Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIiR infomruje:
Forum na rzecz prostego języka "Prosto i kropka"
Język stosowany przez urzędników nie cieszy się zbyt dobrą opinią. Skomplikowane zwroty, często niezrozumiała kolejność informacji czy nadmiar prawniczych sformułowań – to wszystko nie ułatwia komunikacji na linii administracja – obywatel.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju postawiło przed sobą jasny cel: zmienimy to.
3 października br. odbyło się Forum na rzecz prostego języka "Prosto i kropka", podczas którego przedstawiciele administracji rządowej podpisali deklarację współpracy w zakresie używania prostego języka.
Chcemy mówić i pisać tak, aby odbiorcy naszych komunikatów potrafili odczytać i usłyszeć to, co chcemy im przekazać. Chcemy formułować treści tak, aby mieć pewność, że odbiorca zrozumie nasz przekaz prawidłowo – to główne zapisy deklaracji prostego języka, którą podpisali dzisiaj przedstawiciele administracji.
- Chcemy zamanifestować, że idea prostego języka jest nam bliska. Chcemy nawiązać dialog między różnymi środowiskami po to, by wysłuchać ich potrzeb i wytyczyć wspólne cele. Temu ma służyć dzisiejsze, uroczyste podpisanie deklaracji współpracy. Wierzę, że będzie ona wyrazem rozpoczęcia wspólnych działań na rzecz upraszczania komunikacji publicznej – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Jak ważny jest prosty język w komunikacji między instytucją a obywatelem przekonywała Andżelika Możdżanowska, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Sekretarz Stanu w MIiR.
- Żyjemy w czasach ciągłego pośpiechu i wielozadaniowości. Jesteśmy nastawieni na szybkie efekty i skuteczność działań. Brak czasu to symbol naszego pokolenia. Dlatego potrzebujemy krótkich zrozumiałych treści, aby łatwiej podejmować decyzje i oszczędzać czas, którego mamy na co dzień coraz mniej - tłumaczyła wiceminister Możdżanowska.
Sekretarz stanu podkreśliła także znaczenie dążenia do ułatwienia komunikacji z urzędami w kontekście wdrażania Programu Dostępność Plus.
- Prosty język zapobiega wykluczeniu. Seniorzy czy osoby z niepełnosprawnościami często natrafiają na bariery w wypełnieniu zwykłego formularza w urzędzie. My chcemy to zmienić – mówiła Możdżanowska.
Sekretarz stanu apelowała do dalszej współpracy w propagowaniu idei prostego języka oraz upraszczania komunikacji w urzędach.
Spotkanie było także okazją do debaty o tym jak tworzyć standardy poprawnej polszczyzny w języku urzędowym, jak poprawić i uprościć komunikatywność oraz doskonalić kompetencje językowe urzędników.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ nmk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.10.2018, 15:42 |
Źródło informacji | MIiR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |