy zaświadczenie wydane przez jedną z tych instytucji, które zostanie uznane przez pozostałe.

Wprowadzono też możliwość sporządzania protokołów z przeprowadzonych czynności dozoru technicznego w postaci elektronicznej, co ułatwi współpracę z przedsiębiorcami (np. po zalogowaniu się na specjalnej platformie internetowej przedsiębiorca będzie mógł pobrać protokół oraz potwierdzić jego odbiór, i w rezultacie sporządzić zbiór elektroniczny takich protokołów). Rozwiązanie to przyniesie ograniczenie kosztów i usprawni obieg dokumentów.

Natomiast skuteczne zwiększenie bezpieczeństwa publicznego zapewni przede wszystkim współpraca Urzędu Dozoru Technicznego z innymi podmiotami, a także wymiana informacji z organami administracji publicznej, co jest szczególnie istotne w kontekście podnoszenia kwalifikacji i kompetencji pracowników. Z analiz Urzędu Dozoru Technicznego i sprawozdań Państwowej Inspekcji Pracy z 2016 r. wynika, że przyczyną ponad 90 proc. nieszczęśliwych wypadków i niebezpiecznych uszkodzeń przy obsłudze/eksploatacji urządzeń technicznych były błędy eksploatacyjne.

Dlatego postanowiono, że eksploatujący urządzenie techniczne będzie musiał jak najszybciej zawiadomić właściwą jednostkę dozoru technicznego o każdym niebezpiecznym uszkodzeniu takiego urządzenia lub nieszczęśliwym wypadku związanym z jego eksploatacją. Jednocześnie organy administracji publicznej podejmujące czynności w związku z niebezpiecznym uszkodzeniem urządzenia technicznego lub nieszczęśliwym wypadkiem związanym z jego eksploatacją – będą przekazywać informacje z tego zakresu jednostce dozoru technicznego. Z kolei Urząd Dozoru Technicznego – na wniosek organów administracji publicznej – będzie udostępniał informacje z prowadzonej ewidencji eksploatowanych urządzeń technicznych, w szczególności dotyczące ich danych. Oznacza to ścisłą współpracę jednostek dozoru technicznego z organami administracji publicznej.

Większe bezpieczeństwo ma także gwarantować wprowadzenie terminowych zaświadczeń kwalifikacyjnych potwierdzających umiejętności praktyczne osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. Szczególnie ważne jest aktualizowanie wiedzy posiadanej przez te osoby. Zaświadczenia kwalifikacyjne będą miały wyznaczone okresy ważności: minimalny – 5 lat i maksymalny – 10 lat (okres ważności będzie zależeć od rodzaju urządzenia). Obecnie takie zaświadczenia wydawane są praktycznie bezterminowo. Przewidziano także możliwość bezpłatnego przedłużenia ważności takiego zaświadczenia na kolejny okres (na wniosek).Jednym z warunków przedłużenia okresu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego będzie wykonywanie czynności w nim określonych, przez co najmniej 3 lata w okresie ostatnich 5 lat jego ważności. Przewidziano także wzmocnienie nadzoru ministra od spraw gospodarki nad Urzędem Dozoru Technicznego (ministrowi będzie przysługiwało m.in. prawo do zatwierdzania sprawozdania finansowego i z działalności UDT). Analogiczne rozwiązanie dotyczy ministra ds. transportu i Transportowego Dozoru Technicznego.

Znowelizowana ustawa powinna wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W nowych przepisach ujednolicono sposób przeprowadzania inspekcji podmiotów wykonujących rybołówstwo komercyjne i rekreacyjne przez ustanowienie jednego organu powołanego do kontroli przestrzegania przepisów o rybołówstwie morskim oraz o organizacji rynku rybnego.

Przewidziano powołanie Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego z siedzibą w Słupsku. Nowy organ centralnej administracji rządowej zostanie utworzony w miejsce okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego w: Szczecinie, Słupsku i Gdyni.

Obecny podział na trzech okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego oznacza „rozdrobnienie” organów sprawujących nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów o rybołówstwie morskim oraz o organizacji rynku rybnego. Obecna struktura nie zapewnia jednolitego nadzoru i kontroli, a tym samym powoduje różne podejście do sposobu prowadzenia takich działań, pozostających w kompetencji trzech inspektorów okręgowych.

Nowe rozwiązanie poprawi funkcjonowanie inspekcji rybołówstwa morskiego oraz ujednolici procedury i standardy ich działania. Będzie to szczególnie ważne w przypadku kwestii związanych z kontrolą oraz egzekwowaniem przepisów Wspólnej Polityki Rybołówstwa Unii Europejskiej.

Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego powoływany będzie przez premiera na wniosek ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Nowy organ ma być odpowiedzialny za zadania związane z kontrolą przestrzegania przepisów o rybołówstwie morskim oraz organizacją rynku rybnego, a także za koordynację kontrolno-inspekcyjnych działań Polski w ramach realizacji celów Wspólnej Polityki Rybołówstwa.

Struktura organizacyjna urzędu obsługującego Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego zostanie utworzona w oparciu o istniejącą kadrę pracowników okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego i ich biur terenowych. Wykorzystane zostaną istniejące lokalizacje, w których obecnie znajdują się okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego.

W projekcie przewidziano także rozszerzenie listy dokumentów dołączanych do wniosku o wpis statku do rejestru statków rybackich albo do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze. Chodzi o postanowienie izby morskiej w sprawach rejestrowych, wydawane często znacznie wcześniej niż certyfikat okrętowy, czyli będące dla właściciela statku rybackiego dogodniejszym dokumentem, umożliwiającym mu wcześniejsze uzyskanie wpisu statku do rejestru statków rybackich albo zmianę wpisu.

Wprowadzono także przepisy umożliwiające wymianę indywidualnych kwot połowowych między armatorami statków rybackich, zgodnie z zasadą „gatunek za gatunek”. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystywanie kwot połowowych przy jednoczesnym braku negatywnego zjawiska, jakim jest handel takimi kwotami.

Przyjęte rozwiązanie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom części środowiska rybackiego, zakłada, że indywidualne kwoty połowowe będą mogły być wymieniane w całości lub części między armatorami statków rybackich, którym przyznano na dany obszar indywidualne kwoty połowowe gatunków organizmów morskich, których dotyczy wymiana. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

# # #

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego”, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Rząd ustanowił program wieloletni pn. „Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego”, który będzie realizowany w latach 2019–2023. Nadzór nad jego realizacją będzie sprawował minister rolnictwa i rozwoju wsi.

Przepisy prawne dotyczące swobodnego handlu w Unii Europejskiej wymagają stosowania rozwiązań, które eliminują zagrożenia wynikające z obrotu żywnością, paszami i żywymi zwierzętami. Dotyczy to przede wszystkim zagrożeń związanych z bezpieczeństwem żywności oraz szerzeniem się chorób zakaźnych, w tym niebezpiecznych dla ludzi chorób odzwierzęcych (zoonoz).

Program na lata 2019-2023 jest czwartą jego edycją. Obecnie zaplanowano realizację 45 zadań badawczych, które ujęto w cztery grupy tematyczne:

- kontrola występowania substancji niedozwolonych w żywności pochodzenia zwierzęcego i substancji niepożądanych w paszach,

- ocena występowania chorób odzwierzęcych,

- ocena stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt gospodarskich,

- panel szkoleniowy uwzględniający szkolenia dla Inspekcji Weterynaryjnej.

Przy opracowywaniu aktualnej edycji programu uwzględniono m.in. aktualną europejską i światową sytuację epidemiologiczną dotyczącą chorób zakaźnych zwierząt, monitorowanie zagrożeń obecnych i przewidywanych, a także nowe zadania określone przepisami Unii Europejskiej.

Wykonawcą programu będzie Państwowy Instytut Weterynaryjny – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, jako wiodący ośrodek naukowy w zakresie diagnostyki chorób zakaźnych zwierząt i badań nad bezpieczeństwem żywności. Instytut ma nowoczesną infrastrukturę badawczą oraz personel podnoszący swoje kwalifikacje i kompetencje. Jest także Krajowym Laboratorium Referencyjnym dla 135 obszarów badawczych, które wykorzystują ponad 240 metod badawczych, akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji.

Łączne wydatki z budżetu państwa na realizację programu w latach 2019-2023 wyniosą 75,9 mln zł.

Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.08.2018, 16:01
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii