Newsletter

Elżbieta Bieńkowska: Unia Europejska powinna mieć swój cel kosmiczny

22.01.2019, 10:37aktualizacja: 22.01.2019, 10:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

UE powinna wyznaczyć sobie duży cel dotyczący działalności w kosmosie, podobnie jak zrobiły to USA czy Chiny - przekonuje unijna komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska. Jej zdaniem należy powołać Europejską Radę ds. Przestrzeni Kosmicznej.

Choć nie jest to pierwsze skojarzenie dotyczące UE, to działania "28" w obszarze przestrzeni kosmicznej są bardzo poważne. Unijny program obserwacji Ziemi Copernicus, który dostarcza danych dotyczących bezpieczeństwa, zmian klimatycznych, atmosfery, czy zniszczeń powstałych na skutek klęsk żywiołowych jest uważany za najlepszy na świecie.

Podobnie jest z Galileo, czyli unijnym globalnym systemem nawigacji satelitarnej, będącym cywilną alternatywą dla amerykańskiego Global Positioning System (GPS) czy rosyjskiego GLONASS. Udostępnia on bardzo dokładne informacje na temat położenia i czasu. Ma zapewnić UE niezależność od innych systemów nawigacji satelitarnej.

Według Komisji Europejskiej UE jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą kosmiczną. "Chcemy, żeby ta pozycja była bardzo stabilna i bardzo mocna. Oczywiście nie będziemy w stanie w ciągu najbliższych kilku lat stać się liderem i wyprzedzić USA, ale potrzebujemy znacznie szerszej dyskusji na temat zagadnień dotyczących kosmosu, bo one mają znacznie dla naszego codziennego życia" - powiedziała dziennikarzom w Brukseli Bieńkowska.

Komisja Europejska chce, by w nowym wieloletnim budżecie wydatki na sektor kosmiczny wyniosły 16 mld euro. Pieniądze te mają przyczynić się do rozwoju internetu rzeczy, pojazdów autonomicznych i monitorowania emisji gazów cieplarnianych. (PAP)

stk/ mal/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.01.2019, 10:37
Źródło informacji PAP Technologie
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ